4 maart 2020

70.000e basisdiploma schoonmaken voor Annabel Amers van Gom

Annabel Amers van Gom mag zich officieel de 70.000e schoonmaakmedewerker noemen die het BOS-diploma (Basisopleiding Schoonmaken) heeft behaald. Het was een feestje waard tijdens de uitreiking van de diploma’s aan Annabel en haar mede-cursisten van Gom, in het bedrijfsrestaurant van het Schiedamse hoofdkantoor. Met ruim 4000 gediplomeerden is Gom een van de ‘grootafnemers’ van het diploma basisvakopleidingen. Het geeft aan hoeveel belang Gom hecht aan goede opleidingen. Niet toevallig hebben ook de aanstaande algemeen directeur Olivier Laméris en HR-directeur Marjolein Reijs het diploma behaald.

Het basisdiploma bestaat sinds 2012. Het RAS-Examenbureau neemt het officiële examen af. Vooral de laatste jaren zit de groei in het aantal gediplomeerden er flink in. Op 5 juli 2018 werd het 60.000e diploma uitgereikt. Er is Gom veel aan gelegen om nieuwe medewerkers snel over de juiste papieren te laten beschikken. Dat vraagt weleens overredingskracht, weet Bettie van der Linden, coördinator trainingen, kwaliteit en innovatie. “De gemiddelde schoonmaker denkt al gauw: wat een onzin, ik doe dit al tig jaar en ik heb wel meer te doen. Het heeft te maken met een stukje onkunde en onzekerheid. Zeker voor anderstaligen kan een examen spannend en eng zijn. Ook heeft het middenkader niet altijd de juiste tactieken om mensen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid.”

Wet arbeid in balans
Daarom is Gom gestart met een roadshow om het belang van gediplomeerd schoonmaken extra onder de aandacht te brengen. Bettie: “Vanaf januari van dit jaar is het ook allemaal wat dwingender geworden, met de Wet arbeid in balans (WAB). Er is een duidelijk criterium gesteld: je hebt binnen zeven maanden je diploma te halen, anders wordt je contract niet omgezet in een contract voor vaste dienst. Dat is een behoorlijke stok achter de deur.”

Accent op ergonomie
In acht jaar tijd heeft de opleiding al de nodige veranderingen ondergaan. “De BOS nieuwe stijl is laagdrempeliger. Schoonmakers worden aangemoedigd om mee te doen omdat trainen ook leuk is.” Ook is er veel meer aandacht voor ergonomie. “We hebben te maken met een vergrijzende doelgroep. De gemiddelde leeftijd is aan het oplopen. Als je nog met katoen hebt leren soppen, heb je nooit geleerd dat het microvezeldoekje een heel andere aanpak vraagt. Dan ben je wel bezig met een flinke aanslag op je bewegingsapparaat. Daarom ligt het accent nu veel meer op de juiste werkhouding en een juist gebruik van ergonomische hulpmiddelen.”

Ook is sinds kort het theoretisch gedeelte beschikbaar in het Nederlands, Engels, Arabisch en Turks. Cursisten volgen bij Gom hun opleiding op locatie bij een van de opdrachtgevers. Het praktijkgedeelte bestaat uit sanitair- en interieurschoonmaak en het wissen en moppen van vloeren. Daarnaast zijn er tien theorievragen te beantwoorden.

Goed gezelschap
Ook het middenkader wordt enthousiast gemaakt om de praktijktraining te volgen. Ze zijn bij Gom in goed gezelschap: het basisdiploma is al in het bezit van operationeel directeur Olivier Laméris, per 1 april opvolger van algemeen directeur Albert van der Meulen, en HR-directeur Marjolein Reijs.

Cheque
Het was Annabel die diploma nummer 70.000 in ontvangst mocht nemen uit handen van Peter Bannink en Anne Sparidans namens het RAS-Examenbureau en directeur Ellen Dekkers van de Raad voor de Arbeidsverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Uit de groep die in de Schiedamse vestiging examen deed bleek zij de gelukkige. Dat leverde behalve het diploma ook een cheque op voor Annabel. Ook de gehele groep deelde in de feestvreugde: daarnaast was er een geldbedrag van de RAS om “gezamenlijk iets leuks te gaan doen”. Namens Gom: alle geslaagden van harte gefeliciteerd!

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 september 2021

Inspiratiefilms over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een belangrijke onderwerp voor de schoonmaakbranche. Iedere medewerker wil immers gezond en met plezier het pensioen halen. In de videoserie ‘Duurzame inzetbaarheid’ belicht de Ras de...

04 augustus 2023

#FILMFRIDAY Gouden Smile Moment

𝗭𝗶𝘁, 𝗸𝗶𝗷𝗸 𝗲𝗻 𝗿𝗲𝗹𝗮𝘅. Dat is de boodschap die Beercoo Schoonmaakgroep in haar filmpje uitspreekt. Voor het creëren van een nieuw Gouden SMILE-moment zet het bedrijf haar team medewerkers...

06 februari 2023

Gom op Trede 3 PSO-Prestatieladder

Schoonmaakbedrijf Gom heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door Dekra blijkt dat Gom op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan...

07 maart 2022

Gezond & veilig werken

Verkeerd schoonmaken is belastend voor je lijf. Daarom maakt de RAS instructiefilmpjes met tips hoe je het best elke dag gezond en veilig werkt in de Schoonmaak. Werken in...

22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus...

12 november 2021

Het is feest! Beercoo bestaat 35 jaar

Met een ondernemersplan op 2 A4’tjes startte Patrick de Beer 35 jaar geleden met Beercoo. Zijn droom werd ondanks tegenslagen werkelijkheid. Samen met broer Vincent bouwde hij waardevolle relaties...

30 oktober 2019

Blog: Schoonmaak een ‘eenvoudig’ vak?

Schoonmaak wordt over het algemeen gezien als een eenvoudig vak… Jammer! Wij vakmensen c.q. mensen uit het vak weten wel beter: er komt heel veel kijken bij schoonmaken. Ik...

12 februari 2024

Update onderzoek telescopisch wassyteem

RAS meldt dat in december 2023 het onderzoek naar de lichamelijke belasting bij het werken met het telescopisch wassysteem is afgerond. Uit het onderzoek blijkt dat werken met dit...

04 oktober 2021

RAS doet onderzoek rondom consignatiediensten in reconditionering

De RAS is in de reconditionering een onderzoek gestart naar hersteltijden en duurzame inzetbaarheid bij consignatiediensten. Tijdens een consignatiedienst is de werknemer buiten de reguliere werktijd direct oproepbaar voor...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...