17 april 2025

Linda Tomassen (Ami Facility): “Goed leiderschap begint bij goed voor jezelf zorgen”

In onze interviewreeks over vrouwelijk leiderschap spreken we inspirerende vrouwen uit de schoonmaakbranche. Deze keer spraken we met Linda Tomassen (31), aan het roer bij Ami Facility. Al op jonge leeftijd koos ze voor het ondernemerschap. Inmiddels leidt ze enkele jaren het schoonmaakbedrijf dat haar moeder, Anne-Mary van der Pijl, in 2005 oprichtte. Met oog voor mensen, verbinding en groei.

Opgevoed door een ondernemer
Linda’s schoonmaakhart klopt al van jongs af aan. “Het is me met de paplepel ingegoten. Mijn moeder richtte in 2005 Ami Facility op. Als kind zag ik hoeveel plezier ze in haar werk had, met flexibiliteit. Want door de onregelmatige uren die het vak vraagt, werkte ze soms ’s avonds en kon ze overdag bij ons zijn. Dat maakte indruk.” Tijdens haar studie Business Management dook Linda dieper in het bedrijf. Wat begon als een casus, werd al snel een carrière: “Ik dacht: de schoonmaakwereld is zo gek nog niet.” In 2016 nam ze officieel het roer over.

Ami Facility: professioneel, lokaal én mensgericht
Het team van Ami Facility bestaat inmiddels uit 36 mensen met een mooie balans tussen mannen en vrouwen, van 18 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd. “Die diversiteit vind ik waardevol. We hebben studenten die bewust voor ons vak kiezen vanwege de flexibiliteit, maar ook moeders die het werk goed kunnen combineren met hun gezin. We bieden een stabiele werkomgeving met oog voor persoonlijke behoeften. Dat hoor ik vaak terug als we medewerkers overnemen van andere schoonmaakbedrijven: bij ons wordt écht geluisterd.”

Linda is zichtbaar betrokken bij haar mensen. Ze bezoekt locaties met regelmaat, ook buiten kantoortijden, en kent haar team persoonlijk. Die persoonlijke aandacht maakt het verschil.”

Vrouwelijk leiderschap: verbinding en empathie
Leiderschap betekent voor Linda vooral: luisteren, verbinden en er zijn voor je mensen. “Als vrouw leid ik misschien anders dan een man. Met meer empathie, meer gevoel voor de mens achter de medewerker. Dat betekent niet dat ik geen knopen doorhak – maar ik doe het wel vanuit verbinding. En altijd op zoek naar een win-win.”

Ze ziet het als een kracht die vrouwen vaker mogen benutten in hun leiderschapsrol. “In onze branche werken veel vrouwen, maar nog te weinig op sleutelposities. Terwijl het zo waardevol is. Ik hoop andere vrouwen te inspireren om hun plek in te nemen – als objectleider, rayonmanager of ondernemer. We hebben zoveel kwaliteiten die ertoe doen: doorzettingsvermogen, flexibiliteit, multitasken, snel schakelen, attent zijn.”

Toekomstplannen: groeien met behoud van sfeer

Voor 2025 heeft Linda duidelijke ambities: “We willen nog meer professionaliseren en organisch doorgroeien. We hebben een objectleider aangenomen en kijken naar een goed softwaresysteem. Ook vieren we ons 20 jarig jubileum dit jaar groots! Verder moet de persoonlijke sfeer blijven. Dat is de kracht van ons bedrijf.”

Laat je niet tegenhouden door labels

Linda doet tot besluit een oproep aan vrouwen binnen én buiten de branche: “Laat je niet tegenhouden door het woord ‘schoonmaak’. Er zijn zóveel kansen om te groeien. Gebruik je kracht, je empathie, je organisatietalent. Begin met goed voor jezelf zorgen – gezond eten, sporten, veerkrachtig zijn. Dat maakt je niet alleen sterker als leider, maar ook als mens. En vanuit die basis kun je anderen inspireren.”

Linda staat rechts op de foto. (foto is gemaakt door Rianne Wijnen)

Wil je meer inspirerende interviews lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 maart 2025

Portret Ismeta Fehric (SVP Schoonmaak): “Schoonmaken zit echt in me”

“Als Ismeta binnenkomt, dan zijn de mensen direct blij. Dat is haar meerwaarde zonder dat ze het weet”, complimenteert leidinggevende Mirella Harkema haar collega. Ismeta wordt er verlegen van,...

06 augustus 2024

Ton Funke: “….Hierdoor zal ik in één klap dé robots specialist van Nederland worden.”

De 21-jarige Ton Funke verkoopt schoonmaakrobots. Een baan bij Groveko die hij via een oproep op LinkedIn vond en super enthousiast over is. Onze redactie vroeg hem hoe hij...

23 januari 2025

Schoonmakend Nederland blij met vereenvoudiging wet Banenafspraak

Schoonmakend Nederland is blij met de vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak: "Alles wat drempels weghaalt om werken voor mensen mogelijk te maken, juichen we toe."

18 oktober 2024

De waarde van datagestuurd schoonmaken

Wil je de schoonmaakkwaliteit verbeteren, efficiënter werken, voldoen aan nieuwere hygiëne-vereisten én de klanttevredenheid verhogen? Dat kan met Tork Vision Schoonmaken.  Tork Vision Schoonmaken* maakt gebruik van de...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

22 februari 2023

Oproep: doe mee aan het onderzoek Kort Verzuim

De schoonmaak- en glazenwassersbranche heeft te maken met een relatief hoog ziekteverzuim. Sociale partners in de branche willen daarom werken aan een branche-brede aanpak voor kort verzuim. Dit is...

28 juli 2025

ISS prolongeert certificering niveau 5 van CO2-prestatieladder

In juni is het CO2-managementsysteem van ISS opnieuw beoordeeld aan de hand van de criteria van niveau vijf van de CO2 prestatieladder en is het certificaat opnieuw toegekend. "Met...

25 april 2025

Koninklijk vegen doe je zo

Ben jij al helemaal on a roll met je Koningsdag-versiering? Tuig niet alleen jezelf, maar ook je toilet op voor het oranjefeest van het jaar. Met The Dutch Edition...

02 november 2022

Nocore maakt zich hard voor betere online veiligheid

Softwareleverancier Nocore zet zich in voor een betere cybersecurity zodat klanten op een duurzame manier online beveiligd zijn. Zo is het bedrijf onder meer verzekerd tegen cybersecurity en is...

27 augustus 2025

Podcastserie Code Schoonmaak gaat van start: ‘Met Bert aan tafel’

Wat is kwaliteit van arbeid in de schoonmaak? Hoe ver reikt goed opdrachtgeverschap? En hoe bouw je een écht partnerschap tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmaker? Onderwerpen die besproken gaan...