17 augustus 2020

Zomergast Jeffrey Happel (Nelis Company): “Opdrachtgever moet willen om van wereld betere plek te maken”

“Veel inkopers denken dat sociaal glazenwassen betekent, dat je allemaal randfiguren voor je gevel of binnen de toegangsdeuren krijgt. Gelukkig bewijst Jeffrey als operationeel verantwoordelijke dagelijks het tegendeel. Elke leerling glazenwasser ‘met of zonder krasje’ wordt gescreend, opgeleid en begeleid door een ervaren leermeester volgens onze ‘leermeester-gezel’ methode. Jeffrey Happel verdient daarom alle credits voor zijn professionaliteit bij het kwalitatief, veilig en sociaal reinigen van de gevels van onze klanten. Onze impact-missie lukt alleen als we het samen doen! Sociaal inkopen en voldoen aan je social return verplichting? Who you gonna call?”, daagt Ian Smeyers van Nelis Company op LinkedIn uit. De redactie van Schoonmaakjournaal ging de uitdaging aan en ontmoette Jeffrey, de 34-jarige trotse vader van het Koningskoppel Nova (3) en Kyan (1).

Werk je bij een sociale company, dan moet je een groot hart en passie hebben!?
“Ja, die heb ik. Een passie voor reizen en genieten van en met ons gezin. En ja, ik heb uiteraard ook de drang om mensen te helpen, waar kan en nodig. Dit mag je gerust een passie noemen.  Sinds 2,5 jaar ben ik on-losmakelijk verbonden met het sociale glazenwassersbedrijf Nelis uit Den Haag. Geweldig!”

“Je ziet die heren (en soms dames) vanuit een dal komen en opbloeien. Dat raakt je, zeker als je de problematiek van die personen kent”

Wat raakt je in jouw baan? Wat is je drijfveer?
“Soms hoor je wat de mensen die bij ons werken hebben meegemaakt, waar ze vandaan komen qua (multi) problemen en keer op keer met tegenslagen te maken hebben gekregen. Dan vind ik het geweldig om te zien dat ze bij ons een kans krijgen én deze aanpakken. Je ziet die heren (en soms dames) vanuit een dal komen en opbloeien. Dat raakt je, zeker als je de problematiek van die personen kent, en nu ik zelf vader ben en nadenk over hoe zij de buitenwereld met een voorsprong kunnen betreden. Dat steeds meer organisaties nu het belang inzien van sociaal inkopen en sociaal werkgeverschap, is een ontwikkeling die mij ook houvast geeft om Nelis Company te laten groeien en nog meer mensen naar werk te kunnen begeleiden en perspectief te bieden.”

Wordt elke leerling glazenwasser met een krasje een vak-gediplomeerde glazenwasser? Waar ligt de kracht van die gassies? En waar zie je zwakheden?
“Nee zeker niet, zoals bij elke baan moet je een klik hebben met wat je doet. Iemand met ernstige hoogtevrees of fysieke beperkingen is in ons vakgebied al lastig te plaatsen. Daarnaast moet je ook het leuk vinden en gemotiveerd zijn. Als dat er niet is, kijken we verder om te zien waarom je bepaalde werknemersvaardigheden mist en wat de thuissituatie is. Bij veel jongeren zien we multi-problematiek als oorzaak. Helpen bij het regelen van een rustige slaapplek, schulden en/of boetes, verslavingen enzovoorts doet dan wonderen. Wie is jouw Nelis? Een voorbeeld zijn door ze te helpen, maar ook duidelijke kaders te stellen. Zijn er geen mogelijkheden bij ons, dan proberen we altijd te kijken naar kansen in ons netwerk.”

“Is er eenmaal die match, dan kan Nelis Company hen een heel leuke baan aanbieden, veelzijdig en zelfstandig. We steken er veel tijd in om de kandidaten op te leiden tot zelfstandige glazenwasser, maar dat vertaalt zich terug in een goede, gemotiveerde kracht en blije, tevreden klanten. Je biedt ze vaak weer perspectief, zingeving en geeft ze waardering.”

“Ook de groepsdynamiek is belangrijk. Er is namelijk niet één specifieke richtlijn voor de coaching van mensen en vooral jongeren. Dat maakt dat we de balans bewaken, maar ook heel verschillende types hebben rondlopen. Dat is soms lastig, maar zorgt ook voor de nodige humor, leerzame interactie, kennismaking met andere culturen. Vooral voor mij persoonlijk een leuke groep om aan te sturen.”

“Opdrachtgevers inzicht geven in het maatschappelijk doel dat ze bereiken door diensten bij ons sociaal in te kopen, dat is belangrijk”

“Toch zorgt al die diversiteit ook voor focus en afwijkende procedures ten opzichte van andere glazenwassersbedrijven waar ik heb gewerkt. Elke kandidaat heeft een bepaalde aandacht nodig en dat luistert nauw. De eerste periode is cruciaal, je kunt niet denken dat ze het wel hebben begrepen. Veel navragen, checken en zelf dagelijkse kandidaatgesprekken en wekelijkse kandidaatoverleg voeren om de laatste ontwikkelingen te monitoren en hierop te sturen.”

Er zijn heel veel tegenwerpingen, maar ook ‘believers’ van sociaal inkopen of werkgevers die je kunt overtuigen van het belang van sociaal inkopen. Waarmee krijg je opdrachtgevers over de streep getrokken om sociaal in te kopen?
“Opdrachtgevers inzicht geven in het maatschappelijk doel dat ze bereiken door diensten bij ons sociaal in te kopen, dat is belangrijk. Nelis Company levert dezelfde kwaliteit en garanties als elke ander glas- en gevelonderhoudsbedrijf. Het verschil is dat we primair focussen op impact en meer specifiek, uitvoer van de werkzaamheden door een doelgroep die normaliter langs de zijlijn staat. We maken onze opdrachtgevers ervan bewust, dat ze onze kosten kunnen opvoeren voor de invulling van SROI-verplichtingen en invulling geven aan het sociaal beleid. Dat eerste moet trouwens niet altijd doorslaggevend zijn. Een opdrachtgever moet het ook willen doen om van de wereld een iets betere plek te maken. Dan hebben we het pas echt over een duurzame samenwerking.”

Zijn er (veel) bedrijven die sociaal inkopen vanuit hun hart? Of vanuit hun SROI-verplichting?
“Wat ik veel zie, is dat de inkoper een intrinsieke motivatie heeft om duurzaam in te kopen, invulling geven aan sociaal beleid en de koers van de opdrachtgever. Het belangrijkste is dat er draagvlak is in de eigen organisatie en het beleid. Dit levert interessante gesprekken op en je moet een lange adem hebben. Als het dan lukt, levert dat heel waardevolle partnerships op, waarbij we wederzijds veel voor elkaar kunnen betekenen. Ook Nelis Company kan bijvoorbeeld helpen bij het geven van workshops of gastcolleges over duurzaamheid of meedenken over de invulling van vacatures door innovatieve leerwerktrajecten of eigen academies. We zien een verschuiving, waarbij voor organisaties de invulling van kwalitatieve en sociale glas- en gevelonderhoud een primaire doelstelling wordt en de prijs daar steeds vaker ondergeschikt aan is. Al blijft dat laatste altijd spannend, maar kunnen we de opdracht in de meeste gevallen sociaal invullen tegen een marktconforme prijs. Zelfs als we dat doen in onderaanneming voor schoonmaakbedrijven.”

Sociaal inkopen, omdat het ‘moet’

“Anderzijds heb je de organisaties die vanuit verplichtingen acteren. Daar merk je wel dat ze bij je inkopen omdat het ‘moet’. Het gaat dan vaak als eerste over prijs,  kwaliteit en garanties, en dan pas over hoe we dat sociaal willen invullen. Vaak worden er dan ook vragen gesteld als: ‘moet ik me zorgen maken dat mensen wat kapot maken of stelen?’. Dit hoort volgens ons bij de leercurve van die bedrijven. Je moet de juiste vragen stellen. Het gaat over vooroordelen. Bij andere glazenwassersbedrijven zien we soms mensen loslopen, die niet de begeleiding krijgen die wij wel bieden.”

En verder wat je nog kwijt wilt…
“Uiteraard denk je na over deze lezers van het online platform Schoonmaakjournaal. Dat zijn misschien niet hoofdzakelijk de inkopers van grote organisaties, maar zeker wel een grote groep schoonmaakbedrijven. Ik ben benieuwd of de schoonmaakbedrijven (h)erkennen, dat steeds meer van hun klanten anders kijken naar de waarde die ze samen met opdrachtnemers kunnen creëren en daar vragen over stellen. Steeds meer bedrijven willen namelijk een duurzame inkoopketen. Als ze dan voor jouw schoonmaakbedrijf kiezen, wie huur jij dan in om het glas- en gevelonderhoud uit te voeren? Welke kritische vragen stel je aan de voorzijde? Zou het niet mooi zijn als je dan juist trots kunt zeggen dat je je klant nu kunt helpen met deze gezamenlijke missie? Who you gonna call? Juist Nelis.

Kijk op www.nelis.company of bel mij op 06 – 86 86 33 35.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 juli 2020

#filmFriday “We komen zelf van de straat. Iedereen verdient een Nelis.”

In de derde editie van Nelis TV komt Fred Zuiderwijk zeemhoogte nemen bij Nelis. Een echte en trotse Hagenees die uitlegt dat de Energie Academie niet voor niets met...

28 november 2018

Diamant-groep kiest voor persoonlijke aanpak Vendor

De Diamant-groep heeft besloten haar opdracht voor het verzorgen van de toilethygiëne in de sanitaire ruimtes bij Vendor neer te leggen. In aanwezigheid van Claire Druijts, inkoopadviseur bij Diamant-groep,...

12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met...

06 februari 2020

Nelis ontmoet Marc Rutte: “Je krijgt ze steeds hoger opgeleid onder aan je ladder!”

Hoe bijzonder kan het zijn… “Onze minister president Marc Rutte bezocht op 5 februari samen met een delegatie bestaande uit Prins Christiaan en Hans Biesheuvel van ONL, de Energie...

18 juli 2019

Met nieuw bestuur zet Nelis in op nieuwe koers met impact

Sociaal ondernemers zijn constant in ontwikkeling. Ze pakken aan en op en laten zien hoe de impactbranche onderweg is naar een eigen onderscheidend vermogen. Zo ook Nelis, het sociaalste...

19 december 2018

Gemeente Den Helder, Asito en NH Post verbinden met combinatiebanen

Werkgevers Asito en NH Post werkten de afgelopen maanden nauw samen met de gemeente Den Helder om combinatiebanen te creëren. Met een combinatiebaan krijgen mensen die afhankelijk zijn van...

22 mei 2020

film: Nelis e-learning glasbewassing How to zeem – part 1

How to zeem? Een leerzame en ludieke guideline van sociale onderneming Nelis. In deel 1 legt Ian Smeyers het vak van glasbewassing uit. Een film van 8 minuten waar...

06 augustus 2019

Top 5 op Schoonmaakjournaal in juli: Nelis Company pakt koppositie

Een mooie, afwisselende top 5 van meest populair in de maand juli op het contentplatform Schoonmaakournaal. In de top onder meer breaking news, een vlog en inspiratietafel. En ja,...

19 januari 2024

#PODCAST: ‘Ook IKEA zegt het…… Alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus ook de SROI in aanbestedingen’

Octavia Siertsema en Peter Streefkerk gaan in de 68ste aflevering van hun podcastserie in op social return, een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote(re)...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...