3 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering waard? Schoonmaakjournaal vroeg het aan drie schoonmaakbedrijven.

 

“apps en systemen nemen ons veel werk uit handen”

Mathijs Plompen, projectmanager bij Toekomst Schoonmaakbedrijven: “We vinden het belangrijk dat we zowel onze klanten als medewerkers goed kunnen faciliteren, daarom hebben we gekozen voor de digitale oplossingen van i8, FacilityApps, WhiteVision en de software van Nocore. Deze apps en systemen nemen ons veel werk uit handen. Zo kan een leidinggevende op locatie met FacilityApps makkelijk en efficiënt zijn administratie doen, bijvoorbeeld door met de app op zijn mobiel een offerte uit te brengen of een kwaliteitscontrole uit te voeren. Natuurlijk betekent een nieuwe app of systeem meestal wel dat je eerst een financiële investering doet, maar het levert uiteindelijk een hoop efficiency op. We zijn daarnaast bezig met pilots waarin we schoonmaakrobots inzetten, want ook dat scheelt tijd. Een medewerker kan op het moment dat de robot staat te vegen bijvoorbeeld het sanitair schoonmaken. Natuurlijk zal een robot de mens nooit helemaal kunnen vervangen. Al was het maar omdat hospitality ook heel belangrijk is.”

“digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt”

Tamara Ossel, manager bedrijfsvoering bij Ossel Schoonmaakbedrijven: “Ons bedrijf doet op steeds meer vlakken aan digitalisering. Zo werk ik graag met Adobe Professional. Handig om met dit programma digitaal een contract te ondertekenen en dan naar een klant of medewerker te mailen. Daarnaast gebruiken we WhiteVision om inkoopfacturen makkelijk en eventueel op locatie digitaal te verwerken, Nocore Facilitair voor onder meer de verloning en binnenkort starten we ook met FacilityApps. Digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt. Ook is het handig dat alles zich op een plek bevindt en je altijd inzicht hebt in je cijfers zodat je eerder kunt bijsturen. En je kunt er een stuk sneller mee werken. Vroeger moest je bijvoorbeeld voor je bankzaken een overschrijfformulier invullen en per post versturen, nu gaat dit dankzij online bankieren allemaal digitaal. Wij willen volgend jaar weer twintig procent groeien en de tijd die dankzij digitalisering vrijkomt kan je mooi aan zaken besteden om die groei te realiseren.”

“je kunt makkelijker op afstand werken en het maakt het werk beter controleerbaar”

Joris Veens, directeur van QPC Schoonmaak: “Wij gebruiken twee systemen, Nocore Facilitair voor onder meer verloning en facturatie en Leviy, een platform voor schoonmaak en facilitymanagement. Met deze app kan je onder meer checklisten maken en jezelf digitaal afmelden, ideaal wanneer een medewerker op een onbemande locatie is. We hebben voor digitalisering gekozen omdat het papier scheelt, efficiënter is, je er makkelijk mee op afstand kunt werken en het maakt het werk beter controleerbaar. Een papieren bon of loonstrook kan kwijtraken, terwijl dat met een app niet snel zal gebeuren. En omdat in het systeem van Nocore de uren van te voren worden ingevuld, kan er geen overschrijding plaatsvinden zonder een opmerking toe te voegen. Op die manier zijn extra uren beter te verantwoorden. Ik hou alle digitale en AI-trends natuurlijk in de gaten, maar niet alles, zoals bijvoorbeeld grote robots, is voor ons bedrijf en de soort locaties waar we werkzaam zijn geschikt. Eigenlijk zijn we dus goed voorzien en ben ik tevreden met de investeringen die we op dit vlak hebben gedaan.”

Conclusie: digitalisering betekent voor deze bedrijven efficiency, minder fouten, voortgang én groei.

Geldt deze conclusie ook voor jouw bedrijf? Of wil jij andere inzichten van digitalisering en robotisering delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal? Stuur ons een bericht en wij bellen je om jouw verhaal te horen! [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 december 2018

Gom optimaliseert schoonmaakprocessen met LEVIY app

Schoonmaakbedrijf Gom heeft een nieuwe stap gezet in de digitalisering van werkprocessen. Daartoe heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met LEVIY, leverancier van de gelijknamige app die populair is...

21 september 2021

Voka Charter Duurzaam Ondernemen voor Greenspeed

Duurzaam ondernemen staat bij Greenspeed al lang op de radar. Om de transitie naar een nog duurzamere bedrijfsvoering kracht bij te zetten, toetst men haar acties aan de Sustainable...

07 juni 2022

8 juni openen de deuren van Vakbeurs Facilitair

2,5 Jaar hebben we erop moeten wachten, maar woensdag 8 juni is het dan eindelijk zover, de 23ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het jaarlijkse evenement in...

21 oktober 2022

Antonio genomineerd voor Schoonmaker van het jaar!

Afgelopen week verrasten collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep hun SMILE-medewerker Antonio Almeida met leuk nieuws: hij is genomineerd als één van de drie finalisten voor ‘schoonmaker van het jaar’! Volgens...

30 mei 2024

Margo van der Lee (Nocore): “Dat ik een manusje van alles ben maakt mijn werk zo leuk”

Margo van der Lee studeerde personeel en arbeid, maar ontdekte tijdens haar loopbaan dat software eigenlijk helemaal haar ding is. Ze werkt inmiddels negen jaar als consultant en analist...

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

30 november 2023

CSU Schoonmaakteam RAI uitgeroepen tot “Heroes of Cleaning 2023”

Met luid gejuich heeft het schoonmaakteam van CSU, werkzaam bij de RAI, de prestigieuze titel “Heroes of Cleaning 2023” in ontvangst genomen. De eretitel werd toegekend door de hoge...

13 november 2022

Nieuw boek: Strategic Sourcing

Na ruim een jaar schrijven, reviewen, ontwerpen, aanpassen en drukken, is begin november het boek ‘Strategic Sourcing – organiseren, besturen en samenwerken in facilitaire organisaties’ officieel gelanceerd en in...

20 maart 2024

CSU neemt schoonmaakportefeuille over van MKB Schoon!

Schoonmaakbedrijf CSU heeft per 26 februari 2024 de schoonmaakactiviteiten voor circa 230 opdrachtgevers overgenomen van MKB Schoon! uit Houten. 150 medewerkers treden in dienst bij CSU. De overname van...

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...