27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van onze productie-economie, duurzaamheid, cradle to cradle tot circulariteit met nieuwe business- en verdienmodellen en praktische voorbeelden. Een totaalplaatje voor de bezoekers die er tijdens de borrel nog lang over konden napraten. De redactie van Schoonmaakjournaal maakte een verslag van deze VSR Kennisdag. In drie afleveringen kun je informeren en inspireren over circulariteit. In het eerste deel  de presentatie van ZKH Prins Carlos de Bourbon de Parme over bedrijfsleven en duurzaamheid.

Na de opening van het VSR Kennisevent 2019 door dagvoorzitter en voorzitter a.i. Diane van Dijk trapt ZKH Prins Carlos de Bourbon de Parme af als eerste spreker af met een presentatie over duurzaamheid en bedrijfsleven. Hij neemt de zaal mee terug in de geschiedenis, de jaren ’30. De economie was slecht, er werd een keuze gemaakt voor geplande veroudering van product, de bewust beperkte levensduur, waardoor de consument eerder een nieuw product moet kopen en de economie weer op gang komt. Een keuze die nog steeds de bouwsteen is van onze moderne economie. Vervolgens laat hij inzien dat dit geen houdbaar model is voor de lange termijn. “Onze resources raken op, we moeten overstappen naar een systeem van hergebruik en herstellend vermogen: de circulaire economie.” Hij verwijst hierbij naar de founder van het gedachtengoed van een circulaire economie: Ellen MacArthur, een voormalig, professioneel zeilster die in 2009 stopte met zeilen om zich in te zetten voor een duurzaam gebruik van de aarde en haar hulpstoffen. Zij zette een movement in gang.

Aan de slag
Volgens de prins ben je er alleen met uitleg nog niet: “We kunnen wachten op bijvoorbeeld beslissingen van de overheid, maar sinds wanneer laten ondernemers zich volledig leiden door de overheid? We moeten zelf aan de slag, gaan samenwerken voor nieuwe concepten, nieuwe verdienmodellen. Ook in de schoonmaakbranche liggen kansen. Neem bijvoorbeeld het pand waar het kennisevent wordt georganiseerd, Circl. Hier draait het om mensen. Iedere persoon is onderdeel van de totale werksituatie, ook de schoonmakers, zij zijn geen onzichtbare schakel. Vanzelfsprekend is hiervoor training, opleiding en samenwerking nodig. Het biedt kansen voor hen en u.”

“Ik ben ervan overtuigd dat u denkt: een circulaire economie is logisch, iedereen kiest voor een schone en veilige wereld; zakelijk succes en duurzaam ondernemen gaan hand in hand en we gaan met de tijd mee, duurzaamheid is van deze tijd.” De prins benadrukt dat we hierin niet mogen berusten, maar bewust moeten zijn van het feit dat we ons niet meer kunnen permitteren om stil te staan. Het gaat snel. Denk aan hoe snel de digitalisering is doorgezet, waarbij Kodak en de Free Record Shop de boot hebben gemist.

Praktische voorbeelden
Iedere stap helpt vooruit om slimmer te werken vanuit het circulaire oogpunt. Als voorbeelden noemt hij Schiphol dat voor liften een leasecontract heeft afgesloten en betaalt voor verticale bewegingen, en het aanbieden van reinigingsmiddel in capsules dat minder vervoer nodig heeft omdat het water op de locatie wordt toegevoegd. Op de vraag vanuit de zaal hoe we jongeren door middel van onderwijs al kunnen betrekken, antwoordt de prins met een verwijzing naar het onderwijsprogramma van astronaut André Kuipers. Een competitief-programma waar jongeren graag aan meedoen. Hij roept de zaal ook op om zelf een dag voor de klas te gaan staan. We kunnen allemaal bijdragen aan kennisdelen en betrekken en anders denken en doen!

In de volgende aflevering van het drieluik VSR Kennisevent Circulariteit blikken we terug op de presentaties van Yvette Watson (Phi-factory) en Rob Stevens (WEPA). De derde aflevering geeft een inkijk in de totstandkoming en het reilen en zeilen van de circulaire wereld van Circl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 februari 2025

Proschoon zet haar nieuwe, visuele arbeidsovereenkomst in als welkomstfeestje

De eerste visuele arbeidsovereenkomst van Proschoon is een feit. Waar een traditioneel contract vaak voelt als een stoffige stapel papier vol kleine lettertjes en moeilijke clausules, hebben zij de...

16 oktober 2023

Terugblik Captains of Cleaning van 12 oktober 2023

Heb je de aflevering van Captains of Cleaning op 12 oktober 2023 gemist? Bekijk deze hier: Home | Captains or Cleaning (captainsofcleaning.com) In deze aflevering dook presentator Rens de...

07 mei 2024

Numatic pakt het groots aan op Interclean

“We zullen dit jaar een grotere stand hebben dan voorgaande jaren, eentje van maar liefst 260 m2!” Het team van Numatic Benelux kijkt met plezier uit naar vier dagen...

02 maart 2023

Hoe maak je de keuze voor een nieuwe bedrijfsstofzuiger?

Heb je een nieuwe bedrijfsstofzuiger nodig? Waar vind jij dan de informatie die jij nodig hebt om jouw keuze te maken? Er zijn diverse stofzuigers op de markt, maar...

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...

16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse...

23 februari 2024

#FOTOFRIDAY CS2001 veegt de straat schoon na rellen in Den Haag

“Zaterdagnacht 17 februari kreeg CS2001 tijdens piketdienst een melding over de Fruitweg in Den Haag. De Gemeente Den Haag vroeg ons om te helpen bij het reinigen na de...

03 december 2021

Chocoladeletters voor HEPPIE WEEKEND

Hazet steunt Stichting Het Vergeten Kind op alle mogelijke manieren! Zo ook met de Sinterklaastraktatie voor alle Hazetters: een ‘Het Vergeten Kind’ chocoladeletter van Verkade. Waarmee met elk gekochte...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...