23 februari 2025

Schoonmakend Nederland neemt afstand van criminele werkwijzen in de schoonmaak bij hotels en horeca in Amsterdam

Na SIEV reageert ook Schoonmakend Nederland op het artikel van Het Parool over de Fraude in Amsterdam. Woordvoerder Ilse Vanhijfte laat weten dat de branchevereniging nadrukkelijk afstand neemt van de criminele werkwijzen die in de driehoek van hotels, horecagelegenheden en malafide schoonmaakbedrijven naar buiten zijn gekomen.

Fraude in schoonmaaksector: keiharde concurrentie leidt tot misstanden

Op 13 februari 2025 publiceerde Het Parool een artikel over Fraude in de schoonmaaksector. Een uitgebreid verhaal waarin wordt beschreven hoe gerenommeerde hotels en restaurants in Amsterdam structureel frauderende schoonmaakbedrijven inhuren om tegen bodemprijzen te werken. Het artikel vertelt dat uit onderzoek van justitie, de Belastingdienst en de Arbeidsinspectie blijkt dat ondernemers in de schoonmaakbranche zich genoodzaakt voelen om belastingfraude te plegen door werknemers onder te betalen en loonheffingen te ontduiken. Eigenaren van twee frauderende schoonmaakbedrijven zijn afgelopen week veroordeeld. Zij maakten zich schuldig aan zwart uitbetalen, valse facturen en stromannen die moeilijk te traceren waren. Justitie benadrukt dat het probleem specifiek speelt in de horeca, waar extreme prijsconcurrentie leidt tot deze misstanden.

Schoonmakend Nederland neemt afstand van de criminele praktijken

We vroegen de brancheverenigingen om een reactie. Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland laat weten dat de branchevereniging nadrukkelijk afstand neemt van deze criminele werkwijzen. “De praktijken die worden beschreven, zijn onacceptabel en schaden niet alleen de betrokken werknemers, maar ook de totale schoonmaakbranche.

Het is schrijnend om te zien dat de waarde van schoonmaak én schoonmakers door deze schoonmaakbedrijven én de Amsterdamse horeca zo wordt onderschat. Dit gaat over mensen die elke dag keihard werken om Nederland schoon en (voedsel)veilig te houden. Horecaondernemers die enkel op prijs selecteren en niet kijken naar hoe deze tarieven tot stand komen, dragen bij aan een systeem waarin uitbuiting en belastingfraude worden gefaciliteerd.

In lijn met de Officier van Justitie, roepen wij de Amsterdamse horeca op om uitsluitend zaken te doen met bonafide schoonmaakbedrijven die zijn aan gesloten bij een brancheorganisatie zoals Schoonmakend Nederland. Onze leden zijn in het bezit van het Keurmerk Schoon, wat staat voor financiële betrouwbaarheid en eerlijke beloning conform de cao. Alleen zo kunnen we samen zorgen voor een gezonde en eerlijke sector waarin schoonmakers de waardering krijgen die zij verdienen.”

Lees hier de reactie van Paul Fok van MKB-branchevereniging SIEV.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 december 2023

Trots op Thunderdome schoonmaakteam

Midden in de nacht van 9 op 10 december 2023 plaatste Joost van Zuilen, districtsmanager CSU Cleaning Services een bericht op social media. Om trots te vertellen en te...

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

03 oktober 2023

Wie wordt de snelste glazenwasser van 2023?

Glasbewassing is een vast item van de Schoonmaak Vakdagen. Ook op deze vijfde editie van de schoonmaakvakbeurs zijn er glazenwassersbedrijven onder de exposanten en vinden wederom het NK Glazenwassen...

03 mei 2024

#FilmFriday Uitzending Captains of Cleaning

Heb je de nieuwste aflevering van Captains of Cleaning al gezien? In deze uitzending gaat Rens de Jong in gesprek met Marco Gramser, Directeur Social & Public Affairs bij...

21 oktober 2023

Schoonmaker Kissi in documentaire ‘Onzichtbaar’

‘Toen schoonmaker Kissi door zijn ex-vrouw zijn verblijfsvergunning kwijtraakte, schoten zijn collega’s te hulp.’ Met deze titel begint Rijnmond het artikel over één van de schoonmakers die centraal staat...

14 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Total Cleaning Products draait topomzet en overtreft verwachtingen

“2019 was een topjaar. We groeiden van € 2,1 miljoen naar € 2,9 miljoen. Dat is bijna 40%”, vertellen Dennis Vos en Marco Harijgens van Total Cleaning Products met...

16 maart 2020

Albert Vegter (Alpheios): “Ook schoonmakers zijn waardevol in levens redden”

“Alles begint bij hygiëne.” Een statement die staat als een huis, juist in deze tijd van corona en in deze Week van Zorg & Welzijn. Wordt het dan nu...

26 november 2018

Carel Lurvink workshops: “Disposable cleaning voor hoge hygiënestandaarden”

De eerste workshops bij Carel Lurvink over disposable cleaning in november, waren een groot succes. Ruim 60 bezoekers kwamen naar de servicecenters in Enschede, Hilversum en Winschoten om zich...

06 december 2021

OSB-Keurmerk wordt Keurmerk Schoon

Op de ALV in november hebben de leden van Schoonmakend Nederland ingestemd met een nieuw keurmerk. Naast een inhoudelijke wijziging, heeft het keurmerk ook een nieuwe naam én nieuw...

28 oktober 2024

Jacco Vonhof: “Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden”

‘Nederland let op uw zaak!’ Die waarschuwing uitte voorzitter Jacco Vonhof tijdens het jaarcongres van MKB-Nederland in oktober in Zwolle." Hij vreest voor verlies van het ondernemerschap dat Nederland...