22 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 1): Aansprakelijkheid opdrachtgever bij inhuur zzp’ers

Als ondernemer ben je wel gewend aan de afwisseling tussen drukke periodes en rustigere tijden. Op het moment dat je alle zeilen moet bijzetten om een grote klus op tijd af te ronden neem je wellicht toevlucht tot de inhuur van externe krachten. Maar wat gebeurt er als een zzp’er, die je hebt ingehuurd, letsel oploopt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden?

Als opdrachtgever ben je aansprakelijk voor jouw ingehuurde kracht
Stel, je huurt een aantal zzp’ers in om het pand van een van uw klanten te schilderen. Een klus die hooguit een week in beslag neemt, maar je hebt er zelf écht geen tijd voor. Op de tweede dag krijg je een telefoontje: een van jouw ingehuurde zelfstandigen is van de steiger gevallen en heeft zijn been gebroken. Hij claimt dat zijn letsel te wijten is aan onveilige werkomstandigheden en stelt jou aansprakelijk voor de schade die hij lijdt. Hoe sterk staat hij bij de rechtbank?

Vrij sterk, zo bleek uit een uitspraak van de kantonrechter in Assen. In deze uitspraak wordt gesteld dat opdrachtgevers aansprakelijk kunnen zijn voor bedrijfsongevallen waarbij een ingehuurde zzp’er betrokken is. Deze aansprakelijkheid moet echter wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Drie voorwaarden voor aansprakelijkheid

A: De werkzaamheden waarvoor de zzp’er wordt ingehuurd moeten vallen onder de normale bedrijfsuitvoering van jou als opdrachtgever. Met andere woorden: als het schilderen van bedrijfspanden niet tot jouw reguliere werkzaamheden behoort, ben je niet aansprakelijk als je een zzp’er inhuurt om de kwast ter hand te nemen.

B: Ook zeggenschap over de uitvoering van de werkzaamheden is een voorwaarde voor aansprakelijkheid. Als de zzp’er zelf mag bepalen hoe hij het werk uitvoert, is er geen sprake van een gezagsverhouding en kun je niet aansprakelijk worden gesteld als de zzp’er schade lijdt.

C: Heeft de ingehuurde kracht een vergelijkbare positie als jouw eigen werknemers? Dan is aan alle voorwaarden voldaan en moet je er rekening mee houden dat je als opdrachtgever aansprakelijk kunt worden gesteld voor de gevolgen van een bedrijfsongeval.

Onrechtmatige daad of zorgplicht
Een zelfstandige die schade lijdt tijdens de uitoefening van zijn werkzaamheden, kan zijn opdrachtgever aanspreken op grond van een onrechtmatige daad. Dit is geregeld in artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Voor de zzp’er is het echter gunstiger om vordering in te stellen op grond van de zorgplicht zoals deze wordt omschreven in artikel 7:658 lid 4. In dat geval komt de bewijslast bij de opdrachtgever te liggen in plaats van bij de ingehuurde zzp’er. Met andere woorden: bij een vordering op grond van artikel 7:568 lid 4 hoeft de zzp’er niet te bewijzen dat je als opdrachtgever fout zat. Je moet bewijzen dat je aan jouw zorgplicht hebt voldaan.

Kun je dat niet, dan kun je aansprakelijk worden gesteld voor de schade die jouw ingehuurde zzp’er lijdt. Uiteraard kan hieraan nog wel eens een behoorlijk prijskaartje hangen! Het is dan ook verstandig om jouw verzekeringen nog eens goed onder de loep te nemen: dekt jouw werkgeversaansprakelijkheidsverzekering schade van ingehuurde zelfstandigen? Uiteraard kijkt jouw verzekeringsadviseur graag met je mee.

Maurice Rutgrink
Middelbaar Veiligheidskundige
Rutgrink Consultants

Lees hier deel 2 van de blog van Maurice over de aansprakelijkheid vanuit de kant van de zzp’ers

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 augustus 2025

Generatieverschillen op de werkvloer een fabel?

Waarom blijft de ene (schoonmaak)medewerker jarenlang trouw aan zijn werkgever, terwijl de ander na een paar jaar vertrekt? Waarom voelt de één zich prettig bij vaste routines en duidelijke...

24 juli 2019

Blog: Impact op 10 miljoen mensen

Impact. Na duurzaamheid en MVO lijkt dit een nieuw modewoord. Ieder zichzelf respecterend bedrijf zegt tegenwoordig iets met impact te doen. Maar wat dat ‘iets’ is, blijft in de...

27 maart 2025

Wordt schoonmaak-robot-trolley Scotty van Facilicom Solutions dé gamechanger?

Het accountteam voor Duurzaamheid & Ontwikkeling van Facilicom Solutions introduceert de nieuwe schoonmaak-robot-trolley Scotty in Nederland. Een robot-trolley die de schoonmaker volgt tijdens het werk. Zodat deze medewerker minder...

08 april 2024

Blog Edgar van Engelen: De Schoonmaakheld

De schoonmaakbranche omvat een breed scala aan professionals die verantwoordelijk zijn voor het reinigen en onderhouden van verschillende soorten gebouwen en ruimtes, waaronder kantoren, scholen, ziekenhuizen, hotels, en meer....

25 september 2023

Blog Belinda Dekkers (UL-Team): Duurzaam onderwijs: Het papierdilemma

In de afgelopen decennia hebben we een verschuiving gezien in onze kijk op de wereld om ons heen. Het besef van de delicate balans tussen mens, milieu en economie...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

07 mei 2025

André van Drumpt (RAV Brabant Midden-West-Noord) en Martijn Gilhuis (Vileda Professional) over hun samenwerking: één aanpak, één standaard

Hygiëne in ambulances is letterlijk van levensbelang. Toch is het in de praktijk een uitdaging om binnen een ambulancedienst als de RAV Brabant Midden-West-Noord overal dezelfde schoonmaakstandaard te hanteren....

18 december 2024

De terug- en vooruit-blik-tijd is begonnen! Wat is de blik van Paul Fok (SIEV)?

Voorzitter SIEV, Paul Fok. blikt terug op een jaar voorzitterschap en de ontwikkelingen in de branche in 2024. En hij deelt alvast de wens om met elkaar te gaan...

04 december 2018

FNV-schoonmakers voeren Sinterklaas-actie: bazen krijgen het niet meer cadeau

Dinsdag 4 december van 08.30 en 15.30 uur voeren schoonmakers in Groningen actie voor een cao met respect. Ze willen een leefbaar loon, een goede reiskostenvergoeding in de vorm...

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...