10 mei 2023

Hygiëne en gedrag, gespreksonderwerp Hygiëneforum

Als bedrijf kun je een schoonmaakbedrijf inhuren om de werkplekken schoon te maken, maar ook de eigen medewerkers moeten een bijdrage leveren om deze bacterievrij te houden. Hoe zorg je ervoor dat zij het gewenste gedrag vertonen? Tijdens het Hygiëneforum op 17 mei aanstaande gaat Bert Pol, oprichter en voormalig partner bij Tabula Rasa, tijdens het plenaire gedeelte van de middag in op hygiëne en gedrag.

Bert Pol: “Het ligt voor de hand dat door de toename van het flexwerken de hygiëne op de werkplek erop achteruit is gegaan. Bacteriën in toetsenborden, op het bureaublad en op de pc’s zelf, hopen op als flexwerkers zelf niet meehelpen deze schoon te houden. Je kunt het kwaliteitsniveau van het schoonmaakcontract verhogen, maar dat heeft geen zin als de eigen medewerkers niet het juiste gedrag vertonen. Dan blijven bacteriën zich verspreiden en maken zij zichzelf en de collega’s ziek. En als je niet oppast, trekt het vuil, bijvoorbeeld bij pantry’s, muizen aan die ziektes met zich meebrengen.”

Gedragsverandering is complex
Wat kun je als werkgever doen om jouw medewerkers een bijdrage in hygiëne te laten leveren? “Gedrag blijkt veel complexer dan vaak wordt gedacht, er spelen zoveel factoren mee”, legt Bert uit.
“Zowel uit wetenschappelijk onderzoek als praktijkinterventies weten we dat hygiënegedrag ook zonder dwang is te beïnvloeden. Soms is een kleine interventie al voldoende, zoals een simpele sticker. Maar of dit voldoende is of dat er een combinatie van interventies nodig is, hangt van diverse factoren af. Die liggen op het persoonlijk niveau, dat van de fysieke en sociale omgeving waarin mensen zich bevinden en dat van de bekendheid met het gewenste gedrag. Een op het oog uiterst eenvoudige interventie kan zelfs een effect sorteren van tientallen procenten gedragsverandering. De basis blijft hierbij altijd inzicht in de drijfveren van het bestaande gedrag.”

Bewustwording en faciliteren
Volgens Bert begint gewenst gedrag ermee dat mensen moeten weten wat je wel of niet moet doen en waarom: “Als je simpelweg niet weet dat je voor rood licht moet stoppen, doe je het ook niet.” Hij gaat dieper op het gedrag op de werkplek in: “Als medewerkers zich bewust zijn van het belang van goede hygiëne, zullen zij niet eten boven hun toetsenbord en hun handen wassen voor en na het eten. Kennen zij dit belang niet, dan kan je als werkgever meerdere boodschappen zenden zonder dat deze doordringen. Je moet het gewenste gedrag ook mogelijk en liefst makkelijk uit te voeren maken, zoals reinigingsdoekjes op de bureaus leggen, goed in het zicht, waardoor het voor flexwerkers gemakkelijk is om zelf schoon te maken. Dat is de tweede stap in verandering: het faciliteren. Ook het plaatsen van meerdere, duidelijke prullenbakken helpt bij het voorkomen van vervuiling.”

Begrijpelijk en toegankelijk communiceren
Een absolute basisvoorwaarde voor gedragsverandering is dat mensen de boodschap begrijpen. Bert benadrukt dat je een boodschap zo moet brengen dat deze goed begrijpelijk is voor de mensen die je wil aanspreken. “Begrip is afhankelijk van het type medewerker, van de opleiding die genoten is. Neem de schoonmaakbranche waar relatief veel medewerkers schijnen te werken die moeite hebben met lezen en schrijven – Nederland kent 2,5 miljoen laaggeletterden –, daar werken tekstuele boodschappen niet. Digitaal bereik is er ook niet altijd, drie miljoen mensen in Nederland zijn digitaal beperkt. Stem je manier van communiceren dus goed af op de omgeving en blijf de boodschap herhalen. Mensen vallen anders toch weer terug in oude gedragspatronen.”
Bert noemt kritieke factoren voor gedragsverandering: “Gebruik geen geintjes, die begrijpt niet iedereen. Wees duidelijk en geef praktische tips.”

Meer toelichting, praktijkvoorbeelden en tips
Tijdens het Hygiëneforum gaat Bert Pol dieper in op de problematiek van gedragsverandering. Met theoretische toelichting, praktijkvoorbeelden en ook tips. Bijvoorbeeld over het precies weten. “Vaak worden aannames gedaan over waarom mensen bepaald gedrag vertonen. Maar weet je eigenlijk echt hoe het zit? Zo werden bij een AZC de mensen die hun behoeften niet op de toiletten maar buiten in het bos deden, als ‘viespeuken’ bestempeld. Terwijl deze mensen persoonlijke hygiëne juist belangrijk vonden. Er waren te weinig toiletten op het aantal bewoners van het AZC die bovendien snel vervuilden. Om besmetting met bacteriën te voorkomen hurkte een aantal bewoners met schoenen op de wc-bril, anderen zochten de buitenlucht op. Dit leidde tot onbegrip en boosheid bij instanties en de omwonenden. Na onderzoek en gesprekken bleek de achterliggende reden anders te zijn dan werd aangenomen. Door begrip kon gezamenlijk aan voorlichting en faciliteren gewerkt worden.
Zoek dus de verdieping met elkaar op. Bespreek de kwestie in een werkbespreking, stel in kleine groepen vragen, check of de vragen goed begrepen worden en luister. Dat is belangrijk om vervolgens aan bewustwording en faciliteren te gaan werken.”

Het in gesprek gaan werkt volgens Bert ook bij veel mensen die nu vinden dat we te veel met hygiëne bezig zijn, waardoor de weerstand zou afnemen. “´We moeten toch wel tegen een stootje kunnen’ is de tendens. Het kan zijn dat de mensen met deze mening zelf goed tegen bacteriën of virussen bestand zijn, maar ze vergeten dat ze anderen kunnen besmetten.”

Interesse?
Wil je meer weten over hygiëne en gedrag? Kom dan op 17 mei aanstaande naar het Hygiëneforum in RAI Amsterdam. Meld je hier (gratis) aan: deelnemen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 maart 2022

Nieuwe voorzitter Geschillencommissie RAS

Met ingang van 1 maart is Ralph Jan van der Ham benoemd als voorzitter van de Geschillencommissie RAS. Hij volgt hiermee Jasper van der Beld op, die onlangs is...

13 november 2018

Care pakt finaleplaats European Cleaning Awards in technological solutions

Als organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards wil het European Cleaning Journal het negatieve beeld van de schoonmaaksector counteren door te tonen hoe hard er gewerkt wordt aan kwaliteit,...

02 april 2024

Top 10 meest gelezen artikelen januari t/m maart 2024

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in het eerste kwartaal van 2024 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Eindrapport onderzoek fysieke belasting glazenwassers beschikbaar...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...

06 februari 2019

Blurring of Blokker syndroom: wie durft met ons naar morgen te kijken?

Tja, juist op onze verjaardag – Schoonmaakjournaal is vandaag 7 jaar geworden – doen we een oproep aan u om met ons de toekomst in te kijken. We schrijven...

12 november 2024

Universiteit Maastricht & Asito vormen partnerschap voor een schone en innovatieve campus

Asito is enorm trots om de komende jaren schoonmaakpartner te zijn van de Universiteit Maastricht. Samen met Universiteit Maastricht Facility Services zet het bedrijf zich in voor een schone,...

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

21 april 2023

SIEV neemt afscheid van Keurmerk Nederland en zet in op nieuw keurmerk

Na de oprichting in 2012 bereikte SIEV als snel haar doel: het SIEV Keurmerk. “Onze mkb-branchevereniging wilde en wil bedrijven in de schoonmaakbranche de mogelijkheid geven om zich positief...

11 maart 2024

Salubris en ICE Cobotics starten exclusieve schoonmaak-samenwerking in België

De wereld van professionele schoonmaakmachines en schoonmaakrobots is voortdurend in ontwikkeling. Met trots kondigen de Belgische schoonmaakgroothandel Salubris en leverancier en producent van o.a. de Cobi 18 autonome schrobzuigmachine,...

15 augustus 2024

Effectieve bestrijding van bedwantsen met stoom

We zijn met z’n allen steeds meer op reis, waardoor bedwantsen zich makkelijker kunnen verplaatsen. Hierdoor heeft Kärcher zijn stoomreinigers en stoomzuigers voor professionele gebruikers laten testen door het...