17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de jubilerende opleider UL-Team begint met het onderwerp corona. Stoffels Bleijenberg – ondernemend, deskundig en altijd dichtbij – is het Zeeuwse schoonmaakbedrijf van de facilitaire familieketen Vebego, met hotelschoonmaak als een specialisme. “Het succes van een hotel zit ‘m in de housekeeping. En daar is meer voor nodig dan een basisopleiding schoonmaak. Hotelschoonmaak vereist andere handelingen, zoals bedden opmaken, maar ook andere omstandigheden, zoals een wisselende bezetting en beleving. Je hebt te maken met gasten. Als wij ons werk goed doen, kunnen de hotelmedewerkers hun eigen werk goed doen en de gasten van hun verblijf genieten.”

“Groot in Zeeland, goed in Brabant”, zo typeert Richard van Zon de 65-jarige Stoffels Bleijenberg. Zeeland, de provincie die jaarlijks goed is voor ruim 11 miljoen overnachtingen, wordt hard getroffen door de coronamaatregelen: alle leisure-locaties zijn deze maanden dicht in een tijd waarin de piek – met Pasen – begint. De missie van Stoffels Bleijenberg blijft als vanouds onveranderd: “Als regionale schoonmaakpartner steven we continue naar marktleiderschap in onze regio. Kwaliteit en aandacht voor de mens staan centraal, voor onze klanten én onze medewerkers. We willen gezien worden als een werkgever waar medewerkers trots op zijn.”

“Hotelschoonmaak is een van onze specialismen”
Een van de waardevolle tools die Stoffels Bleijenberg hiervoor inzet, zijn opleidingen. “We hebben een hoteltak, waarmee we ons richten op een van onze specialismen: hotelschoonmaak. Los van een basistraining heb je daarvoor bijvoorbeeld ook hospitality-vaardigheden nodig. Bij hotelschoonmaak heb je te maken met een specifieke werkwijze met andere handelingen en andere omstandigheden, zoals bedden opmaken en beleving. We willen ons nog verder op laten leiden op het gebied van hotelschoonmaak. Gastvrijheid, hospitality. Hoe gedraag je je als houskeeper naar de gasten? Daarin ondersteunt UL-Team ons. We zijn onze samenwerking net gestart, de eerste training is heel positief ontvangen. Onze collega’s waren vol lof over de trainer: veel kennis aan de technische kant, maar ook veel verstand van de hotelbranche. Ook onze supervisors zijn getraind in technieken, waarmee ze op positieve en resultaatgerichte wijze hun medewerkers kunnen aansturen. Dit is erg belangrijk in deze branche van hollen en stilstaan. Medewerkers zijn immers de sleutel tot succes.”

Vanuit de kernwaarde ‘altijd dichtbij, letterlijk en figuurlijk’ bouwt Stoffels Bleijenberg al bijna zeven decennia aan een fijnmazig klantennet. Met een team van 1000 schoonmaakmedewerkers verzorgen ze de schoonmaak in zes segmenten: kantoren, hotels, overheid, scholen, industrie en zorg. “Vakkennis en opleiden zijn belangrijk, ze blijken van essentieel belang. Met professionele schoonmaakmedewerkers en de juiste middelen en materialen bouw je ook aan een ergonomische en efficiënte manier van schoonmaken. Medewerkers zijn daardoor beter en langer inzetbaar. Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep. We zijn belangrijk voor de processen van organisaties en bedrijven. We zorgen er daarom voor dat onze afdeling commercie naadloos aansluit op de operatie, dat stemmen we aan de voorkant intern en met onze opdrachtgevers af.”

De toekomst van opleiden
Natuurlijk staat opleiden ten tijde van de coronapandemie stil, want als er al schoonmaakhelden over zijn, mag er geen fysiek contact zijn. Toch durft Richard een blik vooruit te werpen: “De toekomst van opleiden? Waar we naartoe gaan? We gaan een verdere digitale efficiëntieslag maken. In de hotelwereld is dat al gebeurd, bijvoorbeeld in de boekingsprocessen. Qua opleiden gaat dat ook gebeuren of is al gebeurd: waar je voorheen een boek had met uitleg, zijn er nu al instructievideo’s. Voor een aantal dingen is digitaal van waarde, maar je moet ook dingen kunnen doen. Schoonmaak blijft handwerk. Mooi dat UL-Team een professionele en ervaren organisatie is, met maatwerk en meewerken als bases. Zij passen hun opleiding aan op de omstandigheden. Dus ook op de ontwikkelingen. Nu en in de toekomst.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juni 2020

AD test: 5 van de 21 geteste handgels desinfecteren niet

“Alsof je je handen wast met Radler”, vergelijkt het Algemeen Dagblad in haar artikel over handgels. Nedlab testte een groot aantal handgels op het alcoholpercentage, belangrijk voor het desinfecterende...

03 december 2019

Top 5 meest populair in november op Schoonmaakjournaal

Met een bereik van meer dan 10.000 pakt de inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven het erepodium van november op ons online vakplatform. Op de voet gevolgd door de terugblik...

01 maart 2019

Blog: Dag van het Compliment

Plezierig werken? Start juist deze dag met een compliment! Een compliment geven is een mooi voorbeeld van “kleine moeite, groot plezier”. Met een compliment laat je zien, dat jij...

29 april 2020

Novon en Bureau HTM starten Insources opleidingen: “Succesfactor is oog hebben voor de héle organisatie”

Als de huidige coronacrisis iéts zichtbaar maakt, is het de cruciale rol van de schoonmaakbranche. Goed opgeleide, gekwalificeerde medewerkers die hun werk met plezier doen, zijn daarbij van levensbelang....

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

29 maart 2020

OSB roept Rijksoverheid op: “Er liggen genoeg kansen om mensen aan het werk te houden”

Bij OSB (Ondernemingsorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) komen er geluiden binnen, dat ook de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) de schoonmaakbranche in de kou laat staan. Voorzitter Piet Adema van OSB: “We krijgen...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...

09 april 2020

Belgische Netwerk in Zorg steekt hart onder de riem: You’ll never walk alone

“Ook wij als leidinggevenden staan voor een grote uitdaging. Wij hebben nu een zeer grote rol in het geruststellen en motiveren van onze mensen. Verder staan we ook voor...

21 december 2018

#filmFriday Jan Hilvert Hammenga (XO Hotels Couture) over Hazet: “Partner en adviseur”

De samenwerking tussen XO Hotels Couture en Hazet gaat verder terug dan het hotel oud is. Bijzonder. Waarom Jan Hilvert Hammenga, hotelmanager Hazet als partner in schoonmaak en advies...

11 mei 2022

Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Nasima el Bachiri-Ouamar is eigenaar van vijf bedrijven in Almere en daarbuiten. Als kind droomde ze al van onafhankelijk en succesvol in het ondernemen zijn. Een weg met soms...