29 april 2020

Blog: Coro-voor en Coro-na?

Het is een grappige woordspeling die ik hoorde in het satirische tv-programma Draadstaal. Coro-voor en Coro-na zetten mij aan het denken. Gelukkig komen er steeds meer positieve geluiden over de strijd die de wereld voert tegen het virus dat ons allemaal in de houtgreep houdt.

Tal van deskundigen (zelfbenoemde en echte) spreken over het langzaam opstarten van de economie en hoe dit zou moeten gaan. Maar wat zijn de consequenties hiervan voor de ondernemers en hun (voormalige) personeel? Hopelijk kan iedereen snel weer aan de slag en zal het leed waar schoonmaakondernemers mee te maken hebben, mede door de steunmaatregelen vanuit de overheid, beperkt blijven en snel tot het verleden behoren.

Toch bemerk ik een grote onzekerheid onder de ondernemers die ik spreek. Er is angst voor de recessie. Van hoogconjunctuur naar recessie in slechts enkele weken tijd. Welke lessen leren we? De onzekerheid zal ongetwijfeld nog wel een tijdje blijven, het heeft op een zeer pijnlijke manier aangetoond dat onze economie zeer kwetsbaar is. In de ‘Coro-voor’-periode hadden we te maken met de gevolgen van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en een groot tekort op de arbeidsmarkt aan geschikt personeel. In een zeer korte periode is het speelveld compleet veranderd. In de ‘Coro-na’ periode zullen wij met elkaar de schouders er weer onder moeten zetten, en hard werken aan herstel.

Dat de onzekerheid blijft, is een feit. Des te meer zal er in deze opbouwfase een grote behoefte aan flexibel personeel zijn. Want waar gaat het naartoe? HR-directeuren en managers van schoonmaakbedrijven verwachten minder schoonmaakinzet door het sluiten van kantoren en bedrijven, maar meer en veilig schoonmaken door het cruciale belang van en de druk op hygiëne, met andere, verfijnde hygiëneprotocollen en op andere tijden in de anderhalvemetersamenleving. Op de lange termijn zijn de effecten op de werkgelegenheid nog onduidelijk. Maar het gaat nu om het heden en de aanloop naar ‘Coro-na’: hoe kun je daar op inspelen? Dat vraagt om flexibiliteit en om beperking van risico’s. En ja, dan noem ik toch één keer ons bedrijf aan het einde van deze blog: 365 Cleanit. Aan u de keuze om samen schouder aan schouder maar op 1,5 meter afstand veranderingen te kunnen trotseren. Blijft het NOW? Wordt het never or together?

Bas Doorn,
accountmanager bij HR-dienstverlener 365 Cleanit

P.S. Ook wij kunnen mobiliseren: bij schoonmaakbedrijven waar nu schoonmaakmedewerkers over zijn en elders schoonmaakmedewerkers tekort, verbinden we partijen belangeloos. Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven, dat is onze insteek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 juni 2020

Meest gelezen 2020: € 1.000 ‘coronabonus’ voor medewerkers en schoonmakers in de zorg

De Tweede Kamer en het Kabinet spreken hun dankbaarheid en waardering uit en geven verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden, schoonmakers en het andere ondersteunend personeel in alle sectoren van de zorg...

14 mei 2020

Spectro Recycle Factory in top Interclean Innovation Awards: “Recycling verpakkingen in coronatijd nog harder nodig”

“Er is een ernstig tekort aan veel verpakkingen en materialen. Juist nu het coronavirus zo’n grote impact op de wereld en onze branche heeft. Daarom zijn hergebruik en recycling...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

29 september 2020

Bas Janssen (Schoonmaakbedrijf R. Janssen): “TouchSafe keerpunt voor vaker schoonmaken met steeds agressievere middelen”

Eén jaar virus- en bacterievrij: een bijzondere kop, statement en garantie die we op de website van Viralis lezen. “De tijd waarin we leven, vraagt om een betere schoonmaakcultuur....

05 mei 2020

Interclean organiseert op oorspronkelijke data gratis online themaprogramma

’s Werelds grootste schoonmaakvakbeurs Interclean Amsterdam 2020 is opgeschort naar dinsdag 3 tot en met 6 november 2020. Juist nu is het belangrijker dan ooit om de professionele schoonmaak-...

06 oktober 2020

Blog: Hoe veilig is een vliegveld?

Wie de laatste nieuwsbrief van het Schoonmaakjournaal gelezen heeft, is het niet ontgaan: Schiphol wil bezuinigen op de schoonmaak. Schoonmakers en FNV protesteren. “Laat Schiphol alsjeblieft geen virus broeinest...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

01 juni 2020

Gerrit Malipaard (MTS Euro Products) over toekomst ondernemen: “Inspelen op de markt, snel schakelen en relevant blijven”

De zorg voor morgen vertaalt zich op persoonlijk vlak in alertheid en/of smetvrees voor touchpoints en in handhygiëne, zakelijk in nieuwe businessmodellen. Want welk bedrijf wordt niet getroffen door...

27 mei 2020

Wereldwijde technologiegroep Freudenberg start productielijn mondkapjes

Drie Freudenberg bedrijven, waarvan Vileda Professional ook deel uitmaakt, bundelden hun expertise en technologie en zette op zeer korte termijn een productielijn in gang voor mond-neusmaskers. De maskers onder...