27 februari 2023

“Wees als leider open, eerlijk en koersvast”

In januari 2023 gingen Hago Next en nog acht schoonmaakbedrijven van Vebego als één bedrijf verder onder de naam Vebego Cleaning Services. Voor contractmanager Wendy Baams betekende dit dat ze haar medewerkers moest meenemen in een transitie. Hoe ging ze daar als leidinggevende mee om?

Wendy Baams heeft een echt facilitair hart. Na een facilitaire opleiding aan de Haagse Hogeschool en een kort uitstapje naar de uitzendbranche kwam ze bij Gom (Facilicom) terecht waar ze in verschillende rollen ruim twintig jaar heeft gewerkt. “Ik ben er als trainee gestart en kreeg meteen de leiding over een rayon. Dit was in een tijd dat er nog geen mobiele telefoon of mail was en je veel zelf moest ontdekken. Mijn team maakte mij wegwijs in het schoonmaakvak en met vallen en opstaan groeide ik in mijn rol als leidinggevende. Een uitdagende periode, waarin ik me af en toe best wel eens heb afgevraagd of binnen de schoonmaak mijn toekomst lag.” Het antwoord is volgens haar inmiddels duidelijk. “Ik groeide door van rayonmanager naar districtsmanager en na een aantal jaar als senior manager Kwaliteit en Innovatie ben ik weer teruggekeerd naar de operatie. Ik zie mijn tijd bij Gom als een hele waardevolle periode die ik voor geen goud had willen missen. Ik heb er veel geleerd over management en mezelf tot leidinggevende verder kunnen ontwikkelen.”

Veranderprocessen
Momenteel is ze onder de vlag van Vebego Cleaning Services financieel en operationeel eindverantwoordelijk voor de schoonmaak en een aantal andere facilitaire diensten bij een grote organisatie binnen het onderwijs. De voorbereidingen om als één groot schoonmaakbedrijf verder te gaan zijn een jaar geleden gestart, waardoor iedereen binnen de organisatie volgens haar al enige tijd aan de verandering heeft kunnen wennen. “Ik vind het belangrijk om tijdens veranderprocessen voor rust en stabiliteit te zorgen”, legt Baams uit. “Neem je mensen mee, schakel tussen alle niveaus en laat het ook eerlijk weten dat je niet precies weet hoe de toekomst eruit komt te zien. Wees dus open en transparant, maar benader het wel positief. Benadruk dat je samen het avontuur aangaat en geef mensen het vertrouwen dat het goed gaat komen.” Dat het niet altijd even vlekkeloos zal verlopen, is naar haar mening niet erg. “Dit hoort er ook bij, zolang je maar weet waar je naar toe gaat en waar je het voor doet.”

 

Wendy Baams

 

Ze werkte tijdens haar loopbaan onder zeven mannelijke en een vrouwelijke directeur. Zijn er verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke leiders? “Ik vind dit een lastige. Ik denk dat vrouwen misschien net wat meer voor het collectief gaan en meer aspecten laten meewegen voordat ze een beslissing nemen, maar eigenlijk vind ik deze verschillen minimaal. Alle mannelijke directeuren waren namelijk stuk voor stuk verschillend en ik ken genoeg mannen die over meer ‘typisch vrouwelijke’ eigenschappen beschikken dan ikzelf. Het belangrijkste is dat je als leider een strategie kunt uitstippelen, koersvast bent en stimulerend naar je medewerkers toe.” Want volgens haar balanceert een goede leider altijd op het snijvlak van sturing en ruimte geven. “Fouten maken mag, daar leer je van. Daarom is het essentieel dat je als leider je medewerkers faciliteert en ruimte geeft om zelf keuzes te maken en daarvan te leren.” Ook is duidelijkheid belangrijk. “Dit betekent dat je grenzen moet stellen en soms een mindere boodschap moet brengen. Dat is niet altijd even leuk, maar hoort er wel bij in deze functie. Zolang je maar kunt uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt en consistent bent in wat je zegt en doet.”

Kleine stapjes
Nu Hago Next onderdeel is geworden van Vebego Cleaning Services wil Baams binnen deze nieuwe organisatie bijdragen aan de doelstelling ‘impact maken door het bieden van betekenisvol werk’. “Dit klinkt heel groot en gewichtig, maar verandering draait juist om kleine stapjes”. Als voorbeeld geeft ze de verschuiving van avond- naar dagschoonmaak. “Binnen Hago Next was dagschoonmaak al de standaard, waardoor wij eenvoudiger een volwaardige baan op één plek kunnen bieden. De mens achter de schoonmaak is hierdoor zichtbaar en hoe fijn is het als onze medewerkers ook ‘s avonds thuis bij hun gezin kunnen zijn. Ik wil onze mensen een baan bieden waar ze trots op zijn en zich prettig in voelen. Trots en tevredenheid zorgen voor betrokkenheid, wat uiteindelijk ook door onze klanten wordt ervaren. Daarnaast wil ik mijn medewerkers stimuleren en helpen in hun verdere ontwikkeling. Ik vind het belangrijk als ik kan bijdragen aan hun toekomst. Voor mij geeft dat veel zingeving.”

 

Meer interviews over vrouwelijk leiderschap lezen? Klik hier: https://schoonmaakjournaal.nl/index.php?s=vrouwelijk+leiderschap

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 oktober 2021

10 PET-flessen in een schoonloopmat

CWS  brengt twee nieuwe duurzame schoonloopmatten op de markt: GreenMats en GreenPremium Mats. Deze schoonloopmatten bestaan uitsluitend uit gerecycled polyester. Per vierkante meter mat worden ongeveer 10 afgedankte PET-flessen...

04 april 2022

Haagclean 30 jaar!

Vakgroothandel Haagclean uit Rijswijk bestaat 30 jaar. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum! Het team is trots op hun jubileum en danken via LinkedIn hun klantrelaties, toeleveranciers en...

03 december 2021

Chocoladeletters voor HEPPIE WEEKEND

Hazet steunt Stichting Het Vergeten Kind op alle mogelijke manieren! Zo ook met de Sinterklaastraktatie voor alle Hazetters: een ‘Het Vergeten Kind’ chocoladeletter van Verkade. Waarmee met elk gekochte...

25 oktober 2022

Leer meer over ozon in 7 stappen

Doe mee aan het webinar over Ozon op 3 november om 14.00 uur. Consensus Group organiseert dit webinar met Dr Xu, de wetenschappelijke expert in ozon. Je kent haar...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

01 december 2021

‘Mopboy’ steelt show bij basketbal

Dat schoonmaken topsport is, blijkt uit de acties van de schoonmaker op de foto. Als ‘mop boy’ zorgt hij voor puur entertainment tijdens de basketbalwedstrijd tussen Kaapverdië en Nigeria...

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

06 oktober 2022

Nieuw: de krachtige en duurzame Duplex UltraBrush

Een zwaar vervuilde vloer krijg je niet altijd even goed schoon. Met de UltraBrush van Duplex is dat verleden tijd. Deze borstel veegt, schrobt, neemt vuil én vocht op...

05 september 2022

“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”

Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met...