15 april 2025

Blog Gabriëlla Post (Hof van Saksen): Hoe heet jouw schoonmaker?

Goedemorgen! 

Gabriëlla Post is Head of Accommodations & Facilities bij Hof van Saksen. Zij blogt over meer verbinding door aandacht en werken met een glimlach.

Op Hof van Saksen streven we ernaar om zowel gasten als collega’s te groeten. En dan niet met ‘hoi’ of ‘hallo’ maar een oprechte goedemorgen/middag/avond waarbij je iemand aankijkt. Het klinkt misschien overdreven, maar het werkt! Naast dat het groeten de ander een fijn gevoel oplevert, doet het ook iets met je eigen humeur als je een glimlach terugkrijgt. En dat geldt ook voor de schoonmakers, die we zien als eigen collega’s en die op hun beurt ook ons en onze gasten een glimlach bezorgen.

Warm welkom
De begroeting is onderdeel van onze 9+ organisatie en het gastvrijheidsprogramma dat we hebben opgesteld. Waarbij we niet alleen aan de uitstraling aan de buitenkant denken, maar juist ook aandacht hebben voor de interne organisatie, onze medewerkers collega’s. Zoals met De Deel, ons eigen facilitair centrum. De Deel is gebouwd en ingericht vanuit de journey die bijvoorbeeld schoonmakers afleggen. We hebben zo’n 500 wissels per dag die we met 250 collega’s verzorgen. Dan moet iedereen goed weten wat te doen, zich in een prettige omgeving begeven en met plezier werken. Er is een inspirerende ruimte voor een warm welkom, een rustige opstart, een heldere route die hen langs kluisjes voert naar het uitgifteloket voor middelen en materialen en vervolgens naar de fiets om vanuit daar het resort op te gaan naar de accommodaties. Op deze manier werken we aan saamhorigheid, kwaliteit en behoud van collega’s.

Gastvrijheid verbindt
Ons resort kent hoge pieken in aankomsten, dan kun kan je je je voorstellen dat je veel collega’s nodig hebt om de klus te klaren. Met ook vaak nieuwe gezichten. Hoe gaan we ervoor zorgen dat deze nieuwe gezichten, vertrouwde gezichten worden? Schoonmaken  kan je op veel plekken en bij veel werkgevers. Maar hoe gaan wij ervoor zorgen dat ze juist híer terug willen komen? Met die vraag in het achterhoofd en de grote wens om de interne gastvrijheid van onze schoonmaakpartner dichter bij die van onszelf te brengen, zijn we in 2024 in samenwerking met Laura de la Mar gestart met een gastvrijheidsprogramma. Het doel hiervan was om de leiders van dit grote team te voorzien van inzicht en tools om gastvrijer om te gaan met collega’s.

Als resultaat hebben we een gezamenlijke visie op gastvrijheid vormgegeven, met daarin de kernwaarden van beide partijen én de werkelijkheid uit de praktijk. Daarnaast hebben we gastvrijheidschallenges gedaan en gedragingen opgesteld welke die horen bij ons gezamenlijk beeld van interne gastvrijheid.

En het werkt! Ik zie dat collega’s elkaar beter begrijpen, de onderlinge samenwerking is verbeterd, er oprechte aandacht wordt gegeven en de interne gastvrijheid is verhoogd. Mooie bijkomstigheid is, naast dat het bijdraagt aan saamhorigheid en een stabiel team, het uiteindelijk ook de kwaliteit van de schoonmaak positief beïnvloedt!

Persoonlijke aandacht
Het geven van aandacht vind ik sowieso heel normaal. Vragen hoe het met iemand gaat of een collega aan het eind van de dag bedanken voor zijn inzet. Iedereen wil gezien én gehoord worden, daar moet je als leidinggevende of opdrachtgever tijd voor maken. Als je je af en toe begeeft in de operatie en het gesprek aangaat, krijg je zo veel meer mee van wat er zich onder de waterlijn afspeelt. Deze kennis maakt dat je weet welke actie je uit kan zetten, wat als gevolg heeft dat collega’s het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt.

Oude opvattingen
Door die gesprekken te voeren en de tijd te nemen om te luisteren, ontdekten we dat er nog veel oude opvattingen leven onder de collega’s die al langere tijd werkzaam zijn in het schoonmaakvak. Opvattingen zoals ‘schoonmaak moet onzichtbaar zijn’, ‘we mogen niet uit onszelf met de gast praten’ of ‘je moet alles pikken, ook als je wordt uitgescholden door een gast’.

Ik denk dat we tot op de dag van vandaag last hebben van dit soort oude opvattingen, ongeacht het werkveld waarin schoongemaakt wordt. Schoonmaak wordt nog te vaak gezien als een ondergeschoven kindje. Vreemd, want het is een cruciaal onderdeel van de complete beleving.
Wij merkten door deze opvattingen te ontkrachten, dat onze collega’s trotser waren op hun werk en dit uitstraalden, zich zekerder voelen, zich meer uitspreken en meer meldingen doorgeven.

Goede randvoorwaarden creëren saamhorigheid en trots
Gastvrijheid zit ‘m in de kleine dingen zoals een warme ontvangst met een goede kop koffie aan het begin van je werkdag, degelijke materialen om je werk mee te kunnen uitvoeren en een werkoutfit die je met trots dragen kan. Hard services zijn belangrijk voor de beleving en de prestatie. Een 9+ ontvangst maakt ook dat je bereid bent eerder een 9+ te geven in je werk. Maar ook de menselijke kant moet niet vergeten worden. Een teamleider die aan je vraagt hoe het weekend is geweest, omdat ie heeft onthouden dat je jarig was, of je aankijkt en vertelt hoe blij hij is dat je er weer bent, doet wonderen. De combinatie van beide is in mijn beleving de sleutel tot saamhorigheid en trots.

Stokje doorgeven
Gabriëlla geeft het stokje voor een volgende blog door aan Chris Smit van Sport050, het bewegend platform voor Groningen.

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juni 2025

Terugblik Numatic Days 2025: Cleaning in motion

Op 20 t/m 23 mei organiseerde Numatic haar tweejaarlijkse Numatic Days in Alphen aan den Rijn. Voorheen waren deze dagen exclusief voor dealers, sinds enkele jaren was er ook...

21 januari 2025

Capital Cleaning Group neemt DW Facility services over

Capital Cleaning Group heeft met trots de overname afgerond van DW Facility Services, een schoonmaakbedrijf uit Almere dat bekendstaat om zijn innovatieve aanpak en sterke aanwezigheid in Amsterdam.

17 juni 2025

Blog Christopher Smit (Sport050): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Wie wel eens een zwembad, sporthal of gymzaal binnenstapt, weet hoe belangrijk het is dat een sportlocatie schoon en veilig aanvoelt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar daarachter schuilt een wereld...

18 mei 2022

Blog: Interclean op stoom ……

Een ieder die mij kent weet dat ik al ruim 30 jaar pro stoom ben. Ja ik heb al meerdere malen gesproken over het schoonmaken met stoom in mijn...

13 mei 2025

Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”

In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

17 juli 2023

Blog: I have a dream

Martin Luther King, John Lennon en de schoonmaakhelden. I have a dream. Dat schoonmakers in de hele wereld ongeacht hun seksualiteit, huidskleur, religie of leeftijd met respect behandeld worden,...

20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof...

13 mei 2025

Uitnodiging Numatic-Days 2025: CLEANING IN MOTION

Zoals we van Numatic gewend zijn, presenteert het bedrijf  haar noviteiten tijdens haar tweejaarlijks event op het kantoor in Alphen aan den Rijn. Numatic is volop in beweging en...