16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering en innovatie is verzwakt. Hoewel door de komst van het thuiswerken veel meer medewerkers gebruikmaken van digitale tools dan vóór de crisis, blijven investeringen in specifieke toepassingen als cashflow management en digitaal projectmanagement nog achter. Gebrek aan budget en hoge kosten zijn het grootste struikelblok, terwijl ook gebrek aan tijd en benodigde expertise worden genoemd als reden om niet te investeren in digitalisering. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de MKB Barometer van Teamleader, waarin ruim 300 Nederlandse mkb-ondernemers in zakelijke diensten hun visie geven over de status en toekomst van hun bedrijf.

Gebrek aan tijd en financiële middelen staat digitale transitie in de weg

Maar liefst 45% van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening besteedt minder tijd aan digitalisering dan zij zouden willen, terwijl 54% aangeeft dat dit wél belangrijk is voor hun bedrijf. Zo beschouwen zij het analyseren van hun bedrijfsdata als belangrijke voorwaarde voor groei. Aan de bereidheid om te digitaliseren ligt het vaak niet: de helft is actief met het verzamelen van kennis en 49% zegt wel degelijk geïnteresseerd zijn in de digitalisering van hun bedrijf. “Ondanks de bereidheid stappen vooruit te zetten in de digitale transformatie van hun onderneming heeft de coronacrisis een rem gezet op de innovatiekracht van veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening”, zegt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. “Zo zegt een meerderheid dat zij door de crisis minder tijd, focus en financiële middelen hebben om hun bedrijfsvoering te digitaliseren en zo de weg vrij te maken naar duurzame groei.”

Digitalisering schept voorwaarden voor groei en innovatie
Ruim de helft van bedrijven geeft aan dat zij op dit moment al bedrijfsdata analyseren om (interne) processen te optimaliseren. Data-analyse is voor 52% zelfs cruciaal voor het voortbestaan en het competitieve vermogen van hun bedrijf. Tegelijkertijd is maar liefst 53% terughoudend met investeringen in digitalisering en innovatie. De helft benadrukt dat zij hiervoor onvoldoende kennis in huis hebben en 43% komt hieraan door tijdgebrek niet toe. Voor veruit de meeste bedrijven geldt dat meer financiële armslag noodzakelijk is om de digitale transitie in gang te zetten.

“Maar liefst twee op de drie van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zegt in hun dagelijkse werkzaamheden nu andere prioriteiten te hebben dan digitalisering. Het gebrek aan tijd en geld lijkt echter op een ‘kip en ei’-probleem; het is namelijk de vraag wat nu precies oorzaak en gevolg is. Zo is digitalisering cruciaal om te kunnen groeien en de inkomsten te vergroten, terwijl omgekeerd investeringen een voorwaarde zijn om digitale transformaties in gang te zetten. Het verzamelen en analyseren van bedrijfsdata als basis voor adequate besluitvorming kan er uiteindelijk juist voor zorgen dat ondernemers tijd en geld overhouden”, benadrukt De Wit. “In een crisis is het vizier gericht op overleven en is het lastig te focussen op een strategie voor de lange termijn. Het is echter cruciaal dat het mkb blijft innoveren om groei te waarborgen. Dat is extra belangrijk nu de arbeidsproductiviteit als gevolg van groeiende personeelstekorten omhoog moet. Dit is al mogelijk door een relatief kleine investering te doen in bijvoorbeeld management software.”

Veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn zich wel degelijk bewust van het belang om te investeren in digitalisering. Het grootste voordeel hiervan is – volgens de mkb-ondernemers – dat zij hierdoor meer tijd overhouden voor belangrijkere zaken, zoals de focus op de bedrijfsstrategie. Hierna worden kostenbesparingen en omzetverhoging en het realiseren van groei genoemd als voornaamste redenen om wél te investeren in digitalisering. Ruim één op de vijf bedrijven denkt dat een partner die aangeeft hoe digitalisering gestalte kan krijgen hen hierbij zou kunnen helpen. Tegelijkertijd verwacht 19% meer informatie over de mogelijkheden nodig te hebben om concrete stappen te kunnen zetten.

Dit artikel betreft informatie over brede zakelijke dienstverlening in Nederland. Hoe is deze balans in de schoonmaakbranche? Welk bedrijf wil hierover meepraten? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

23 november 2025

NVZ benoemt Alissa Metternich tot nieuwe voorzitter

Tijdens haar Algemene Ledenvergadering heeft de NVZ Alissa Metternich gekozen als nieuwe voorzitter. Alissa volgt hiermee Marc Bakker Schut van VDM Industries op, die na negen jaar het stokje...

14 april 2022

“Ik wil vooral waardevol zijn in mijn werk”

Kim Luiten rolde vijftien jaar geleden de schoonmaakbranche in. Momenteel geeft ze als regiomanager leiding bij Beercoo Schoonmaakgroep. Hoe denkt zij over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche? Wilde je...

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

21 augustus 2024

Diane van Dijk-Loois nieuwe Algemeen Directeur CSU

CSU benoemt per 1 oktober aanstaande Diane van Dijk-Loois (50) tot Algemeen Directeur. Diane is momenteel Commercieel Directeur van CSU. In haar nieuwe positie als eindverantwoordelijke binnen het directieteam...

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

25 augustus 2022

‘Iemand moet het doen’

In het tijdschrift Libelle is deze week uitgebreid aandacht voor de schoonmaak. Onder de noemer ‘Iemand moet het doen’ deelt het vrouwenmagazine verhalen van crimescene cleaner Hester Pieterse en...

18 februari 2022

Uitnodiging ALV en Lustrumviering SIEV

Woensdag 16 maart wordt een feestelijke middag voor SIEV en haar leden. Dan vindt namelijk de ALV en de viering van het tweede lustrum van de branchevereniging plaats. Daarnaast...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...