15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet zijn best doen om een schoonmaakbedrijf te vinden dat wil en kan leveren. Samen hebben ze eenzelfde probleem: er zijn steeds minder schoonmakers te vinden.

De krapte op de arbeidsmarkt is een probleem dat opdrachtgever en opdrachtnemer los van elkaar niet op kunnen lossen. Dat vereist partnership. Niet door meer druk te zetten op de schoonmakers of door via louche uitzendbureaus illegale krachten aan het werk te zetten. Wel door samen een aantrekkelijke opdrachtgever/werkgever te zijn voor de schoonmaker. Dat wil zeggen: de schoonmaker serieus nemen en betrekken bij de kwaliteit van het werk, de arbeidsomstandigheden etc.

Maar ook dat lost de krapte op de arbeidsmarkt natuurlijk niet meteen op. Voorlopig zijn er te weinig mensen om het schoonmaakwerk te doen. Misschien moeten we daarom ook eens kijken naar de vuilmakers. In onder andere hotels, treinen en kantoren maken consumenten er een zooitje van. Waar zij uiteindelijk zelf last van hebben: hotelkamers die niet schoon zijn kunnen niet verkocht worden. Dat is pech voor de hotelier én voor de gast.

Tijd dus om de gebruiker actief bij de schoonmaak, of liever bij het minder vuilmaken, te betrekken. Want hoe bewuster van vuil en schoon, hoe meer respect voor de schoonmaker. En minder vuil betekent minder schoonmaakwerk en daarmee dus minder krapte op de arbeidsmarkt.

Dit is hét moment voor opdrachtgevers en opdrachtnemers om de handen ineen te slaan en samen creatieve oplossingen te bedenken om de vuilmakers tot ander gedrag te stimuleren. En vergeet niet de schoonmaker hierbij te betrekken, die heeft vaak de beste ideeën! We horen graag jullie goede voorbeelden!

Bert van Boggelen
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche

 

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 mei 2022

Vrouwelijk leiderschap niet vanzelfsprekend

Dat vrouwen leiderschap tonen blijkt uit vele voorbeelden in de schoonmaakbranche en andere sectoren. Topvrouwen, aanstormend talent en ook leidinggevenden die heel bewust hebben gekozen voor een combinatie van...

11 december 2022

Meest gelezen in november

Benieuwd naar welke artikelen jullie in november 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Blog...

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...

01 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge...

18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

01 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe...

09 maart 2023

SC Johnson Professional® lanceert nieuwe zeepdispenser van teruggewonnen kustplastic

SC Johnson Professional® lanceert een nieuwe zeepdispenser gemaakt van 70% teruggewonnen kustplastic. De SCJ Professional® Proline WAVE toiletdispenser van 1 liter is gemaakt van 70% Recovered Coastal Plastic. Dit...

08 januari 2022

Meest gelezen artikelen

Benieuwd naar welke artikelen jullie in december 2021 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen:    ...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...