3 januari 2019

Digitale Doolhof (7): “KIRA van Kärcher markeert begin assortiment autonome reinigingsmachines”

“We staan aan het begin van een technologische ontwikkeling met onze KIRA. Deze professionele automatische schrobzuigmachine is namelijk de eerste robot-reinigingsmachine van een toekomstig, compleet assortiment. We vertellen trots over de betrouwbaarheid van de KIRA op het gebied van schoonmaken, veiligheid en economische resultaten, een belofte voor de toekomst.” Aan het woord is Jean-Paul Christy, managing director van Karcher Nederland. In onze serie Digitale Doolhof geeft hij in vijf vragen en vijf antwoorden inzicht in het onderscheidend vermogen van de robot-reigingsmachine.

“KIRA (Kärcher Intelligent Robotic Application) is het platform voor autonome reiniging. De KIRA B 50 is de intelligente reinigingsrobot waarbij het sensorsysteem gecombineerd is met het docking station om zo een systeem te creëren dat niet alleen economisch en betrouwbaar is op grote vlakken, maar ook uitstekende resultaten levert op oppervlakken kleiner dan 1.000m2. De intuïtieve bediening en vier automatische reinigingsmodi maken deze machine uitzonderlijk flexibele inzetbaar en zeer gebruiksvriendelijk.”

Wat biedt de KIRA?
“Met vier pijlers kan ik duidelijk de toegevoegde waarde van KIRA benoemen, geeft Jean-Paul aan:

Onze KIRA B 50 is een professionele automatische schrobzuigmachine en markeert het begin van een compleet assortiment autonome reinigingsmachines. Zodat men profiteert van een echt autonome en betrouwbare reinigingsmachine, hebben we de KIRA B 50 vanaf het begin als een robot ontwikkeld en heeft deze ook een handige handmatige bediening. Constante kostendruk en het tekort aan mankracht zijn goede redenen om een ​​reinigingsrobot aan te schaffen.

 Het gebruik van KIRA B 50 maakt het reinigen van de vloer eenvoudiger en zorgt tegelijkertijd voor consistent goede reinigingsresultaten, zodat schoonmaakpersoneel meer tijd heeft voor andere reinigingstaken. Het geïntegreerde veiligheidssysteem voorkomt schade veroorzaakt door botsingen. De lagere schoonmaakkosten zorgen ervoor dat men alle kansen in een sterk concurrerende markt kunt benutten. En last but not least: met KIRA verlaagt men de administratiekosten, bijvoorbeeld aannemen en trainen van personeel.

KIRA heeft een multi-sensorsysteem voor superieure veiligheid en betrouwbaarheid in elke situatie. De reinigingsmachine herkent mensen en obstakels en reageert altijd betrouwbaar door meteen te stoppen of ze te omzeilen. Met mobiele datatransmissie, GPS-tracking en Kärcher Fleet biedt deze volledige transparantie met een naadloze verbinding, gedetailleerde analysegegevens en actuele meldingen die per sms naar de mobiele telefoon worden verzonden. Het innovatieve KIRA docking station vormt een mijlpaal in autonome reiniging. Hier worden de krachtige Li-Ion-accu’s opgeladen, vers water bijgevuld, vuil water afgevoerd en de vuilwatertank gespoeld. Het gehele systeem is ontworpen voor eenvoud en veelzijdigheid. KIRA kan autonoom werken of handmatig worden bediend, wat betekent dat een traditionele schrobmachine niet nodig is.

De reinigingsprestaties van KIRA verschillen niet van die van onze standaardmachines. Dankzij de pre-sweep-functie, zijborstels voor het oppikken van vuil vlakbij de rand en perfecte zuigprestaties, levert de machine foutloze, consistente reinigingsresultaten – zelfs in totale duisternis. De enige dingen die moeten worden toegevoegd voor een perfect plaatje zijn naadloze service en ondersteuning. Ook deze belangrijke elementen zijn geïntegreerd.”

Waarin onderscheidt de KIRA zich?
Kärcher heeft vier onderscheidende factoren voor de KIRA:
De KIRA robot is volledig autonoom; De KIRA B 50 is er voor het efficiënt reinigen van ruimtes vanaf 500 m2.
De KIRA zal er in verschillende uitvoeringen zijn, bijv. de B 50 en de B 80.
De KIRA is een door Kärcher zelf ontwikkelde robot.

“Moeten” bedrijven mee in het data-driven tijdperk?
“Ja”, antwoordt Jean-Paul. “Dit data-driven tijdperk leidt onder andere tot meer transparantie. Als je als schoonmaakbedrijf je klanten optimaal wilt blijven bedienen, heb je data nodig.”

Wie zijn er al op de trein van robotisering en digitalisering gestapt?
“Wie boekt er tegenwoordig niet zijn of haar hotel of vliegtickets online of regelt bijvoorbeeld online dat de boodschappen thuis worden bezorgd op het gewenste tijdstip? Het is toch ook vanzelfsprekend dat de schoonmaak meer en meer de richting van digitalisering op gaat”, besluit Jean Paul.

Over de themaserie Digitale doolhof
In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en robots proberen we helderheid te creëren en bedrijven in de schoonmaakbranche de weg te wijzen. Daarom benaderde Schoonmaakjournaal bedrijven, ontwikkelaars en dienstverleners in data en robotisering met vijf vragen naar vijf jaar later.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...

01 juli 2020

Blog: Na het klappen geen flappen

“Waarom is het salaris van een vuilnisman veel lager dan dat van een bankier? Het standaardantwoord: zo werkt de markt nu eenmaal. Maar in werkelijkheid is het niet de...

07 november 2023

FMG-symposium over verduurzaming zorg: “Pak je kans om zelf aan het stuur te blijven”

“We staan voor een enorme uitdaging. ToekomstProef biedt concrete handvatten waarmee zorgorganisaties en marktpartijen het eten en drinken in de zorg kunnen gaan verduurzamen”, vertelt Rudi Crabbé, initiator van...

07 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in...

29 augustus 2022

Vitaliteitjes voor na de zomer

Heb je een fijne vakantie gehad, met heerlijk eten, en zijn er ongemerkt toch wat kilo’s bijgekomen? Geen paniek. Ga na je vakantie gewoon weer terug naar je oude...

04 april 2022

EW als één team voor het goede doel

Alle medewerkers van EW Facility Services stonden van 21 t/m 25 maart in de startblokken voor een actieve uitdaging. Verdeeld over vier regio’s en het hoofdkantoor gingen medewerkers van...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

05 september 2022

“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”

Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met...

21 april 2023

#FilmFriday: Maak kennis met Cobi

“Misschien heeft u haar al door de gang voorbij zien komen, maar graag stellen wij onze nieuwe medewerker COBI alsnog even aan u voor. COBI is een aanvulling op...

11 januari 2024

Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2024

Per 1 januari 2024 hebben ondernemers te maken met nieuwe wetten, wetswijzigingen en regels. Dit geldt ook voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Daarom zet Schoonmakend Nederland de feiten op een...