17 april 2025

Linda Tomassen (Ami Facility): “Goed leiderschap begint bij goed voor jezelf zorgen”

In onze interviewreeks over vrouwelijk leiderschap spreken we inspirerende vrouwen uit de schoonmaakbranche. Deze keer spraken we met Linda Tomassen (31), aan het roer bij Ami Facility. Al op jonge leeftijd koos ze voor het ondernemerschap. Inmiddels leidt ze enkele jaren het schoonmaakbedrijf dat haar moeder, Anne-Mary van der Pijl, in 2005 oprichtte. Met oog voor mensen, verbinding en groei.

Opgevoed door een ondernemer
Linda’s schoonmaakhart klopt al van jongs af aan. “Het is me met de paplepel ingegoten. Mijn moeder richtte in 2005 Ami Facility op. Als kind zag ik hoeveel plezier ze in haar werk had, met flexibiliteit. Want door de onregelmatige uren die het vak vraagt, werkte ze soms ’s avonds en kon ze overdag bij ons zijn. Dat maakte indruk.” Tijdens haar studie Business Management dook Linda dieper in het bedrijf. Wat begon als een casus, werd al snel een carrière: “Ik dacht: de schoonmaakwereld is zo gek nog niet.” In 2016 nam ze officieel het roer over.

Ami Facility: professioneel, lokaal én mensgericht
Het team van Ami Facility bestaat inmiddels uit 36 mensen met een mooie balans tussen mannen en vrouwen, van 18 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd. “Die diversiteit vind ik waardevol. We hebben studenten die bewust voor ons vak kiezen vanwege de flexibiliteit, maar ook moeders die het werk goed kunnen combineren met hun gezin. We bieden een stabiele werkomgeving met oog voor persoonlijke behoeften. Dat hoor ik vaak terug als we medewerkers overnemen van andere schoonmaakbedrijven: bij ons wordt écht geluisterd.”

Linda is zichtbaar betrokken bij haar mensen. Ze bezoekt locaties met regelmaat, ook buiten kantoortijden, en kent haar team persoonlijk. Die persoonlijke aandacht maakt het verschil.”

Vrouwelijk leiderschap: verbinding en empathie
Leiderschap betekent voor Linda vooral: luisteren, verbinden en er zijn voor je mensen. “Als vrouw leid ik misschien anders dan een man. Met meer empathie, meer gevoel voor de mens achter de medewerker. Dat betekent niet dat ik geen knopen doorhak – maar ik doe het wel vanuit verbinding. En altijd op zoek naar een win-win.”

Ze ziet het als een kracht die vrouwen vaker mogen benutten in hun leiderschapsrol. “In onze branche werken veel vrouwen, maar nog te weinig op sleutelposities. Terwijl het zo waardevol is. Ik hoop andere vrouwen te inspireren om hun plek in te nemen – als objectleider, rayonmanager of ondernemer. We hebben zoveel kwaliteiten die ertoe doen: doorzettingsvermogen, flexibiliteit, multitasken, snel schakelen, attent zijn.”

Toekomstplannen: groeien met behoud van sfeer

Voor 2025 heeft Linda duidelijke ambities: “We willen nog meer professionaliseren en organisch doorgroeien. We hebben een objectleider aangenomen en kijken naar een goed softwaresysteem. Ook vieren we ons 20 jarig jubileum dit jaar groots! Verder moet de persoonlijke sfeer blijven. Dat is de kracht van ons bedrijf.”

Laat je niet tegenhouden door labels

Linda doet tot besluit een oproep aan vrouwen binnen én buiten de branche: “Laat je niet tegenhouden door het woord ‘schoonmaak’. Er zijn zóveel kansen om te groeien. Gebruik je kracht, je empathie, je organisatietalent. Begin met goed voor jezelf zorgen – gezond eten, sporten, veerkrachtig zijn. Dat maakt je niet alleen sterker als leider, maar ook als mens. En vanuit die basis kun je anderen inspireren.”

Linda staat rechts op de foto. (foto is gemaakt door Rianne Wijnen)

Wil je meer inspirerende interviews lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

10 februari 2025

Hoe krijgt de schoonmaakbranche een gezicht op het MBO?

De vraag: Hoe gaan we schoonmaak een gezicht geven op het MBO? stond centraal tijdens de bijeenkomst met Schoonmakend Nederland, samen met MBO-raad, SBB, RAS, ROC Twente, ROC Zadkine,...

11 oktober 2022

Janneke Verkerk algemeen directeur EW

EW Facility Services heeft een nieuwe algemeen directeur aangesteld. Janneke Verkerk neemt op 14 oktober het stokje over van Bas Cornelissen, die deze functie de afgelopen 10 jaar met...

11 juli 2019

Met CleanJack voldoet Facilicom België aan aanstondse verplichte aanwezigheidsregistratie

Facilicom en CleanJack hebben op 9 juli in Antwerpen hun samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een mantelovereenkomst. “We zijn de samenwerking met CleanJack ruim een jaar geleden gestart en...

20 februari 2024

Interview Danielle Inostroza: “Ik kan helemaal mijn passie kwijt bij Interclean”

Daniëlle Inostroza werkt al sinds haar studie in de hospitality en is ruim vijftien jaar actief in de beurzenwereld. Momenteel is ze werkzaam voor Interclean, het grootste internationale schoonmaakevent...

11 september 2025

Doe mee met World Cleanup Day Nederland op 20 september

Op 20 september 2025 is het weer World Cleanup Day. Tijdens deze wereldwijde opruimactie krijgt de planeet met ruim 190 landen een grote schoonmaakbeurt. Het doel? Het opruimen van...

30 april 2025

Remco Martens nieuwe Chief Commercial Officer bij ISS Nederland

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei 2025 aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt...

01 mei 2023

Hoe schoon is het onder de bureaus?

Je bent onder een bureau aan het stofzuigen en plotseling begint boven op het bureaublad van alles te bewegen. Nee, het is niet de computermuis die tot leven komt....

10 april 2025

Medewerkers krijgen via Prikkl financieel inzicht richting pensioen

Werknemers in de schoonmaaksector krijgen kosteloos inzicht in hun financiële situatie via Prikkl. Dit helpt hen beter voorbereid te zijn op keuzes rondom eerder stoppen met werken of het...

16 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: ben jij gespot?

De Schoonmaak Vakdagen 2019 zitten erop. Wat een succesvolle co-creatie van Clean Totaal, Prosu Media Producties en Schoonmaakjournaal: het aantal exposanten vedubbelde zich ruimschoots en het aantal bezoekers ging...