24 februari 2022

Plezier op de werkvloer

Onlangs publiceerden we een blog van Belinda Dekkers over werkplezier. Hoe belangrijk dit is om mensen te motiveren en aan je bedrijf te binden. Maar zij stelde terecht de vraag: ‘hoe dan?’. Want hoe realiseer je werkplezier terwijl je je handen vol hebt aan het vinden van de juiste medewerkers, de planning, administratie en meer. Het zit ‘m niet altijd in grote zaken, het zijn vaak de kleine dingen die al van betekenis zijn voor een smile, een goed gevoel en een fijne samenwerking. Nicole Mol, opleidingsadviseur & trainer bij Ul-Team schetst twee mooie voorbeelden ter inspiratie.

Nicole Mol: “Tijdens de introductie training leidinggeven die wij eind 2021 verzorgden, gaven twee voordames mooie voorbeelden van werkplezier in de dagelijkse schoonmaakpraktijk. Zij vertelden over hun manier van aandacht geven en positief meedenken, waardoor medewerkers blij werden en hun werk met plezier oppakten.” Nicole deelt de voorbeelden graag:

“Een voordame pakte haar eerstvolgende instructie na onze les op een gestructureerde manier aan door vragen te stellen. Dit deed ze bij een uitzendkracht die één dag kwam schoonmaken op een Covid-afdeling. De uitzendkracht was niet gewend aan goede instructie – ‘ik ben normaal maar kort op een locatie, dus hobbel gewoon mee’ – en was zeer aangenaam verrast dat ze als een echte medewerker werd ingewerkt en aangesproken. Het werd een prima samenwerking, ook al was het kort, en de voordame kreeg een dik compliment aan het eind van de dag. Voor beide dames een dag met een gouden randje. Wat een trotse voordame had ik daarna in de les!”

“Een ander voorbeeld is die van een voordame, die vanwege een enorm personeelstekort zelf extra schoonmaaktaken deed op een locatie. Daarbij werkte ze met een medewerker, die ze kent als een goede kracht, maar nu slordig haar werk deed en niet geïnteresseerd leek. Een probleem want het was al zo druk en er moest nog zoveel gedaan worden. In plaats van daarop te reageren, stelde de voordame om het werk even neer te leggen en een kopje koffie te drinken. Om te vragen wat er aan de hand was. Er bleek van alles mis te zijn, wat echt niet opgelost kon worden in 10 minuten. Wel was de medewerker super blij dat ze even haar hart kon luchten en daarna stond ze ook open voor andere afspraken over de schoonmaakklus. Uiteindelijk hebben ze samen heerlijk gewerkt, was de klus op tijd klaar en bedankte de medewerker haar voordame, voor het luisterend oor.”

Heb jij ook een mooi voorbeeld van werkplezier in de schoonmaak? Deel deze met onze reactie via [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...

03 augustus 2022

Balans digitaliseert verder met Nocore

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten werkt al meer dan acht jaar met Nocore Facilitair en in de tussentijd kwamen daar ook Nocore Online en Facility Apps bij. Marije van de...

25 augustus 2022

SLIM subsidie per 1 september weer beschikbaar

De arbeidsmarkt is volop in beweging en de manier waarop we werken verandert. Ook voor het (schoonmaak-)mkb heeft dit gevolgen. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe mensen en het...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

25 oktober 2021

10 PET-flessen in een schoonloopmat

CWS  brengt twee nieuwe duurzame schoonloopmatten op de markt: GreenMats en GreenPremium Mats. Deze schoonloopmatten bestaan uitsluitend uit gerecycled polyester. Per vierkante meter mat worden ongeveer 10 afgedankte PET-flessen...

03 februari 2022

Streven naar meer gelijkheid op de werkplek

Namens ISS Facility Services Nederland ondertekenden CEO Edu Peek en People & Culture Director Gemmie Hermens deze week de UN Women’s Empowerment Principles (WEP’s). Hiermee ondersteunt ISS het belang...

28 april 2022

Schoonmaakcontract voor 10 jaar!

Op donderdag 14 april 2022 tekenden OPONOA-bestuursvoorzitter Henri Soepenberg en directeuren Frank en Karin Kuhlkamp van Carea facilitaire dienstverlening in Warnsveld het nieuwe samenwerkingscontract voor de schoonmaak voor de...

25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt...

13 september 2022

Samen eten

Deze week is het de week van Samen eten & Asito, voorheen het event Nationaal Integratie Diner. Op diverse locaties in het land proeven collega’s, klanten en relaties samen...

10 maart 2022

NLdoet, doe je mee?

Op 11 en 12 maart wordt door het Oranjefonds weer de grootste vrijwilligersactie van Nederland georganiseerd. NLdoet zet vrijwilligerswerk in de spotlights en nodigt iedereen uit om een dagje...