24 juni 2024

Schoonmakend Nederland zet schoonmaakvacatures in the spotlight

In september 2024 lanceert branchevereniging Schoonmakend Nederland de carrièresite Ontdek de schoonmaak! Een primeur. Ilse Vanhijfte, strategisch communicatieadviseur Schoonmakend Nederland: “Een aantrekkelijke site die de talloze mogelijkheden in de branche in de spotlight zet en werkzoekenden en werkgevers samenbrengt.” De mogelijkheid voor bedrijven om zich alvast in te schrijven staat inmiddels live op ontdekdeschoonmaak.nl.  

“Op dit moment zijn we als sector online niet zichtbaar genoeg”, gaat Ilse verder. “Nog te veel mensen, waaronder werkzoekenden en doorverwijzers (UWV, WSP’s), hebben geen goed beeld van de uiteenlopende werkzaamheden, opleidingsmogelijkheden en arbeidsvoorwaarden die we als branche bieden. Ontdek de Schoonmaak moet hier verandering in brengen. Tegelijk brengt de site vraag en aanbod bij elkaar.”

“Wat een Funda voor woningzoekenden is, moet Ontdek de Schoonmaak voor werkzoekenden worden.”

Sylvia de Gunst, arbeidsmarktadviseur Schoonmakend Nederland en projectmanager ontdekdeschoonmaak.nl: “Het succes staat of valt met voldoende deelnemers. Bij een groot en relevant aanbod aan lokale vacatures weten werkzoekenden ons straks goed te vinden. Waardoor iedere werkgever in de schoonmaak vanaf de lancering direct belang heeft bij plaatsing van vacatures. Hoe meer deelnemers, hoe groter de aantrekkingskracht, hoe groter het beoogde succes: het snel maken van sterke matches. Zo helpen we werkgevers sneller en gerichter met het invullen van de 15.000 vacatures die de branche telt”

Direct solliciteren bij werkgever
Bijzonder is dat de site sollicitanten direct doorverwijst naar de werkgeverspagina of e-mail van de deelnemers. Er vindt geen bemiddeling plaats. Syvlia: “Samen met negen schoonmaakbedrijven – van mkb tot groot – testen we de komende weken deze en andere functionaliteiten van de website. We houden er rekening mee dat bedrijven hun vacatures op verschillende manieren willen aanbieden. Dat kan straks handmatig, of geautomatiseerd via API, scraping of XML-feed.”

In september 2024 gaat de website live en kunnen schoonmaakbedrijven hun vacatures (tegen betaling laten) uploaden. “Om te ervaren of het wat is, is het plaatsen van vacatures in de maand september gratis. Hierna rekent ontdekdeschoonmaak.nl een prijs per vacature per maand. “We maken de tarieven zo snel mogelijk bekend. Ons doel is goede matches tegen een beduidende lagere prijs per vacature dan bedrijven nu investeren in werving.”

Campagnes
“De opbrengsten van de vacatures investeren we direct terug in campagnes die het aantrekkelijk werk continu onder de aandacht brengt bij verschillende doelgroepen.” De eerste doelgroep waar Schoonmakend Nederland op target is jongeren. Ilse: “Na het succes van de campagne in 2023, ‘draaien’ we in september opnieuw de ‘Schoonmaak Je Rijk’-campagne. Op verschillende social media interesseren we jongeren voor het vak. Dit moet direct een grote boost in het verkeer naar ontdekdeschoonmaak.nl opleveren.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 oktober 2019

Onafhankelijk en objectief meetsysteem Qualis gaat als de spreekwoordelijke brandweer

“Hoe vaak wij niet te horen hebben gekregen dat het een kansloze en zinloze weg is die we zijn ingeslagen, kan ik u niet vertellen; echt heel vaak. Overigens...

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

11 november 2022

Ali viert 10-jarig jubileum

Het is feest bij Meijer Multicleaning. Medewerker Ali viert een jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn plaatst het bedrijf een foto van Ali met de reactie: “Feest🥳. Onze Ali...

22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat? De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

10 maart 2023

Podcast: Een facilitair kijkje in Paleis het Loo

In de vijfde aflevering van de podcastserie ‘Preach what your practice’ krijgt de luisteraar een facilitair kijkje in een bijzondere locatie… Paleis Het Loo. Susan Broekman en Bart Noordhof...

10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat...

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...