2 september 2024

Wie wint op 3 september de Duurzame Dinsdag Prijs?

Uit de honderden duurzame initiatieven die het afgelopen jaar zijn ingediend, heeft de jury er zeven geselecteerd die kans maken op een van de Duurzame Dinsdag prijzen. Deze initiatieven krijgen op 3 september de gelegenheid om zich te presenteren aan de jury en het publiek in Nieuwspoort. Uiteindelijk zullen er drie prijzen van € 10.000 en een publieksprijs worden uitgereikt, waarmee de organisatie hoopt dat de winnende initiatieven zich verder kunnen ontwikkelen. Onder hen ook partijen die in de schoonmaakbranche actief zijn.

De genomineerden voor de Duurzame Dinsdag prijzen van 2024 zijn:

Biocompact vacuümtoiletten
Biocompact zet zich in om onnodig waterverbruik in de sanitaire ruimte te voorkomen. Met de vacuum toiletsystemen die op vrijwel alle grote festivals in Nederland gebruikt worden, is het mogelijk om mobiele toiletten te realiseren zonder chemicaliën. Ook gebruikt een vacuümtoilet maar 0,8 liter per spoeling, waarmee het een duurzame, hygienische en comfortabele oplossing is voor het traditionele spoeltoilet.

D2D Water Solutions
Door te faciliteren in decentrale watervoorziening, kunnen we de centrale watervraag verminderen en kunnen huishoudens en bedrijven waterneutraal of zelf waterpositief worden. D2D Water Solutions wil het voor iedereen mogelijk maken om direct toegang te hebben tot schoon drinkwater en zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn. Dit doen ze met de ontwikkeling, productie en verkoop van waterzuiveringssystemen, waarmee mensen veilig drinkwater kunnen maken uit onbetrouwbaar leidingwater, regenwater, gezuiverd afvalwater of zeewater.

Duurzaam Zelfvoorzienend Pampus
Forteiland Pampus neemt zijn verantwoordelijkheid in de energietransitie. Het eiland is het eerste publieke erfgoed in Nederland dat zelfvoorzienend opereert, gebruikmakend van circulaire principes en zonder fossiele verbranding. Opwekking van energie vindt nu bijvoorbeeld plaats door zon, wind en biovergisting en door middel van een smart grid wordt de opgewekte energie zo efficiënt mogelijk gebruikt en opgeslagen in de vorm van waterstof.

Gloovy Eco Gloves
Gloovy Eco Gloves biedt het eerste volwaardige alternatief voor de huidige wegwerphandschoen. Wereldwijd worden er alleen al in de zorg- en schoonmaakbranche jaarlijks miljarden handschoenen gebruikt, weggegooid en uiteindelijk verbrand. Dit resulteert in een enorme belasting voor het milieu. Gloovy heeft daarentegen de eerste duurzaam geproduceerde, recyclebare wegwerp handschoen van Europa ontwikkeld.

PaperWise
PaperWise geeft landbouwafval een tweede leven in de vorm van milieuvriendelijk en sociaal verantwoord papier en karton, gemaakt de stengels en bladeren die overblijven na de oogst. De milieu impact is 47% lager dan papier van bomen en 29% lager dan recycled papier. PaperWise wordt geproduceerd in fabrieken in India en Zuid Amerika die van grote betekenis zijn voor de lokale communities aldaar; het fabricageproces is gericht op veiligheid, zero waste en behoud van ecologie.

Give a shit
Een initiatief van Broodje Poep, waarbij boeren één keer per jaar aan burgers vragen om hun poep te doneren. Na een aantal grote successen in de afgelopen jaren met onder andere een aangenomen motie en de Kamervragen, weet Give a shit de aandacht te trekken voor een schonere bodem en een andere kijk op bemesting en het gebruik van menselijke reststromen.

Groente- en Fruitbrigade
Gezond eten van verse en pure producten zoals groente en fruit is vaak lastig, vooral voor mensen die weinig geld hebben. De Groente & Fruitbrigade redt iedere week een grote variëteit aan partijen groente en fruit bij telers en handelaren, en levert dat kosteloos aan voedselbanken aangesloten bij Voedselbanken Nederland.

Klik hier voor een overzicht van alle initiatieven die zich dit jaar hebben aangemeld.

Bron: Duurzame Dinsdag

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 augustus 2024

De productiviteit van de Nederlanders daalt. Wat betekent dat?

De productiviteit van Nederlandse werkenden is het afgelopen decennium nauwelijks meer gegroeid. Vorig jaar was er zelfs sprake van krimp, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor...

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

01 juli 2020

Blog: Na het klappen geen flappen

“Waarom is het salaris van een vuilnisman veel lager dan dat van een bankier? Het standaardantwoord: zo werkt de markt nu eenmaal. Maar in werkelijkheid is het niet de...

16 juni 2023

Op de hoogte van teamwork tussen mens en machines

Op 22 juni is het tijd voor een nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. In deze uitzending bespreken we de sociale kant van schoonmaken, het belang van innovatie en...

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

17 oktober 2021

‘Tribute to Cleaning’ op Dutch Design Week

Barbora Stredova wil schoonmaak zichtbaar maken en het de waardering geven die het verdient. Zij heeft een ‘Tribute to Cleaning’ gemaakt. Met dit project is zij afgestudeerd aan de...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

22 februari 2020

Schoonmaakjournaal organiseert Innovatietafel over Open hiring

Open hiring is een nieuwe rekruteringstechniek, afkomstig uit de VS: geen sollicitatieprocedures, geen drempels, maar gewoon aan de slag. Diverse bedrijven in Nederland voeren met succes open social hiring,...