15 augustus 2023

Verrassing, enthousiasme, blijdschap en emotie: 10 finalisten verkozen voor Schoonmaker van het Jaar

“Wat een verrassing. Wat een enthousiasme. Wat een blijdschap. En wat een emotie!” Het organisatieteam Esther van der Lelie en Petra de Bruin hebben de 10 uitblinkers door heel Nederland op 14 en 15 augustus spontaan verrast en verblijd met een oorkonde: “Ada, Aneta, Beatrice, Chantal, Frits, Kevin, Luis, Marcel, Naveed en Nisa zijn finalist en staan op 20 september tijdens de verkiezingsfeest op het podium van het Fulco Theater in IJsselstein. Hoe geweldig is dat! Zij zijn trots op hun vak, op zichzelf, maar ook hun familie, collega’s, werkgevers en opdrachtgevers zijn trots op hen. Ongetwijfeld”, reageren Esther en Petra.

Na de geanonimiseerde beoordeling van 120 aanmeldingen hebben de 7 juryleden in deze vakantiemaanden meerdere jurybezoeken afgelegd aan eigendiensten, kleine, middel- en grote schoonmaakbedrijven. Op basis van objectieve en subjectieve criteria, zoals vaardigheden, ergonomie en kennis van het vak, en op basis van persoonlijke aspecten en een impressie van de werkplek, koos de jury uit deze werkbezoeken de tien finalisten.

Van schoonmaakster naar filmster
Op 20 september wordt bekend wie de titel De Schoonmaker van het Jaar 2023 mag dragen. Tot deze bekendmaking krijgen de finalisten een eigentijdse opdracht van de jury, waarmee zij extra punten kunnen behalen: “Via socials als Facebook, Instagram en YouTube kunnen Ada, Aneta, Beatrice, Chantal, Frits, Kevin, Luis, Marcel, Naveed en Nisa zich presenteren met een 1-minuutfilmpje. Hoe meer bereik zij genereren, hoe beter het is voor zichzelf én voor het vak én voor de branche”.

Diversiteit
“Mede dankzij onze 18 partners die deze verkiezing financieel steunen, hebben eigendiensten, mkb- en grote schoonmaakbedrijven maar liefst 120 uitblinkers voor De Schoonmaker van het Jaar aangemeld. De tien finalisten vertegenwoordigen tijdens het verkiezingsfeest op 20 september één eigendienst, twee schoonmaakbedrijven tot 250 medewerkers, twee schoonmaakbedrijven tot 2500 medewerkers, twee schoonmaakbedrijven tot 5000 medewerkers en 1 bedrijf boven de 10.000 medewerkers. Dit podium weerspiegelt het verschil in bedrijfsomvang, ook de branches waarin de uitblinkers werken: van gezondheidszorg tot openbaar vervoer, van overheid tot catering, van onderwijs tot industrie.”

Dit is de top 10 Schoonmaker van het Jaar 2023 (op abc)
1. Ada le Blanc van Eurest, werkt bii ExxonMobil
2. Aneta Kubiak werkt bij Gemeente Borsele
3. Beatrice Amponsah van EW facility services, werkt bij Newday Offices
4. Chantal Lieshout-Klomp van Succlean, werkt bij Woongroep Amervoorde
5. Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak, werkt voor onderwijs, openbaar vervoer en meer
6. Kevin van Haren van Hommersom Schoonmaakbedrijf, werkt bij diverse opdrachtgevers in Arnhem en omstreken
7. Luis Manuel Dias Fernandes van Gom, werkt bij Amsterdam Schiphol
8. Marcel de Looze van EW facility services, werkt bij het St. Antonius Ziekenhuis
9. Naveed Rajput van Vebego, werkt bij advocatenkantoor Houthoff
10. Nisa Bholai van Gom, werkt bij Dijklander Ziekenhuis.

Samen een feest bouwen
Het is belangrijk dat de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing voor iedereen een positieve bijdrage oplevert. Voor de mens, het vak, de branche én de bedrijven van alle 18 aangesloten partners: BOMA, GPH Schoonmaakartikelen, Interclean, i-team Global, Makita Nederland, Numatic, perfectPlan Opleiding & Advies, branchevereniging SIEV, Greenbush, Katrin Hygiene Solutions, Klien-IT-Systems, Qualis Insight C4C, Raad Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS), branchevereniging Schoonmakend Nederland, SVS Opleidingen, Vereniging Schoonmaak Research (VSR), Vileda Professional en Zuiver Schoonmaakopleidingen.

Esther en Petra: “Tijdens het verkiezingsfeest op 20 september draait het om de schoonmakers, de uitblinkers, de finalisten. Elke partner begeleidt de finalist van verwelkomen tot uitzwaaien. We maken er samen met 150 finalisten en fans een knalfeest van, muzikaal omlijst door professionele zangers. We beleven samen de schone wereld van glitter- en glamour. 20 september 2023 wordt onvergetelijk. Voor iedereen. We hebben er enorm veel zin in!”

Dit is de verkiezing #svhj2023
Vanuit hun eigen bedrijven Petra de Bruin Communication en Esther Communiceert zetten Petra en Esther hun onafhankelijke en objectieve pet op voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing. Samen hebben ze daarvoor dé schone handschoen opgepakt. Waarom? “Te vaak wordt er gedacht: schoonmaak is simpel. Echt niet. Dus zetten we deze verkiezing voort en zetten we ons in om alle schoonmakers een warm hart toe te dragen. Want wie wordt er niet blij van waardering, beleving en hygiëne?”
Volg de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing op de socials LinkedIn, Facebook, Instagram of de website.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 mei 2022

i-team en Avular introduceren samen cobotic 65

i-team en Avular zijn een strategisch partnership aangegaan om de nieuwe generatie innovatieve cobot oplossingen in de industriële schoonmaakmarkt te introduceren. Op InterClean 2022 zetten i-team Global en Avular,...

04 november 2021

Gemakkelijk rapportages en analyses maken met i8

“Een schoonmaakbedrijf wil snel inzicht en overzicht in de eigen data hebben. Dat bieden wij met onze software. Een programma waarmee iedereen kan werken.” John de Jong van i8,...

29 juni 2022

Innovi en Bo-Rent starten duurzame samenwerking

Innovi en BO-Rent starten een samenwerking om de markt te voorzien in de groeiende vraag naar duurzame stoomreinigingsoplossingen. “Wij zijn er bijzonder trots op om Bo-Rent te verwelkomen als...

28 juli 2023

Noord-Beveland Schoonste Strand van Nederland

Donderdag 27 juli werden op Ameland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. Beachclub Perry’s uit het Zeeuwse Scharendijke werd uitgeroepen tot...

21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay...

11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze...

15 februari 2022

De fascinatie van Anajah Quentin voor écht schone ramen

Als jongetje van zeven raakte Anajah Quentin gefascineerd door écht schone ramen toen hij met zijn vader, die glazenwasser was, mee mocht naar zijn werk. Zijn vader stopte enkele...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

03 februari 2022

Meest gelezen in januari

Benieuwd naar welke artikelen jullie in januari 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: – Foto’s...

07 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige...