9 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean Amsterdam in het verschiet met diverse productlanceringen, zou 2020 hét jaar voor ons worden”, blikt Mr. Excentr Niek Besuijen terug. Wat begon met zorgelijke berichten over corona van onze partners uit Azië en het Midden-Oosten, volgde zich al snel op met signalen dat ook Europa de dans niet zou ontspringen. “De daarop volgende ‘wat als-strategie?’ werkten we begin februari uit voorzorg uit. We hadden toen nog het gevoel dat het allemaal wel goed zou komen. Hadden we deze impact van de coronapandemie verwacht? Nee. Het leed en de horror die gepaard gaan met dit virus, zijn ongelofelijk en zet veel problemen in perspectief. Met dat in het achterhoofd lopen wij als fabrikant van reinigingsmachines uiteraard ook tegen veel uitdagingen aan.”

Excentr is momenteel in zo’n 40 landen actief, veelal via een dealernetwerk, en deze dealers hebben op dit moment allemaal iets gemeen: de focus ligt volledig op desinfectie- en persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast worden door de economische krimp en onzekerheid veel grote uitgaven naar de toekomst uitgesteld. “Dit is iets wat wij goed merken”, deelt Niek. Voor het team van 15 toppers, waarvan 6 productie- en ontwikkelinggerelateerd, zijn dit spannende tijden. De afzet van schrobmachines is wereldwijd drastisch gekrompen en onze productie draait op een minimale bezetting.”

Kostendekkend blijven
Onderdeel van de ‘’wat als-strategie?’ was het opnemen van producten waar tijdens een crisis een specifieke vraag naar ontstaat. Niek: “We pakten dit op en aan om kostendekkend te blijven en niet in de problemen te raken. Dit klinkt leuk, maar is natuurlijk ontzettend lastig. De specifieke vraag zorgt voor schaarste en zet de prijzen onder druk. Toch lukte het ons; tussen Excentr en Tevan, producent van professionele reiniging- en desinfecteermiddelen, ontstond een mooie samenwerking in het promoten, trainen en verkopen van gecertificeerde desinfectieproducten. Het delen van kennis en het promoten van hapklare methodieken in combinatie met gecertificeerde producten is, zeker in Duitsland, zeer goed aangeslagen.”

Hygiënestation met verrassende opties
“Onze ontwikkelingsafdeling was ook zeer druk met het vormgeven van een hygiënestation”, vervolgt Niek. “Ons hygiënestation is een uitgebreidere versie van de hygiënepalen zoals velen deze aanbieden. Met dit station zijn opties tot handdesinfectie, oppervlaktedesinfectie, minirol (papier), microvezel, handschoentjes, wet wipes, haarnetjes en een afvalbakje allemaal verwerkt in één net station.”

De ‘wat als-strategie’ van Excentr had meer in zich: “Door de lockdown konden onze commerciële mensen niet reizen en demonstraties en trainingen geven. We hebben geprobeerd die tijd zo goed mogelijk in te delen door te focussen op contentcreatie. Het maken van online productdemonstraties, methodetrainingen en dergelijke geeft zeker in een tijd waarin persoonlijk contact minder is, een leuke dynamiek aan het klantcontact. Van spraak naar beeld. Verschillende internationale markten reageren hier goed op; het werpt zijn vruchten af in sales. Dat is fijn.”

Vooruitkijkend…
“De komende tijd vraagt om een andere aanpak en benadering om succesvol te kunnen ondernemen als bedrijf. De kracht hebben om mee te kunnen bewegen met de situatie is ‘key’: hoe sneller, hoe beter. Onze inspanningen om betere online content te maken en verschillende investeringen die wij gedaan hebben in systemen, die het gemakkelijker maken om onze doelgroep te bereiken, stemmen ons positief over de toekomst. Wij zijn er klaar voor!”

Excentr, de techniek van de toekomst
Excentr is een Nederlandse fabrikant van hoogwaardige, innovatieve vloerbewerkingsmachines, producten en concepten die werken volgens de Excentr-methode’. Deze manier van werken geeft u 5 grote voordelen ten opzichte van de traditionele machinale reinigingsmethodes: 4x sneller, unieke vorm, ergonomisch verantwoord, milieuvriendelijk en dieptereiniging.

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 juni 2020

Cleanfix Machinepark op Maat: “Zorgeloze continuïteit schoonmaakproces en behoud reinigingsmachines”

“Reinigingsmachines zijn net als auto’s: ze moeten regelmatig onderhouden worden en je moet erop kunnen vertrouwen: als je de machine nodig hebt, moet-ie het gewoon doen. In de schoonmaakbranche...

01 december 2021

Tork introduceert nieuw antimicrobieel schuim en handzeep

Zacht voor de handen, effectief tegen virussen en bacteriën Antimicrobiële zeep en handdesinfectiemiddelen zijn een belangrijk onderdeel van preventieve maatregelen tegen infecties op de werkvloer en in publieke ruimtes....

11 februari 2020

Werner & Mertz schenkt gewonnen milieuprijs van € 250.000 aan veengebied in Indonesie

Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, doneert € 250.000 aan Borneo Orangutan Survival Deutschland (BOS). Dat geld won Schneider in oktober 2019 toen hij door de Duitse Federale Stichting...

24 maart 2020

Dringende oproep CNV aan uitzendbureaus: help uitzendkrachten en respecteer contracten

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen....

24 september 2019

Spectro presenteert 3 innovatieve next generation cleaning solutions

Betere ingrediënten, slimmere recepturen, efficiëntere processen… Bij Spectro werken we elke dag aan de reinigingsconcepten van de toekomst. We ontwikkelen de beste reinigingsmiddelen én kijken ook hoe we met...

09 maart 2019

BOMA op Zorgtotaal: “Onze jarenlange ervaring maakt ons tot specialist in hygiëne en zorg”

Met hart en ziel voor de zorg is het thema van Zorgtotaal 2019, de vakbeurs voor zorgprofessionals die aankomende week in de Jaarbeurs in Utrecht plaatsvindt. Het doel van...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...

08 januari 2022

Desinfectie winkelwagentjes niet echt nodig

Een winkelwagentje hoef je niet te desinfecteren. Dat stelt de NOS in een artikel op haar website. Navraag van de redacteur bij deskundigen en een blik op de website...

06 november 2018

Erick Huizing op aanstaand FMG congres: “Ik wil infectiepreventie smart hebben”

Wie in de gezondheidszorg werkt en de richtlijnen voor infectiepreventie wil en moet handhaven, heeft met ellelange lijsten te maken. “Je wordt er duizelig van”, stelt Erick Huizing van...

27 augustus 2019

3e generatie aan het roer: “Met familiebedrijf Spectro veroveren wij de wereld”

“De naam Spectro is eigenlijk een fantasienaam. Onze vader maakte in 1986 een nieuwe start en zocht een originele naam voor zijn bedrijf. In de eerste films van James...