3 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering waard? Schoonmaakjournaal vroeg het aan drie schoonmaakbedrijven.

 

“apps en systemen nemen ons veel werk uit handen”

Mathijs Plompen, projectmanager bij Toekomst Schoonmaakbedrijven: “We vinden het belangrijk dat we zowel onze klanten als medewerkers goed kunnen faciliteren, daarom hebben we gekozen voor de digitale oplossingen van i8, FacilityApps, WhiteVision en de software van Nocore. Deze apps en systemen nemen ons veel werk uit handen. Zo kan een leidinggevende op locatie met FacilityApps makkelijk en efficiënt zijn administratie doen, bijvoorbeeld door met de app op zijn mobiel een offerte uit te brengen of een kwaliteitscontrole uit te voeren. Natuurlijk betekent een nieuwe app of systeem meestal wel dat je eerst een financiële investering doet, maar het levert uiteindelijk een hoop efficiency op. We zijn daarnaast bezig met pilots waarin we schoonmaakrobots inzetten, want ook dat scheelt tijd. Een medewerker kan op het moment dat de robot staat te vegen bijvoorbeeld het sanitair schoonmaken. Natuurlijk zal een robot de mens nooit helemaal kunnen vervangen. Al was het maar omdat hospitality ook heel belangrijk is.”

“digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt”

Tamara Ossel, manager bedrijfsvoering bij Ossel Schoonmaakbedrijven: “Ons bedrijf doet op steeds meer vlakken aan digitalisering. Zo werk ik graag met Adobe Professional. Handig om met dit programma digitaal een contract te ondertekenen en dan naar een klant of medewerker te mailen. Daarnaast gebruiken we WhiteVision om inkoopfacturen makkelijk en eventueel op locatie digitaal te verwerken, Nocore Facilitair voor onder meer de verloning en binnenkort starten we ook met FacilityApps. Digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt. Ook is het handig dat alles zich op een plek bevindt en je altijd inzicht hebt in je cijfers zodat je eerder kunt bijsturen. En je kunt er een stuk sneller mee werken. Vroeger moest je bijvoorbeeld voor je bankzaken een overschrijfformulier invullen en per post versturen, nu gaat dit dankzij online bankieren allemaal digitaal. Wij willen volgend jaar weer twintig procent groeien en de tijd die dankzij digitalisering vrijkomt kan je mooi aan zaken besteden om die groei te realiseren.”

“je kunt makkelijker op afstand werken en het maakt het werk beter controleerbaar”

Joris Veens, directeur van QPC Schoonmaak: “Wij gebruiken twee systemen, Nocore Facilitair voor onder meer verloning en facturatie en Leviy, een platform voor schoonmaak en facilitymanagement. Met deze app kan je onder meer checklisten maken en jezelf digitaal afmelden, ideaal wanneer een medewerker op een onbemande locatie is. We hebben voor digitalisering gekozen omdat het papier scheelt, efficiënter is, je er makkelijk mee op afstand kunt werken en het maakt het werk beter controleerbaar. Een papieren bon of loonstrook kan kwijtraken, terwijl dat met een app niet snel zal gebeuren. En omdat in het systeem van Nocore de uren van te voren worden ingevuld, kan er geen overschrijding plaatsvinden zonder een opmerking toe te voegen. Op die manier zijn extra uren beter te verantwoorden. Ik hou alle digitale en AI-trends natuurlijk in de gaten, maar niet alles, zoals bijvoorbeeld grote robots, is voor ons bedrijf en de soort locaties waar we werkzaam zijn geschikt. Eigenlijk zijn we dus goed voorzien en ben ik tevreden met de investeringen die we op dit vlak hebben gedaan.”

Conclusie: digitalisering betekent voor deze bedrijven efficiency, minder fouten, voortgang én groei.

Geldt deze conclusie ook voor jouw bedrijf? Of wil jij andere inzichten van digitalisering en robotisering delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal? Stuur ons een bericht en wij bellen je om jouw verhaal te horen! [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 mei 2025

Online tool voor seksueel grensoverschrijdend gedrag toegankelijk voor alle organisaties – volg het webinar van Mariette Hamer op 14 mei

Hoe ga je als organisatie om met seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer? Hoe zorg je voor een sociaal veilige werkomgeving? Voor veel bedrijven, zeker in het mkb, zijn...

02 januari 2025

Schoonmaak zou als maatschappelijk cruciale sector ook voor de SLIM-regeling in aanmerking moeten komen

Schoonmakend Nederland heeft gereageerd op de internetconsultatie van de SLIM regeling. Deze regeling wordt uitgebreid met scholingssubsidie van de overheid voor maatschappelijke cruciale sectoren. Omdat de schoonmaakbranche niet is...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

17 december 2021

Bedankt!

De Facilitair Adviseurs van SBLplus hebben de kerstpakketten dit jaar persoonlijk bij de 200 medewerkers thuis afgegeven. “Om allen persoonlijk te bedanken voor hun geweldige inzet”, zo meldt het...

28 oktober 2024

Wereldberoemde Aneeshwar Kunchala (9 jaar) op CSU Congres 12 november

De 9 jarige jonge natuurbeschermer en documentairemaker Aneeshwar Kunchala komt naar Nederland. Hij geeft een keynote op het door schoonmaakbedrijf CSU georganiseerde congres ’Facility CS’ op 12 november in...

29 november 2018

Supermarktketen Hoogvliet kiest met ICE en Groveko voor digitaal gestuurd schoonmaken

ICE is een relatief jong merk, maar met vele jaren ervaring in professioneel schoonmaken. Met een moderne aanpak – all inclusive rental – biedt ICE een nieuwe marktbenadering, met...

01 februari 2022

Organisch vuurwerk SPARK Bilbao

Hoe kunnen we van vuurwerk genieten zonder de vervuiling van de traditionele manier op de koop toe te nemen? Kunstenaar Daan Roosegaarde heeft met duizenden biologisch afbreekbare licht sparks,...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....

24 juni 2022

“An apple a day keeps the docter away”

i-Team Global deelde op ‘De Dag van de Schoonmaker’vele dozen met eigengemaakte appeltaart onder schoonmakers uit onder het motto ‘an apple a day keeps the docter away’. “Het is...