20 mei 2019

Asito lanceert digitaal service platform en slaat efficiëntie- en serviceslag

Schoonmaakbedrijf Asito slaat een enorme efficiëntieslag bij grote objecten als Schiphol met een nieuw online navigatieplatform. Op het Asito Digitaal Service Platform worden facilitaire verstoringen op een digitale kaart uitgezet, zoals een omgevallen koffie. In het melden van een dergelijke verstoring ging voorheen veel tijd zitten, tegenwoordig navigeert het platform de dichtstbijzijnde schoonmaakkracht snel en direct naar de plek van de verstoring.

Op grote objecten kost het veel tijd om verstoringen op tijd op te lossen, het komt weleens voor dat bijvoorbeeld een gemorst bekertje koffie langer op de grond ligt dan nodig is. Wouter Arkink, innovatiemanager bij Asito, legt uit: “als iets moet worden opgeruimd kreeg onze medewerker in het regiecentrum daarvan een melding. Het regiecentrum meldde dit bij de objectleider die op zijn beurt op zoek ging naar de schoonmaakkracht die het dichtst bij de verstoring in de buurt was. Dat deed hij door al onze medewerkers één voor één op te bellen, aangezien hij niet weet waar onze schoonmaakkrachten zich bevinden. De dichtstbijzijnde schoonmaakkracht moest dan alsnog op zoek naar de gemorste koffie. Een tijdrovend karwei, met als gevolg dat de rommel onnodig lang bleef liggen. Met het Asito Digitaal Service Platform is dat nu verleden tijd.”

Efficiëntie winst door uniek platform
Op het nieuwe platform worden signalen op een interactieve kaart aangemaakt, zodat schoonmaakkrachten direct kunnen reageren. Dit geeft schoonmaakkrachten meer autonomie en zorgt voor een grote efficiëntie slag. Volgens Arkink maakt de app gebruik van digitale indoor kaarten: “Het regiecentrum kan in de app aangeven waar de verstoring zich exact bevindt, waarna de dichtstbijzijnde schoonmaker automatisch een melding ontvangt. De app navigeert diegene vervolgens naar de precieze locatie van de verstoring. We werken door deze app niet alleen veel efficiënter, het vergroot eveneens de passagiersbeleving.”

Gezocht: facilitaire dienstverleners
De app is nu gebouwd voor de schoonmaak op Schiphol, maar een aangepaste variant is straks ook toe te passen op andere grote locaties. De app wordt in de toekomst een platform voor allerlei facilitaire verstoringen. Sensoren kunnen straks precies laten zien waar bijvoorbeeld een prullenbak geleegd moet worden, wanneer het kopieerapparaat onderhoud nodig heeft of wanneer een bepaalde plant water moet hebben. Tot nu toe was het doorspelen van sensor informatie naar de werkvloer ingewikkeld, het Digitaal Service Platform lost dit op. De facilitaire taken zijn eventueel te koppelen aan verschillende medewerkers, dus niet alleen aan schoonmaakkrachten, maar ook aan beveiligers, conciërges enzovoort. Ketensamenwerking wordt daardoor een stuk gemakkelijker. Hiervoor zoekt Asito nog samenwerkingen met facilitaire partners. Interesse? Contact: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

20 december 2024

HEYDAY en Draaijer Group voegen directies samen

HEYDAY en Draaijer Group gaan samen verder: Per 1 januari 2025 voegen zij hun directies samen. Door het vormen van een centrale directie versterkt het bestaande fundament van beide...

05 mei 2023

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023 van start

Vandaag, 5 mei 2023, gaat de vlag in top: schoonmaakbedrijven en eigen diensten kunnen vanaf vandaag tot 15 juni 2023 hun uitblinker(s) aanmelden voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing...

25 oktober 2023

Aloys Bake viert 50 jarig jubileum in glasbewassing

Op vrijdag 20 oktober 2023 vierde Aloys Bake zijn 67e verjaardag en officiële pensionering na maar liefst 50 jaar werkervaring in de glasbewassing, waarvan bijna 5 jaar in Vroomshoop...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

07 april 2020

Volgt legionella corona op als sluipmoordenaar? Houd ‘m nu al buiten!

Een fleurige beurs – de Westfriese Flora in Bovenkarspel, een bubbelbad en een lang niet gebruikte brandslang in stilstaand water: de legionellaramp uit 1999 herinneringen velen zich nog als...

05 december 2024

Interview David de Romsee (Essity): “Samen met Tork werken aan een duurzame toekomst: kleine stappen, grote impact”

Recentelijk publiceerden we op Schoonmaakjournaal een artikel over de duurzaamheidsaanpak van Tork: Focus4 Sustainability. Met dit initiatief biedt aanjager Tork praktische handvatten om organisaties te helpen verduurzamen; zowel in...

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...

18 maart 2025

Jubileumjaar Karcher start met recordomzet

Kärcher viert feest. Naast het feit dat dit jaar, in 2025, het 90-jarig jubileum wordt gevierd, bereikte het bedrijf in 2024 een omzetstijging van 4,6 procent of met 7,9...

25 juni 2023

#TIP: kijk uitzending Captains of Cleaning terug

Donderdag 22 juni jongstleden was het weer tijd voor een nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. In deze uitzending werd de sociale kant van schoonmaken, het belang van innovatie...