Paul Harleman (Vileda Professional) ontwikkelde schoonmaakconcept basisscholen: “Vertrouwen in hygiënische school creëren”
Druk bezette ruimtes, gedrag op toilet en bij de inloop van het gebouw, hoge vuilbelasting, de dagelijkse diversiteit van activiteiten, onder- en bovenbouw, niet altijd zindelijke kleuters, en natuurlijk een beperkt schoonmaakbudget: het zijn kenmerken van basisscholen die de schoonmaak op scherp zetten. Zeker in deze coronatijd. En dan zijn er nog de wensen van de kinderen, ouders, leerkrachten en schooldirectie. Hoog tijd voor een kritische blik op scholenschoonmaak. Dat deed Vileda Professional. Met een kansrijk concept als resultaat.
Het begint met verwachtingen en wensen. Wat willen kinderen en ouders? Wat willen de leerkrachten en de schooldirectie? En wat wil het schoonmaakbedrijf dat de dagelijkse en periodieke schoonmaak uitvoert? “Een school moet zichtbaar schoon zijn en hygiënisch veilig voelen. Zeker toiletten moeten schoon zijn. En apparaten moeten het doen, zoals een zeepdispenser”, legt Paul Harleman uit. Paul is applicatie manager bij Vileda Professional en reist de hele wereld over om kennis over schoonmaak en hygiëne op te doen. Dat vertaalt zich in vakkennis blogs, webinars, innovaties en nieuwe concepten voor het reinigen van basisscholen, die Vileda Professional in de markt zet. Vileda Professional is een kennisdeler, beschikt over een eigen Research & Development afdeling, heeft diverse patenten op eigen innovaties, brengt vernieuwende producten en concepten, en is onafhankelijk.
Voor scholen is schoonmaak meer dan een budgettair ‘dingetje’
“Scholen willen geen klachten van ouders of de onderwijsinspectie over de vloer. Scholen willen juist positieve reviews ontvangen, dat bevordert het aantal leerlingen dat zich voor die school aanmeldt en het beschikbare budget.” Over het schoonmaakbedrijf in het rijtje ‘scholenschoonmaak en wensen’ weet Paul: “Natuurlijk moeten de schoonmakers veilig, beschermd en ergonomisch kunnen werken, met efficiënte schoonmaaksystemen en gemakkelijke schoonmaakmethodes.”
Hoe kies je het geschiktste schoonmaaksysteem?
Paul: “Een schoonmaaksysteem bestaat uit een methode, regime en producttype. Bij een schoonmaakmethode heb je keuze uit spoelen, sprayen, pre-prepared reinigen en machinaal reinigen. De hygiëneniveaus zijn zeer verschillend: van laag tot hoog en variabel. Qua schoonmaakregime kun je kiezen voor Multi Room Regime, dus meer ruimtes met dezelfde materialen reinigen, met een groot risico op vuilverspreiding en kruisbesmetting. Single Room Regime is de andere keuze. Dan gebruik je per ruimte schone materialen. Met alle voordelen van dien, vooral het zeer lage risico op kruisbesmettingen. Verder is er het producttype: wasbaar (Multi Use) of wegwerp (Single Use). Ook hierin is het resultaat na schoonmaken zeer verschillend: een variabel of extra hoog hygiëneniveau.”
Vertrouwen in hygiënisch veilige school creëren
Kortom, keuzes genoeg in kosten en kwaliteit, waar Vileda Professional een professionalseringsslag samen met betrokkenen mee kan slaan. Wat je ook kiest, ook de menselijke kant heeft grote invloed op een schone school. Paul tot slot: “Voor de schoolleiding is het een uitdaging dat leerlingen zich ‘schoonmaakbewust’ gedragen. Bij de onderbouw is dat gezien de jonge leeftijd moeilijker te realiseren, dan in de bovenbouw. Denk aan kinderen die uit de zandbak naar binnenlopen of kinderen die nog niet zindelijk zijn. Hoe belangrijk handen wassen is, weten we inmiddels. Dus leerlingen informeren, instrueren en bewustmaken van handhygiëne, maar ook van opruimen en voeten vegen; ze horen bij het onderwijs. Het is een totaalpakket dat leidt tot het vertrouwen in een hygiënisch betrouwbare school.”