13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat schoonmaak, ongeacht welke schoonmaaktechniek/-methode je gebruikt, altijd een belasting is voor het milieu en dat we dat moeten onderkennen. Denk hierbij onder andere aan chemie, transport, elektra en verpakkingen. Maar als een schoonmaakbedrijf of leverancier van schoonmaakartikelen claimt dat zij milieuvriendelijk werken, vraag ik mijzelf af: ‘klopt dit dan wel?’ De een zal zeggen van wel, een ander zal zeggen dat het niet zo is. Het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt.

Het klopt dat kunstvezels, zoals microvezels, microplastics in het milieu achter laten. Maar hoe belastend is dat ten opzichte van schoonmaken met nonwovendoekjes en chemische reinigingsmiddelen met op de etiketten waarschuwingspicto’s? Of hoe milieuvriendelijk is dan de katoenenvezel ten opzichte van de microvezel? Katoen is een natuurproduct, maar wordt met mest gevoed. En mest zorgt weer voor CO2 uitstoot. Ook het oogsten van katoen gaat automatisch, hoe milieu belastend is dat dan? Het maken van vergelijkingen zonder daadwerkelijke onderbouwingen is mijn inziens niet correct, omdat wel ergens in de keten een belasting van het milieu verborgen zit.

Dan heb ik nog niet gesproken over de verpakkingen van de verschillende artikelen: plastic of papier. Laat je als bedrijf je plastic flessen ophalen of verdwijnen ze in de afval van de opdrachtgever? Waar leg je de nadruk op als een plasticfles 100% afbreekbaar is? Of wat is de milieubelasting als een plasticfles voor 100% uit gerecycled materiaal bestaat?

Ik ben van mening dat elke onderbouwde stap of visie een goede stap is voor ons milieu. Niets doen is zeker geen optie. Daarom is starten met groen ook groen en kun je daarna verdere stappen zetten. Het gaat om het einddoel dat je voor jouw bedrijf stelt. En ook het einddoel is weer een startpunt voor verdere doelen. Dat is voor iedere organisatie anders. Dus zeg niet zomaar dat jouw  concurrent of concullega niet goed groen bezig is, terwijl zij zelf claimen dit wel te zijn. Elke stap naar een groenere schoonmaakbranche is er één en dat is het belangrijkste.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 februari 2022

Streven naar meer gelijkheid op de werkplek

Namens ISS Facility Services Nederland ondertekenden CEO Edu Peek en People & Culture Director Gemmie Hermens deze week de UN Women’s Empowerment Principles (WEP’s). Hiermee ondersteunt ISS het belang...

24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

03 april 2024

Heeft jouw bedrijf een vertrouwenspersoon aangesteld?

Als werkgever ben je verantwoordelijk om een sociaal veilige omgeving voor je medewerkers te creëren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is daar een belangrijk onderdeel van. Ieder bedrijf is...

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...

31 oktober 2024

Zesde editie Schoonmaak Vakdagen op 5 en 6 november 2024

De zesde editie van de Schoonmaak Vakdagen gaat bijna van start. Op dinsdag 5 en woensdag 6 november 2024 komt het Nederlandse schoonmaakgilde bij elkaar in de Expo in...

30 november 2023

Schoonmaker van het Jaar 2024: doe je ook (weer) mee?

Op 1 januari 2024 start de inschrijving voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing: “Voor onze schoonmaakSTERREN knallen we het nieuwe jaar in. Het aanmelden van 3 uitblinker(s) kan tot...

25 januari 2024

Co-creatie voor HR over omgaan met lage basisvaardigheden in schoonmaak: denk mee over oplossingen

Op donderdag 1 februari 2024 organiseert Stichting Lezen en Schrijven vanuit het programma Taal werkt! een creatieve co-creatie sessie. Samen met HR-medewerkers en HR-verantwoordelijken uit de schoonmaakbranche gaan we op zoek naar...

01 mei 2022

Een schonere planeet met LastObject

Je kent het wel, tissues, wattenstaafjes en wattenschijfjes die je gebruikt en daarna meteen weggooit. Zo verzamelen we heel veel onnodig afval. Waarom geen herbruikbare zakdoekjes gebruiken? Of wasbare...

19 mei 2022

Vrouwelijk leiderschap niet vanzelfsprekend

Dat vrouwen leiderschap tonen blijkt uit vele voorbeelden in de schoonmaakbranche en andere sectoren. Topvrouwen, aanstormend talent en ook leidinggevenden die heel bewust hebben gekozen voor een combinatie van...

11 januari 2019

#filmFriday Alkmaar Sport presteert met specialist Hazet

Eddy Bakker, manager exploitaties van Alkmaar Sport, vertelt in een testimonialfilmpje over de fijne samenwerking met Hazet. ‘’Wij hebben kennis van sport en hebben niet alle kennis over schoonmaak....