17 december 2018

100-jarige Nelis Company: “Kopje koffie glazenwasser? Met een koekeloerdertje”

Sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company bestaat in 2018 precies 100 jaar en lanceert ter ere van deze mijlpaal een nieuw sociaal koekje bij de koffie: de Koekeloerdertjes. “We moeten namelijk vaker met elkaar in gesprek en dat kan met een koekje bij de koffie. Liefst met mensen die daar juist behoefte aan hebben, onze oudere medemens!”

Op 21 december lanceert Nelis dit nieuwe sociale koekje bij de koffie. De Koekeloerdertjes zijn voortgekomen uit de geuzennaam, die Nelis zijn leerling-glazenwassers sinds jaar en dag geeft; mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die aan de slag gaan bij Nelis. Koekeloeren betekent immers werkeloos uit het raam turen. Hoe toepasselijk!

Altijd oog voor de medemens
Ome Nelis was de Haagse opera zingende glazenwasser die altijd oog had voor zijn medemens en al sociaal ondernam voor het als term gemeengoed was. Nelis had ook altijd koekjes bij zich om uit te delen in de wijk Noordeinde in Den Haag, waar hij tot zijn tachtigste de winkels zeemde. Inmiddels bestiert zijn kleinzoon Ian Smeyers het sociale bedrijf en moet er behoorlijk worden uitgepakt om jongeren te werven. De Koekeloerders zitten namelijk niet meer in de gemeentelijke kaartenbakken, maar zwerven op straat of komen uit detentie voor een tweede kans.

All the zeem
Alle middelen worden ingezet: van VR-brillen, Nelis TV, een coach en film-talent tot samenwerking met het merk Carhartt en hiphop artiesten die de jongeren aanspreken. All the zeem om optimaal nieuwe glazenwassers te werven. Daar komen nu de Koekeloertjes bij!

Ian Smeyers, directeur van Nelis Company: “We presenteren deze voor het eerst bij WZH Oosterheem in Zoetermeer. Zij zijn al jaren een trouwe klant bij Nelis en kopen zodanig met 13 vestigingen in de Haagse regio glasbewassing sociaal in. Deze organisatie heeft een hoop ouderen en hulpbehoevenden die graag een kop koffiedrinken met een van onze Koekeloerders en daar hoort gewoon een koekje bij. Nelis steunt hiermee graag de actie Glazenwassers hebben voor de zorg, geïnitieerd door de werkgeversorganisatie OSB.” Tijdens de twee actieweken organiseren 11 glazenwassersbedrijven in heel Nederland laagdrempelige en sociaal belangrijke activiteiten in de zorg.

“De bewoners en mensen die zorg ontvangen zien ons normaal alleen als we aan het werk zijn en dan hebben we meestal geen ruimte voor een uitgebreid praatje. Zeker rondom kerst is het belangrijk dat daar wat extra tijd voor is. Onze Koekeloerders leren werknemersvaardigheden en kunnen dit zo mooi in de praktijk brengen en uiteraard een prachtig moment om ook de Koekeloertjes wereldkundig te maken”

Wie, wat, waar
Wat: Koekeloerdertje bij de Koffie
Wanneer: vrijdag 21 december van 10.30 uur tot 12.00 uur
Wat: 10 Koekeloerders en hun leermeesters gaan samen met de bewoners en zorgbehoevenden een kop koffiedrinken met een lekker Koekeloerdertje en even kletsen.
Waar: WZH Oosterheem, Florence Nightingalelaan 92, 2721 NP, Zoetermeer

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 juli 2019

Draagt erkenning voor Haags sociaal schoonmaakbedrijf bij aan zichtbaarheid bij inkopers?

GreenFox Social Return en Nelis Company hebben een bijzondere erkenning ontvangen: beide Haagse ondernemingen behoren tot de meest sociale bedrijven van Nederland. Zij hebben de hoogste trede van de...

18 april 2022

Lancering RAS app voor schoonmaker en glazenwasser

Speciaal voor Werkgevers en leidinggevenden in de schoonmaakbranche heeft de RAS een app ontwikkeld. Voor schoonmakers en glazenwassers. Wil je weten waarbij de app jou en jouw medewerkers kan...

24 februari 2020

Breedweer en Nelis pakken unieke primeur sociale aanbesteding Hogeschool Utrecht

“Als je dit moment niet bezig bent met betekenisvol ondernemen, dan kun je als schoonmaakbedrijf dadelijk je boeltje opruimen. Aanbestedende diensten leggen steeds meer de focus op sociaal ondernemen.”...

12 juni 2025

Luister naar Jacco Vonhof in Podcast ‘Met Grenzeloze Ambitie’

In de Podcastserie 'Met Grenzeloze Ambitie'  spreekt host Wietze Smid met ondernemers die grenzen verleggen en nieuwe inzichten delen. In de veertiende aflevering spreekt Wietze met Jacco Vonhof, ondernemer...

17 augustus 2020

Zomergast Jeffrey Happel (Nelis Company): “Opdrachtgever moet willen om van wereld betere plek te maken”

“Veel inkopers denken dat sociaal glazenwassen betekent, dat je allemaal randfiguren voor je gevel of binnen de toegangsdeuren krijgt. Gelukkig bewijst Jeffrey als operationeel verantwoordelijke dagelijks het tegendeel. Elke...

04 november 2021

Thaise kunsten

‘Spidermen’ in Thailand. Deze foto van glasbewassing op een vliegveld in Thailand werd gedeeld door Toos de Jong, rayonmanager CSU. Zij maakte deze op vakantie. Zo zie je maar weer...

30 april 2025

Jeffrey van de Plas (GOM): “Glazenwassen is veel meer dan ramen wassen”

Jeffrey van de Plas begon zijn carrière als glazenwasser. Toen dit werk na een ziekte niet meer lukte, bood zijn werkgever hem de kans om ambulant objectleider te worden....

26 maart 2019

Schoonmaakbedrijven in Nederland en België

Schoonmaakbedrijven, specialistische reinigingsbedrijven, glazenwassers, multidienstverleners in facility managementdiensten: hieronder een overzicht op abc, met – zover ons redactieteam heeft kunnen achterhalen – de hyperlink naar de website, de (hoofd)vestigingsplaats...

03 maart 2025

Arbeidsinspectie doet toch onderzoek naar ongeval glazenwasser

Het dodelijke ongeluk van de 21-jarige glazenwasser in Den Haag heeft voor onrust gezorgd in de glazenwassersbranche. Veel vakgenoten reageerden geschokt en gaven aan hoe risicovol het werk kan...

30 april 2025

Stem jij Nelis Company naar de Haagse Parel?

De Haagse Parel is een onderscheiding vanuit de Gemeente Den Haag voor bedrijven en personen die een bijzondere bijdrage leveren aan de Haagse economie. En Nelis Company is hiervoor...