3 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is bekend geworden welke 4 Best Practices doorgaan naar deze finale. “We hadden dit jaar een aantal mooie best practices, allemaal gericht op duurzame arbeidsverhoudingen. Ook het onderwerp duurzame inzetbaarheid is prominent in de best practices aanwezig”, aldus Bert van Boggelen, voorzitter van de jury van de Best Practice Award 2022. “De jury heeft er uiteindelijk voor gekozen om 4 finalisten voor de Best Practice Award 2022 uit te kiezen.”

De indieners zijn organisaties die samen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche succesvol in de praktijk brengen. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. Bij de beoordeling van de ingezonden best practices is voor de jury het belang van samenwerking/partnerschap tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (of wel ketensamenwerking noemen) een belangrijk criterium.

Genomineerd zijn
De vier samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen, zijn (in willekeurige volgorde):

1. Universiteit Utrecht en Asito
De Universiteit Utrecht en Asito voeren in partnership het programma Kracht uit. Ontwikkeling van de talenten van de medewerkers is cruciaal in dit programma. Dit zorgt voor een grotere duurzame inzetbaarheid maar ook enthousiasme en betrokkenheid. Uiteindelijke doel van Kracht is dat medewerkers lekker in hun vel zitten zodat zij duurzamer inzetbaar zijn. Onderdelen van het programma zijn onder andere periodieke besprekingen met medewerkers, opleidingen en budgetcoaching. Kortom, aandacht, waardering en communicatie voor medewerkers. De opdrachtgever voert daarom ook regelmatig gesprekken met (een afvaardiging van) schoonmakers en glazenwassers.

2. Gemeente Deventer en Qleaning
Qleaning maakt in opdracht van de gemeente Deventer de opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen schoon. Qleaning biedt de vluchtelingen een
schoonmaaktraining aan en laat ze meewerken, deels als besteding van de (vele) vrije tijd, deels als opmaat naar een baan als schoonmaker. De gemeente Deventer heeft versneld een bsn nummer verstrekt. Hiermee was de weg vrij naar betaald werk. De gemeente heeft alle uren van de vluchtelingen betaald, ook de uren dat de vluchtelingen nog niet volledig inzetbaar waren.

3. Johan Cruijff ArenA en CSU
Deze best practice richt zich op Taakverbreding. Gestart bij en in overleg met de Johan Cruijff ArenA krijgen medewerkers de kans schoon te maken én ervaring op te doen met andere werkzaamheden. Met als doel: meer mogelijkheden en perspectief voor de medewerkers. Door de werkzaamheden uit te voeren ervaren medewerkers hoe ze bevallen en begrijpen ze beter wat de taken inhouden. CSU biedt daarbij een helpende hand of een stimulerend duwtje in de rug. Door deze uitbreiding van taken breiden medewerkers niet alleen hun uren uit, maar ook hun kennis en ervaring. Dit beleid gaat door CSU landelijk uitgerold worden.

4. Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaart-centrum (NLR) en 1Nergiek
In het langdurige partnership van NLR en 1Nergiek zijn wederzijds vertrouwen, oprechte aandacht voor elkaar, altijd in open dialoog en een warm enthousiasme
sleutelwoorden. De dialoog tussen beide partijen vindt op meerdere niveaus plaats en men werkt met korte lijntjes en vaste contactpersonen. Die gaan zelfs zo ver dat de contactpersonen van 1Nergiek meehelpen en -denken bij de bedrijfsvoering van de NLR. Voor NLR werken stabiele en vaste teams; iedere medewerker heeft zijn eigen cluster en zo heeft men binding met zijn eigen gebied. 1 leidinggevende heeft zelfs 38 jaar bij het NLR gewerkt. Haar dochter heeft nu haar taken overgenomen.

Fysieke bijeenkomst

Alle genomineerde Best Practices zullen zich presenteren tijdens de uitreiking van de Best Practice Award 2022. Deze uitreiking vindt fysiek plaats op donderdag 27 oktober 2022, bij Green Village in Nieuwegein. Het programma begint om 15.00 uur (tot uiterlijk 17.00 uur). De genomineerden geven ter plekke en in een videoboodschap aan waarom zij denken voor de Award in aanmerking te komen. Aanmelden voor de award-uitreiking kan binnenkort via www.codeschoonmaak.nl.

Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Ook hebben andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.

Best Practice Award
Al vanaf het begin van de Code organiseert de Code Schoonmaak een Award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de
Code aan een breder publiek bekend te maken. Om daarmee andere ondertekenaars op ideeën te brengen hoe de Code ook toegepast kan worden.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 januari 2025

Blog Edgar van Engelen(Qualis Insight): ‘Samenwerking is nodig op elk niveau’

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): 'De schoonmaakbranche is een multiculturele branche, waarin samenwerking essentieel is. Samenwerking tussen verschillende culturen, verschillende schoonmaakbedrijven, en schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Als je elkaar...

08 november 2018

Optimale en veilige schoonmaak basis samenwerking ProfiBright en Hijman

ProfiBright, producent van hedendaagse professionele reinigingsmiddelen die voldoen aan alle gewenste eisen voor milieu, HACCP en wetgeving, heeft in korte tijd meerdere eindgebruikers en groothandels weten te overtuigen van...

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

12 april 2024

Jack Stuifbergen in laatste aflevering podcast KraakHELDer

Breedweer Facilitaire Diensten lanceerde op dinsdag 9 april de (voorlopig) laatste aflevering van de zesdelige podcastserie ‘KraakHELDer’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de...

15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

05 januari 2024

#FotoFriday Janet maakt met plezier schoon in het Paleis van Justitie

De Rijksschoonmaakorganisatie deelt het werk van schoonmaakster Janet Kramer die het Paleis van Justitie in Leeuwarden schoonmaakt. Met veel plezier: “Het is een prachtige locatie en ik heb er...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...