6 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én Sinterklaas. Ook Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW waren bij de ondertekening aanwezig. “Fijn dat weer een hotel in Amsterdam de weg naar verantwoordelijk marktgedrag en de Code heeft gevonden”, aldus Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen.

American Hotel Amsterdam was gastvrouw van een mooie sessie van Las Hotellas, een groep van 40 vrouwelijke hoteldirecteuren en –managers in Amsterdam. Tijdens de sessie op 4 december 2018 tekende het American Hotel als eerste van deze groep. “Laten we hopen dat ook hier het gezegde opgaat van Goed voorbeeld doet goed volgen”, aldus Kees Blokland.

Te veel slechte voorbeelden 
Claire van Campen: “Wij ondertekenen vandaag heel graag de Code. We streven verantwoordelijk marktgedrag na en zien in Amsterdam te veel slechte voorbeelden van opdrachtgevers én opdrachtnemers. En de slechte verpesten het voor de goede. We willen daarin verbetering zien en willen daarom heel graag de Code ondersteunen. Het gaat immers om onze core business en we moeten het samen doen.” Zij kreeg bijval van de andere aanwezigen, die bij de uitleg over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een sterke support voor de Code uitspraken.

Veel controles op onverantwoordelijk marktgedrag
Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW zien ook veel onverantwoordelijk marktgedrag bij de hotels in Nederland in het algemeen en die in Amsterdam in het bijzonder. Reden voor de CNV om de natte dweil uit de kast te halen en die aan te bieden aan hotels, die op dat soort gedrag betrapt worden.

Voor de Inspectie is het reden om nog even door te gaan met de extra controles op de hotelschoonmaak. “Schoonmaaksters staan ons soms huilend te woord vanwege de onverantwoordelijk hoge werkdruk”, aldus Keijzer. Maas valt hem bij: “We zien allerlei onverantwoordelijk marktgedrag. Schoonmaaksters worden per kamer betaald of moeten te veel kamers schoonmaken in te weinig tijd. En daar moeten we echt vanaf.”

Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Al sinds enige tijd hebben ook andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.

Leestip:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 november 2023

Maak kennis met Mathilde Reintjes, bestuurslid Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Mathilde Reintjes is sinds mei 2023 bestuurslid bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (Code VM), en is al langer betrokken bij de Code VM. Daarnaast is zij arbeidsrecht-advocaat bij Gresnigt...

06 juli 2023

Blog: Goed of Goedkoop?

Iets wat goed is, is duur en als iets goedkoop is, zal het wel niet goed zijn. Zo zijn we als consument geprogrammeerd. Het is de tucht van de...

16 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: ben jij gespot?

De Schoonmaak Vakdagen 2019 zitten erop. Wat een succesvolle co-creatie van Clean Totaal, Prosu Media Producties en Schoonmaakjournaal: het aantal exposanten vedubbelde zich ruimschoots en het aantal bezoekers ging...

27 april 2020

Ondernemersvereniging OSB ontwikkelt schoonmaakprotocol anderhalvemetereconomie

Met man en macht heeft de OSB gewerkt aan een schoonmaakprotocol in de anderhalvemetereconomie. OSB stelt deze kosteloos en voor iedereen beschikbaar en kondigt op haar website aan: “De...

29 december 2019

CNV onderzoek naar rouw op het werk: meer dan 50% werkgevers heeft (bijna) geen begrip

Werknemers die te maken krijgen met een ingrijpend verlies, hebben vaak veel moeite om weer op een goede manier terug aan het werk te komen. De houding van de...

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

17 december 2021

Oliebollen traktatie

Geheel in kerststijl heeft Vitos Specialistische Reiniging uit Leek ruim 1000 oliebollen uitgedeeld aan personeel en bewoners van Lentis in Zuidlaren. Een leuk en lekker gebaar als bijdrage aan...

20 april 2023

CNV start petitie voor extra loonsverhoging van ruim 10%

Terwijl de loonstijgingen in nieuwe cao’s inmiddels historisch hoog zijn, zijn er ook grote groepen werknemers bij wie de koopkracht dit jaar hard achteruit holt. Dat geldt bijvoorbeeld voor...

18 mei 2020

Spelers Heracles en Asito ruimen zwerfvuil op tijdens Cleanup Day

Woensdag 20 mei organiseert Asito Almelo de eerste Asito Cleanup Day. Schoonmaakkrachten gaan in een straal van 1 kilometer rondom het nieuwe hoofdkantoor van Asito en het stadion van...

02 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt...