29 augustus 2018

Familiebedrijf 126 jarige Hofleverancier Carel Lurvink: betrouwbaarheid is verbindende factor

Het familieverhaal begint in 1893. De broers Carel en Anton Josef Lurvink starten hun borstelmakerij in Enschede. Op dat moment hadden zij niet kunnen bedenken, dat deze tweekoppige onderneming op een bovenverdieping zou uitgroeien tot een schoonmaakgroothandel met drie vestigingen en 65 medewerkers in 2018. Met aan het roer hun nazaten, de vierde generatie, broers Julius en Caspar Lurvink. Geniet mee van een familieverhaal over overleven, groeien en doorgaan.

De feiten in familie-opvolging in 126 jaar Carel Lurvink zijn als volgt: in 1893 start de 1e generatie, Carel en Anton Josef Lurvink, met hun eigen onderneming. De 2e generatie Antoon, zoon van Carel, komt in 1927 de gelederen versterken, gevolgd door de 3e generatie Harrie, zoon van Antoon, in 1960 en 4e generatie, zoons Caspar in 1990 en Julius in 1991.

Tweede Wereldoorlog
Wat kan de huidige directie zelf herinneren van de geschiedenis van het bedrijf en de familieleden? “Mijn overgrootvader heb ik niet gekend, de anderen natuurlijk wel”, vertelt Julius Lurvink. “En mijn oudtante Iet, de dochter van Carel. Als kind was zij onze bron van wie we veel verhalen hoorden. Zij heeft van kinds af aan het bedrijf meegemaakt, is ermee oud geworden en kon er mooi over vertellen. Net zoals mijn vader, die alle vier generaties heeft meegemaakt en nog steeds meeleeft. Ik herinner mij nog dat tante Iet ons vertelde over het bombardement op Enschede in de Tweede Wereldoorlog. Dat was voor mij toch wel het meest pakkende moment dat mij altijd is bijgebleven. Onze fabriek stond in de Boddenkampstraat in Enschede. Op 22 februari 1944 vielen tijdens het bombardement van Engelse bommenwerpers in onze straat de meeste bommen. De verliezen waren groot. Aan de overkant van de fabriek lag alles plat. Alle mensen uit de buurt zaten met onze familie in de schuilkelder van ons bedrijf. Wonder boven wonder bleef onze zaak overeind, op enkele gebroken ramen na, we waren gespaard en konden doorgaan. Later hebben we nog een ramp meegemaakt en wel de verschrikkelijke vuurwerkramp. Ook deze hebben we gelukkig overleefd.”

Van lokale borstelmakerij tot schoonmaakgroothandel met klanten in heel Nederland

Opgroeien
“Ook Caspar en ik waren al jong betrokken bij het familiebedrijf. We groeiden ermee op. In iedere schoolvakantie liepen we rond op de zaak. Zo’n magazijn met veel artikelen is natuurlijk bere-interessant. Vanaf 12 jaar mochten we mee balansen. Tellen totdat je erbij neerviel. Het is nooit een must geweest, wij vonden het leuk. We waren ook niet de zoontjes van de baas. In Twente overheerst nuchterheid, ook op dit vlak. Na de middelbare school koos Caspar voor de Ondernemersschool. Ik wilde naar de heao, maar na zes weken stage gelopen te hebben bij mijn vader in het bedrijf, liet ik dat plan varen. Hier wil ik blijven werken. Ook ik ging de tweejarige Ondernemersschool doen. Waarom zou ik zo lang gaan studeren, als ik toch al wist wat ik wilde gaan doen. In 1990 kwam Caspar bij de zaak, in 1991 volgde ikzelf. Onder de vleugels van onze vader hebben wij sinds de jaren ’90 veel geleerd en in de praktijk kunnen neerzetten. In 2007 nam onze vader, volgens zijn eigen plan op 65-jarige leeftijd, afscheid. Toen mochten wij het roer overnemen. Caspar is de technische man. Hij weet over ieder artikel wel een verhaal te vertellen. Zelf zorg ik voor de bedrijfsvoering. Onze vader blijft nauw betrokken, hij komt nog regelmatig langs voor een kop koffie.”

Overleven en groeien
Carel Lurvink is van tweekoppige onderneming in 1893 uitgegroeid tot een bedrijf met 65 medewerkers in 2018. Van lokale borstelmakerij tot schoonmaakgroothandel met klanten in heel Nederland. “In de laatste 10-15 jaar zijn we doorgegroeid van groot regionaal naar landelijk. Dit komt mede door de overnames van Boco in Hilversum in juni 2014 en Verbion in Winschoten, begin 2018. We bedienen onze klanten vanuit drie vestigingen en via onze webshop”, vervolgt Julius. “Het assortiment is in 125 jaar flink veranderd. Iedere keer opnieuw deden onze voorgangers en wij aanpassingen als gevolg van economische en technologische ontwikkelingen. In de jaren na de oorlog was het bijvoorbeeld echt overleven. Onze overgrootvader en opa maakten borstels, stoffers en bezems. Grondstoffen waren toen schaars, ze zochten boeren op om paardenstaarten te kopen voor het vullen van de borstels en kwasten. In 1960 kwam onze vader in de zaak. De economie groeide, hygiëne werd belangrijker. Hij breidde het assortiment uit met schoonmaakartikelen en zorgde voor de omslag van productie naar groothandel. Wij kwamen in de tijd dat duurzame inzetbaarheid op de kaart gezet werd en voegden veiligheidsartikelen toe. Zo passen we continu ons bedrijf aan. We hebben regelmatig overleg met onze buitendienstmedewerkers, zij zijn onze ogen en oren en we spreken onze klanten, horen hun wensen en belangen. Met deze informatie en onze achterban, zijn we in staat om snel op veranderingen in te spelen en ons bedrijf goed te laten groeien.”

Doorgaan
“Ja, we gaan positief gestemd door, de toekomst in. Carel Lurvink is inmiddels een gevestigde naam. We zijn specialist in ons vakgebied sinds 1893. We bieden nu een breed assortiment schoonmaak- en veiligheidsartikelen, schilderbenodigdheden, bedrijfskleding, machines, verpakkingsmateriaal, kantinebenodigdheden, sauna & wellness-artikelen en producten voor gevelreiniging aan diverse sectoren. We leveren onze producten mét advies en opleidingen. Deze services zijn essentiële voorwaarden voor onze klanten, want onze producten bestaan uit verschillende materialen, waarvan je kennis moet hebben om deze goed toe te passen. Onze klanten zijn vakmensen en specialisten, die goede materialen nodig hebben. Met onze insteek en onze medewerkers kunnen we voor hen van toegevoegde waarde zijn.”

“Zowel relaties met medewerkers als die met klanten gaan ver terug in de tijd. Betrouwbaarheid is de verbindende factor. Dit blijkt uit het feit dat we in 1993 het predicaat Hofleverancier hebben gekregen. Ook tijdens de crisisjaren hebben we loyaliteit ondervonden. We houden het vertrouwen hoog door mee te gaan met de tijd, de service geven die ‘gewoon’ is, zoals het leveren binnen een dag anno 2018. En we blijven ontwikkelen met per 1 oktober een nieuwe website, gebouwd volgens de nieuwste technologieën.”

“We weten niet of er een 5e generatie aan Carel Lurvink wordt toegevoegd. Caspar en ik hebben beiden kinderen tegen wie wij zeggen: ‘kijk om je heen, er is meer dan Carel Lurvink’. Natuurlijk hebben zij vakantiewerk bij ons gedaan, maar het is geen vanzelfsprekendheid dat zij ons in de toekomst opvolgen. We denken daar nu ook nog niet over na”, besluit Julius, “we zijn nog jong genoeg om vele jaren door te gaan!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 maart 2024

Carel Lurvink en Kleentec verlengen duurzame schoonmaak-samenwerking

Onlangs hebben Carel Lurvink en Kleentec de samenwerking met vijf jaar verlengd. Ook de komende jaren zorgen beide organisaties samen voor hygiëne, voedselveiligheid en duurzaamheid bij foodbedrijven door heel...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...

11 maart 2020

Blog: Handhygiëne en het coronavirus: desinfecteren of wassen?

Met de komst van het coronavirus staat handhygiëne extra in de aandacht. Handhygiëne is immers een van de belangrijkste manieren om de verspreiding van ziektes en infecties te voorkomen....

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

25 augustus 2020

Bas Bönhke (Carel Lurvink): “Is disposable schoonmaakdoek duurder dan textiel?”

Het gevecht om de beste handendroging in een toiletgroep – papier, katoen of lucht – was jarenlang een kwestie van gesponsorde onderzoeken met gemanipuleerde uitkomsten. De corona-uitbraak dit voorjaar...

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

18 maart 2020

Blog: Welke wegwerphandschoenen beschermen wel en welke niet tegen coronavirus?

Naast mondkapjes zijn wegwerphandschoenen de bekendste en meest ingezette beschermingsmiddelen tegen virussen, zoals het coronavirus. Er zijn veel verschillende wegwerphandschoenen verkrijgbaar, ze beschermen lang niet allemaal tegen virussen. Bovendien...

05 februari 2024

Overdracht All Cleaning Products aan volgende generatie

In 2017 startte Wim van Nobelen het bedrijf All Cleaning Products. Na een rijke carrière bij producenten van schoonmaakmachines en groothandels in schoonmaakartikelen, wilde hij zijn eigen bedrijf starten...