14 mei 2020

Spectro Recycle Factory in top Interclean Innovation Awards: “Recycling verpakkingen in coronatijd nog harder nodig”

“Er is een ernstig tekort aan veel verpakkingen en materialen. Juist nu het coronavirus zo’n grote impact op de wereld en onze branche heeft. Daarom zijn hergebruik en recycling erg belangrijk. We adviseren klanten om bijvoorbeeld triggers en dispenserpompjes te reinigen en vervolgens opnieuw te gebruiken. En blijf verpakkingen aan het eind van de levenscyclus bij ons inleveren”, roept Laurens Metternich, CEO van Spectro, op. De producent van reinigingsmiddelen voltooide begin dit jaar de bouw van haar eigen Recycle Factory.Gebruikte producten verdienen een nieuw leven. Recycling en hergebruik zijn voor ons dan ook belangrijke aandachtspunten in het productieproces. We nemen onze verantwoordelijkheid daarin.”

Met de Recycle Factory biedt Spectro haar klanten de mogelijkheid om lege kunststof verpakkingen te retourneren. “Waar mogelijk hergebruiken we deze verpakkingen. Indien niet mogelijk dan recyclen we ze weer tot nieuwe verpakkingen”, legt Laurens uit. In 48 seconden toont dit filmpje op YouTube het proces van ‘de-labeling,  schredding, bottle production & filling’.

Virtual, recycling, digital
Met haar Recycle Factory was Spectro doorgedrongen tot de top van drie genomineerden in de categorie Related products van de Interclean Amsterdam Innovation Awards. Normaliter had deze awards-verkiezing op de eerste dag van Interclean Amsterdam, op 12 mei, in een grote zaal in de RAI in Amsterdam plaatsgevonden, nu gebeurde dat op dezelfde dag online. Met applaus vanuit de hele wereld.

Spectro was samen met Essity en Kärcher genomineerd; de eerste met een gebruikersvriendelijke VR-methode om de handhygiënenormen in zorginstellingen op een laagdrempelige manier te trainen en waarborgen. Kärcher was in de race met de digitale innovatie Battery Universe voor real time inzicht in de batterijstatus van reinigingsmachines. In dit corona-pandemische tijdperk is het niet verwonderlijk dat Essity de grootste erkenning van de jury kreeg.

“Met ons MVO-beleid richten we ons op de complete keten: van grondstoffen tot en met hergebruik“

Het in Oss gevestigde Spectro is een producent van reinigingsmiddelen, die inzet op Next Generation Cleaning Solutions: betere ingrediënten, slimmere recepturen en efficiëntere processen. “Elke dag werken we aan reinigingsconcepten van de toekomst. We ontwikkelen niet alleen de beste reinigingsmiddelen, maar kijken ook hoe we met innovatieve totaalconcepten de schoonmaakmarkt kunnen veranderen”, legt Laurens uit.

Het échte verschil maken
“Uiteraard doen we continu inspanningen om ons bedrijf duurzaam in te richten, maar het échte verschil maken we door de markt te verduurzamen. Met ons MVO-beleid richten we ons dan ook op de complete keten: van grondstoffen tot en met hergebruik. We bieden daarnaast de mogelijkheid om verpakkingen te retourneren via de Recycle Factory. Het kunststof wat we verzamelen, wordt hergebruikt in nieuwe verpakkingen. Zo maken we de keten rond. Mooi toch?!”

Grondstoffen met hernieuwbare oorsprong, duurzame bedrijfsvoering, duurzame logistiek, duurzaam gebruik, recycling en hergebruik, en goede werkgever; deze 6 stappen legt Spectro uit op deze MVO-webpagina.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 september 2023

Spectro start samenwerking met TOP Oss

Met de start van het voetbalseizoen start ook de samenwerking tussen Spectro en TOP Oss. Een verbinding voor drie jaar op het gebied van schoonmaak en hygiëne. De Osse...

07 mei 2024

BOMA zet eco score in voor transparantie en duurzaamheid

Let’s rethink cleaning. Met deze propositie benadert BOMA het schoonmaakvak. En dan vooral om het niet moeilijker, maar juist eenvoudiger én duurzamer te maken. Onder meer met de toepassing...

22 juni 2020

NEVI onderzoek onder 60 zorgpartijen: leveringsproblemen kunnen worden voorkomen

“De beschikbaarheid en levering van persoonlijke beschermingsmiddelen tijdens de coronacrisis kon veel beter. Voor een volgende crisissituatie moeten problemen worden opgelost om herhaling van leveringsproblemen en gebrekkige coördinatie en...

01 november 2024

#VacatureVrijdag: Interclean zoekt Brand Marketing Manager

JOB alert! Interclean zoekt een Brand Marketing Manager die haar merk wereldwijd gaat uitbouwen en sterker in de markt gaat zetten.

07 februari 2020

Al 25.000 keer bekeken Hygeniq film over groene reinigingsmiddelen

Nee, je pakt niet meer de première, want in 4 maanden is de film van Hygeniq al 25.448 keer bekeken. Een film met een boodschap – We color our...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...

18 augustus 2019

Themaweek: Week van het Familiebedrijf

Strategische continuïteit, werkgelegenheid, stabiele financiering, een bestuur met vertrouwen, betrokkenheid en korte communicatielijnen, verrassend innovatief, snelle besluitvorming; het zijn enkele van de vele voordelen van familiebedrijven. Maar er zijn...

07 april 2020

Volgt legionella corona op als sluipmoordenaar? Houd ‘m nu al buiten!

Een fleurige beurs – de Westfriese Flora in Bovenkarspel, een bubbelbad en een lang niet gebruikte brandslang in stilstaand water: de legionellaramp uit 1999 herinneringen velen zich nog als...

27 juni 2017

Werner & Mertz opnieuw beloond met award voor Recyclaat Initiatief

Werner & Mertz Professional won afgelopen dinsdag 27 juni de PackTheFuture award op de Interpackbeurs in Düsseldorf. De nieuwe flessen gemaakt van 100% gerecycleerd HDPE materiaal blonken uit in de...

05 augustus 2019

Trends en ontwikkelingen: Hago Toiletverklikker

Schoon is van iedereen. Hago – de schoonmakers van Nederland – vindt oplossingen die bijdragen aan een positieve impact op mens en milieu. Ook als het gaat om het...