19 december 2018

Gemeente Den Helder, Asito en NH Post verbinden met combinatiebanen

Werkgevers Asito en NH Post werkten de afgelopen maanden nauw samen met de gemeente Den Helder om combinatiebanen te creëren. Met een combinatiebaan krijgen mensen die afhankelijk zijn van een uitkering de kans om weer aan het werk te gaan bij meer dan een werkgever, zonder de administratieve rompslomp eromheen. Het was een langgekoesterde wens van de gemeente, werkgevers en medewerkers om daadwerkelijk invulling te geven aan gecombineerde banen.

Met een combinatiebaan draait alles om de medewerker als individu: er wordt gekeken wat er voor diegene nodig is om dit te laten slagen. Ze hebben met een combinatiebaan één contract en één salarisstrook, maar wel twéé banen. De papieren rompslomp is er niet, waardoor er een grote drempel is weggenomen. Voor Asito en NH Post is dit een goede manier om de contracten met een minder aantal uren op te vangen.

Meer werkgevers
De gemeente Den Helder wil door goede samenwerking met Asito en NH Post nog meer werkgevers laten aansluiten. Wethouder Pieter Kos: “Mensen aan banen koppelen is vaak niet zo makkelijk als het lijkt voor de buitenwereld. Wij doen onze best, mensen in de ‘kaartenbak’ doen hun best en bedrijven doen hun best. Er bestaan nu eenmaal niet alleen maar banen met voldoende uren per week om een hoog genoeg inkomen te krijgen. Nu we beter kijken naar welke combinaties er zijn in uren en beter samen kijken hoe we dat inkomen wél hoog genoeg krijgen, zien we meteen verbetering. Zoveel meer mensen die graag aan het werk gaan bij twee of drie verschillende werkgevers. En dat ze niet het gedoe hebben van meerdere contracten past ook volledig bij hoe wij in de toekomst willen werken. Regels versimpelen en zaken die eerst lastig lijken, gewoon samen oplossen door het samen te doen.”

Unieke samenwerking
Voor de gemeente Den Helder en beide werkgevers was het aangaan van deze pilot uniek. Vanuit de gemeente is er meer tijd geïnvesteerd om mensen die uitkeringsafhankelijk zijn weer deel uit te laten maken van de maatschappij. Deze groep werd nieuwsgierig gemaakt wat de gemeente voor hen kan beteken. Voor Asito en NH Post betekende dat het eigen bedrijfsbelang en de regels opzij moesten worden gezet om te kijken naar de individueel.

Linda Willems, HR-manager bij Asito: “Bij de opstart kan je beren op de weg zien en daardoor niet verder uitwikkelen. Maar wij zijn gewoon gestart en leren gaandeweg waar aan te passen. Zo creëren we verbinding met mensen en andere werkgevers.”

De medewerkers die via de pilot aan het werk zijn gegaan, hebben weer vertrouwen in de gemeente en in de werkgevers. Frank Matroos, eigenaar NH Post: “Je ziet een persoon echt groeien en zelfvertrouwen ontwikkelen. We weten niet zo goed wie blijer is, de persoon in kwestie of wij.”

Over Asito
Asito is een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Dagelijks werken 10.000 kleurrijke vakkrachten verspreid over vijftig vestigingen succesvol aan een schone en veilige werk- en leefomgeving. Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en relaties voorop om zo samen tot de meest sociale en duurzame resultaten te komen.

Over NH Post
NH Post is een regionaal postbedrijf met landelijke dekking. Het laatste komt voort uit het aangaan én instant houden van samenwerkingen. Samenwerken zit in het DNA van het bedrijf. Dat doen we met onze zakelijke partners, gemeenten, SW-bedrijven én heel bewust ook met onze medewerkers. Bij NH Post staat naast ons product juist de mens centraal onder het motto “Als je niet kan delen dan kan je ook niet vermenigvuldigen!” Zo maken we ook werk voor iedereen toegankelijk!

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juli 2019

Met nieuw bestuur zet Nelis in op nieuwe koers met impact

Sociaal ondernemers zijn constant in ontwikkeling. Ze pakken aan en op en laten zien hoe de impactbranche onderweg is naar een eigen onderscheidend vermogen. Zo ook Nelis, het sociaalste...

14 juni 2019

Vakvrouw Gré Ottens is 10e Asito Schoonmaakkracht 2019

Op de Dag van de Schoonmaker is Gré Ottens Asito Schoonmaakkracht 2019 geworden. Van de 10.000 schoonmaakkrachten die Asito rijk is, koos de jury voor Gré vanwege haar tomeloze...

05 februari 2020

MAS neemt Zone3 over: nieuwe sterke combinatie in metropool Amsterdam

De Amsterdamse onderneming MAS en facilitair bedrijf Zone 3 slaan de handen ineen. De activiteiten van Zone3 worden ondergebracht in een vennootschap binnen de MAS Groep, MAS Zone3. Met...

22 mei 2020

film: Nelis e-learning glasbewassing How to zeem – part 1

How to zeem? Een leerzame en ludieke guideline van sociale onderneming Nelis. In deel 1 legt Ian Smeyers het vak van glasbewassing uit. Een film van 8 minuten waar...

24 februari 2020

Breedweer en Nelis pakken unieke primeur sociale aanbesteding Hogeschool Utrecht

“Als je dit moment niet bezig bent met betekenisvol ondernemen, dan kun je als schoonmaakbedrijf dadelijk je boeltje opruimen. Aanbestedende diensten leggen steeds meer de focus op sociaal ondernemen.”...

14 januari 2019

Geslaagde zorgweek glazenwassers voor bewoners zorgcentra 

Verschillende glazenwassersbedrijven deden tussen 10 en 21 december mee aan de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg, geïnitieerd door OSB. De glazenwassers brachten aan ongeveer 20 zorgcentra een...

24 juli 2019

Draagt erkenning voor Haags sociaal schoonmaakbedrijf bij aan zichtbaarheid bij inkopers?

GreenFox Social Return en Nelis Company hebben een bijzondere erkenning ontvangen: beide Haagse ondernemingen behoren tot de meest sociale bedrijven van Nederland. Zij hebben de hoogste trede van de...

18 juni 2020

Blog: En dan nu naar het weer!

Aan het einde van elk journaal een vaste afsluiting van het dagelijks nieuws. Alle ellende en bijzondere gebeurtenissen ten spijt, we willen weten hoe nat we worden als we...

13 februari 2020

Biga Groep en Openbaar Lyceum Zeist gaan hand in hand: “Gewoon mensen een kans geven”

Het Openbaar Lyceum Zeist en het Openbaar VMBO Zeist werken al bijna 10 samen met Biga Groep. Een schoonmaakteam van 11 mensen zorgt dat de scholen en het buitenterrein...

17 augustus 2020

Zomergast Jeffrey Happel (Nelis Company): “Opdrachtgever moet willen om van wereld betere plek te maken”

“Veel inkopers denken dat sociaal glazenwassen betekent, dat je allemaal randfiguren voor je gevel of binnen de toegangsdeuren krijgt. Gelukkig bewijst Jeffrey als operationeel verantwoordelijke dagelijks het tegendeel. Elke...