Alpheios focust op toegevoegde waarde met slanke organisatie
Ineens midden in de zomer volop nieuws vanuit Alpheios: CleanDeal sluit haar deuren en Wendy Klomp, directeur sales Alpheios Nederland vertrekt. “Wat is er aan de hand?”, vroeg de redactie van Schoonmaakjournaal aan Bas Gehlen, algemeen directeur van Alpheios.
“Het klopt dat we niet stil staan!”, zo zegt Bas Gehlen, algemeen directeur Alpheios sinds april 2019. “Verre van dat. We zijn nieuwe, heldere keuzes aan het maken. Per 1 augustus vervalt de positie van directeur sales Alpheios Nederland in ons bedrijf en daardoor treedt Wendy Klomp terug. En per 12 augustus zijn de digitale deuren van CleanDeal gesloten. Dat volgt allemaal op het feit dat we binnen Alpheios scherper focussen op toegevoegde waarde met een slankere, meer flexibele organisatie.”
Ik (Petra de Bruin) stond, samen met een team schrijvers, in 2013 aan de basis van CleanDeal. Voor mij was de introductie van een online groothandel – gezien de opkomst van online – een logische ontwikkeling. Nu wordt CleanDeal gesloten. Waarom?
“Alpheios begon CleanDeal in 2013 als digitale proeftuin, strikt los van Alpheios. Dat was bewust, omdat niemand wist hoe ‘online’ onze branche was en of klanten hierop zaten te wachten. In 2020 zeggen we dat digitaal ‘het nieuwe normaal’ is geworden. Ook Alpheios heeft sinds 2018 een uitgebreide online omgeving voor haar klanten. De keuze om CleanDeal op te heffen heeft daarmee te maken”, legt Leon Hermse uit, verantwoordelijk voor de oprichting van CleanDeal en in het directieteam van Alpheios verantwoordelijk voor Marketing & Innovatie.
“Onze proeftuin was inmiddels aardig gegroeid tot een stevig stadspark. En dan kom je voor een keuze: verdere groei vraagt grote inspanningen, terwijl juist Alpheios nu hard online aan het groeien is. Ook elders binnen Vebego groeit de behoefte aan online dienstverlening en service. We kiezen er daarom voor om CleanDeal klanten te verleiden naar Alpheios’ online webshop. We zetten ons online team in om Alpheios én andere Vebego-bedrijven online verder te helpen. Zo groeien we naar een online expertiseteam voor heel Vebego.”
En dan Alpheios… wat is er bijzonder aan kiezen voor toegevoegde waarde?
Alpheios heeft in het verleden voor groei ook buiten de eigen organisatie gekeken: door de opstart van CleanDeal en de overname van Piecom, en eerder al door de overname van Adrem Cleaning in België. De oprichting van Medeios en overname van Axamed (beide in België) leidden een aantal jaren tot activiteiten in medical supplies. Activiteiten die inmiddels alweer verkocht zijn.
Bas: “Bij mijn binnenkomst, nu 1,5 jaar geleden, heb ik vooral gevraagd aan medewerkers waar ze iedere dag een lach van op hun gezicht kregen en waar klanten ons iedere dag weer voor terugvragen. In Nederland en België krijg ik consequent het antwoord: daar waar we onze klanten kunnen helpen om het beter te doen. Dan gaat het over onze totale dienstverlening voor de ontwikkeling van mens en organisatie, en dat gaat heel veel verder dan het leveren van materialen. Een schoonmaakorganisatie beter laten draaien, vakmensen helpen ontwikkelen en trots maken. Helpen bij hygiëne, bij veilig werken, bij gastvrijheid, bij infectiepreventie. Als dát de kern is, dan moeten we daar op inzetten, dat kan niet anders. En dat betekent ook ervoor kiezen om zaken niet meer te doen, zoals afscheid nemen van de pure groothandelsfunctie van CleanDeal.”
Nederland en België samen: dat gaat?
“We zien als het gaat om beter presteren van schoonmaakorganisaties, dat er veel meer overeenkomsten zijn tussen België en Nederland dan verschillen”, vertelt Bas. “Dat hebben we bij CleanDeal al gemerkt: dat werkte moeiteloos over de grens.” vult Leon aan. Bas vervolgt: “Eén commerciële Alpheios organisatie waarin we leren van beide markten ligt dan voor de hand. We geloven daarin ook dat we sneller kunnen innoveren door dit samen met klanten en partners te doen over de landsgrenzen heen, echt co-creëren. Ook klanten werken over landsgrenzen heen. Landsgrenzen in de eigen organisatie passen daar steeds minder bij. Wel houden we overigens een locatie in beide landen, dat is wel zo praktisch.”
Hoe past het vertrek van Wendy Klomp, directeur sales Alpheios Nederland, in dit verhaal?
Bas: “Feitelijk staat de persoon Wendy hier los van. Door onze strategische focus kon het niet anders dan dat we als eerste kritisch keken naar de samenstelling van ons eigen directieteam. Dat kon wel wat minder, hierdoor. Gegeven onze keuze voor een commerciële organisatie over de landsgrenzen heen, verviel deze plek. Dan zie je het voordeel van een groot concern als Vebego: op zo’n moment komt er een mogelijkheid waar het commercieel talent en de dynamiek van Wendy Klomp op z’n plek is. Elders waren we bezig om van drie groenbedrijven één nieuw bedrijf te maken: Attender Groen. Het samenvoegen van drie commerciële clubs in één nieuwe richting, daar kan Wendy zijn energie zeker in kwijt.”
Het is dus allemaal geen corona-gevolg, wat er nu gebeurt?
“De focus die we aanbrengen en de keuzes die we maken, maken we gelukkig niet uit noodzaak. We groeien en hebben dat de afgelopen jaren ook gedaan. Corona heeft juist geholpen om onze meerwaarde opnieuw inzichtelijk te maken bij onze klanten. Wel kom ik uit een markt (Bas Gehlen was hiervoor directeur van Wepa Nederland, bekend van Satino, red.) waarin ik weet hoe bedreigend het kan worden als je niet expliciet kiest voor waar je goed in bent, daar al je aandacht op richt, en dat zo efficiënt mogelijk doet”, zegt Gehlen. “Dan blijkt ook al snel dat écht durven kiezen om lef vraagt, en soms lastig is. Maar op lange termijn loont het. Het houdt ons sterk en weerbaar.”