9 april 2020

Hago’s Yanneth: “Je moet goed weten wat je missie is als schoonmaker in een ziekenhuis tijdens een pandemie”

In maart 2020 sloot ook Ziggo Dome zijn deuren vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit had niet alleen gevolgen voor artiesten en bezoekers, ook medewerkers stonden voor een voldongen feit. Zo ook Hago’s facility host Yanneth, die vóór de uitbraak dagelijks hard werkte aan de stralende uitstraling van Ziggo Dome. Op 14 maart draaide ze tijdens de afbouw van Holland Zingt Hazes voorlopig haar laatste dienst. Over de voortzetting van haar werkzaamheden op een andere locatie, twijfelde Yanneth geen moment. “Vakantie nemen, nu? No way!” Twee dagen later kreeg ze bericht: morgen om 10:00 bij een ziekenhuis.

Vanaf dat moment ging alles, aangepast op het virus, in een razend tempo. Een nieuw contract, een toegangspasje en de juiste kleding. Yanneth werd ontvangen door een collega van Hago Zorg, die haar tijdens haar eerste werkdag alles leerde wat ze moest weten. Wennen was het zeker. Yanneth draait nu nachtdiensten op de eerste hulp, elke nacht met een andere collega. Die afwisseling vindt ze leuk.

Superheld in sneltreinvaart
“Geen nacht is hetzelfde, het is niet te beschrijven. Je moet goed weten wat je missie is, als schoonmaakmedewerker in een ziekenhuis tijdens een pandemie. Het draait om hygiëne, maar ook om snelheid en efficiënt werken. Hier ben ik altijd mee bezig, en dit geef ik ook door aan collega’s die voor het eerst aan de slag gaan.”

Het besluit om in een ziekenhuis aan de slag te gaan, is niet voor iedereen even makkelijk. Yanneth ziet om zich heen dat collega’s vaak bang zijn voor het besmettingsrisico. Haar boodschap: “Het risico op besmetting is op dit moment overal. Het gaat er niet om waar je werkt, maar om hoe je je werk doet. Hygiëne en veiligheid, dat is belangrijk. Maatregelen naleven en voorzichtig zijn.”

Yanneth’s drijfveer is ontwikkeling
“Ik heb mijn collega’s heel goed geobserveerd en alle tips ter harte genomen. In deze tijden leer je heel veel van elkaar.” Gelukkig is er ook veel steun, soms zelfs uit onverwachte hoek. Gisteravond werd Yanneth gebeld met de vraag of ze zich op de eerste hulp wilde melden. Verrassing: de spoedartsen nodigden haar uit om samen te gaan eten.

Ondanks de goede ondersteuning die Yanneth krijgt, blijft het een onzekere situatie. Haar drijfveer is ontwikkeling. “Je hebt niet altijd de kansen en mogelijkheden om een opleiding te volgen. Maar door dit werk te doen, leer ik ontzettend veel. Die kans greep ik meteen.” Wel vindt ze het jammer dat ze niet meer op de hoogte is van wat er speelt bij Ziggo Dome. Ze hoopt dat ze na haar ‘missie’ in het ziekenhuis weer terug kan naar haar vertrouwde werkplek.

Nederland heeft Yanneth veel gegeven. Daarom doet ze er alles aan om nu te helpen. Zodat we, zodra de situatie onder controle is, weer samen op straat kunnen. Naar het café, lachen en samen dansen… óók weer bij Ziggo Dome!

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

05 mei 2020

Jaap Niezen start Zorg Voor Hygiëne Nederland met een missie

Onder veel mensen heerst er angst voor besmetting. Wanneer ze een supermarkt binnengaan, met collega’s in één ruimte samenwerken of met een vriend of kennis op de tennisbaan een...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

27 februari 2023

“Wees als leider open, eerlijk en koersvast”

In januari 2023 gingen Hago Next en nog acht schoonmaakbedrijven van Vebego als één bedrijf verder onder de naam Vebego Cleaning Services. Voor contractmanager Wendy Baams betekende dit dat...

23 oktober 2019

Blog: Op weg naar 10.000 doden per jaar?

Op de Internationale Dag van het Handen wassen (op 15 oktober) kwamen op de derde editie van het Hygiëneforum nationale en internationale experts samen om te praten over verontrustende...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...

29 november 2019

Asito klantencongres Cure 2019 Schoonmaakinnovaties in de zorg: “Vooral doen”

We’ve got our eye on you: Asito kijkt constant om zich heen waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. Waar behoefte aan is, waar de patiënt behoefte aan heeft. Technologie speelt...

17 oktober 2024

Een frisse toilet ervaring met de Tork Constante Luchtverfrisser

Sanitaire ruimtes op kantoor vormen de grootste bron van klachten, goed voor meer dan 45% van de klachten die facilitair managers ontvangen.¹ Om bedrijven te helpen dit soort klachten...

08 juni 2020

Ralph Vodegel (Katrin): “De meerwaarde van hygiënepapier in het toilet krijgt eindelijk erkenning”

Jarenlang, nee decennialang, wordt er al strijd gevoerd tussen leveranciers en sponsors van onderzoeken naar handdroging. Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Logisch, want hygiëne is...