20 november 2019

Blog: New business models

Op dinsdag 12 november vierde werkend en reizend Nederland voor de 2e keer de Filevrije Dag. Of eigenlijk: we gingen de uitdaging aan. Niet gelukt helaas. Ook niet wat mij betreft, want juist op die dag reisde ik vanuit het Zeeuwse Heinkenszand naar het Utrechtse Houten op weg naar de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen.

Het initiatief voor de Filevrije Dag komt van Richard Hordes en is ontstaan in de ict. De belangrijkste doelstelling: samen ervoor zorgen dat mensen er vaker voor kiezen om fysieke afspraken of aanwezigheid te vervangen voor een digitale oplossing. Zachtjes vooruit komend, stilstaand en weer optrekkend over de altijd drukke en filegevoelige A27 hoorde ik een gesprek in de ochtendshow van Gerard Ekdom op Radio 10. Ja, Richard illustreerde perfect hoe belachelijk het is, dat zo velen ’s ochtends de auto instappen, naar kantoor gaan, hun laptop open klappen om vervolgens een collega van drie bureaus verderop een mailtje te sturen. “Dat kan ook vanaf thuis. Dus uit de file aan het werk”.

Go digital, dat is zijn oproep. Maar juist op die tweede dinsdag van november – die statistisch gezien de meeste filekilometers genereert – was ik op weg en maakte ik 140 kilometers. In de ochtendspits nota bene. Wie mij kent, weet dat ik veel vanuit thuis werk én dat ik dit jaar de videomeeting heb ingesteld: in plaats van heel veel uren ‘milieutje pesten’ en ‘kilometers vreten’ en een bureau of tafel tussen een of meer gesprekspartners, zit er met whereby.com/schoonmaakjournaal een laptop of andere device tussen ons in. Gratis online overleggen tot 4 personen, efficiënt én milieuvriendelijk.

Het gesprek tussen Gerard en Richard zette mij aan het denken. Over de veranderende wereld. Een wereld met steeds meer auto’s. Met steeds meer flexplekken. Een wereld die steeds meer 24/7 wordt of eigenlijk al is. Ik dacht terug aan vroeger, hoe bijzonder de invoering van de winkelkoopavond (op donderdag- of vrijdagavond) in mijn jeugd was, en hoe ‘gewoon’ HetBlijeKratje.nl (de 24uurs-biertaxi van Zeeland) nu is. Maar ik vroeg me ook af welke gevolgen de 24/7-economie voor (dag)schoonmaak heeft? Moeten schoonmakers dag én nacht inzetbaar zijn?

Onze branche is er bij uitstek een waar het om mensen draait en blijft draaien. Waar arbeidskrapte op de loer ligt. Waar we aan duurzame inzet van medewerkers (moeten) werken. Waar het om de kracht van het individu gaat. Waar businessmodellen onder druk staan. Waar verhoudingen met medewerkers en relaties veranderen. Waar we met sociale innovatie kansen krijgen en pakken. En technische kansen? Kijk ik naar de toekomst van schoonmaakbedrijven, dan durf ik – gevoed door de recente inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven – te stellen dat er iets zal moeten veranderen om de kansen van deze economie te pakken. Welke? Wanneer? Geen idee. Wat ik wel weet, is dat op dinsdag 10 november 2020 de Filevrije Dag op de issuekalender staat en dat ik wellicht naar de 3e editie van de Schoonmaak Vakdagen onderweg ben. En wat ik ook weet, is dat Schoonmaakjournaal volgend jaar een generatietafel New business models gaat organiseren. Buiten de filetijden 😊

Petra de Bruin,
inspirator en verbinder

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2019

NK SnelGlazenwassen zoekt snelste glazenwasser van Nederland

De zoektocht naar de snelste glazenwasser is gestart! Op woensdag 13 november bereikt die zoektocht zijn hoogtepunt tijdens de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten. De voorrondes en de grootse...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

18 september 2019

Cleanfix presenteert Cleanfix Service Plan op Schoonmaak Vakdagen

Cleanfix Benelux kent u van de Swiss Made Quality reinigingsmachines: kwaliteitsmachines die al 43 jaar in het specialistische vak van schoonmaken worden ingezet. Voor vele doeleinden, op vele locaties...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...

30 september 2019

Nilfisk op Schoonmaak Vakdagen: “Ontdek de toekomst met lancering robot Liberty SC50”

Voor de tweede maal strijkt hét schoonmaakvakevenement van Nederland neer in Expo Houten voor twee dagen innovatie, inspiratie en kennisoverdracht: de Schoonmaak Vakdagen vinden plaats op dinsdag 12 en...

08 november 2019

Vlog 9 Voorstander Schoonmaak Vakdagen Wecoline: “Gek van water”

Een heldere, duurzame boodschap die verder gaat dan de plastic soep, ook de Allure-lijn én een primeur op de Schoonmaak Vakdagen. En Marco Vegers, key accountmanager van Wecoline, doet...

09 november 2021

Gezelligheid, koffietijd!

Deze dames verblijden bezoekers en exposanten met een heerlijk kopje koffie en lekkers op de Schoonmaak Vakdagen op 9 en 10 november in Expo Houten. En daar hoort natuurlijk...

11 november 2019

Vlog 10: jubilaris Numatic presenteert deze week nieuwe Reflo-stofzuiger met verrassende look

Op weg naar de Schoonmaak Vakdagen met jarige Numatic en nieuwe Reflo-stofzuiger met strakke look… Vlogger Ruben van Clean Totaal maakte de afgelopen weken kilometers én verhalen. Samen met...