9 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean Amsterdam in het verschiet met diverse productlanceringen, zou 2020 hét jaar voor ons worden”, blikt Mr. Excentr Niek Besuijen terug. Wat begon met zorgelijke berichten over corona van onze partners uit Azië en het Midden-Oosten, volgde zich al snel op met signalen dat ook Europa de dans niet zou ontspringen. “De daarop volgende ‘wat als-strategie?’ werkten we begin februari uit voorzorg uit. We hadden toen nog het gevoel dat het allemaal wel goed zou komen. Hadden we deze impact van de coronapandemie verwacht? Nee. Het leed en de horror die gepaard gaan met dit virus, zijn ongelofelijk en zet veel problemen in perspectief. Met dat in het achterhoofd lopen wij als fabrikant van reinigingsmachines uiteraard ook tegen veel uitdagingen aan.”

Excentr is momenteel in zo’n 40 landen actief, veelal via een dealernetwerk, en deze dealers hebben op dit moment allemaal iets gemeen: de focus ligt volledig op desinfectie- en persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast worden door de economische krimp en onzekerheid veel grote uitgaven naar de toekomst uitgesteld. “Dit is iets wat wij goed merken”, deelt Niek. Voor het team van 15 toppers, waarvan 6 productie- en ontwikkelinggerelateerd, zijn dit spannende tijden. De afzet van schrobmachines is wereldwijd drastisch gekrompen en onze productie draait op een minimale bezetting.”

Kostendekkend blijven
Onderdeel van de ‘’wat als-strategie?’ was het opnemen van producten waar tijdens een crisis een specifieke vraag naar ontstaat. Niek: “We pakten dit op en aan om kostendekkend te blijven en niet in de problemen te raken. Dit klinkt leuk, maar is natuurlijk ontzettend lastig. De specifieke vraag zorgt voor schaarste en zet de prijzen onder druk. Toch lukte het ons; tussen Excentr en Tevan, producent van professionele reiniging- en desinfecteermiddelen, ontstond een mooie samenwerking in het promoten, trainen en verkopen van gecertificeerde desinfectieproducten. Het delen van kennis en het promoten van hapklare methodieken in combinatie met gecertificeerde producten is, zeker in Duitsland, zeer goed aangeslagen.”

Hygiënestation met verrassende opties
“Onze ontwikkelingsafdeling was ook zeer druk met het vormgeven van een hygiënestation”, vervolgt Niek. “Ons hygiënestation is een uitgebreidere versie van de hygiënepalen zoals velen deze aanbieden. Met dit station zijn opties tot handdesinfectie, oppervlaktedesinfectie, minirol (papier), microvezel, handschoentjes, wet wipes, haarnetjes en een afvalbakje allemaal verwerkt in één net station.”

De ‘wat als-strategie’ van Excentr had meer in zich: “Door de lockdown konden onze commerciële mensen niet reizen en demonstraties en trainingen geven. We hebben geprobeerd die tijd zo goed mogelijk in te delen door te focussen op contentcreatie. Het maken van online productdemonstraties, methodetrainingen en dergelijke geeft zeker in een tijd waarin persoonlijk contact minder is, een leuke dynamiek aan het klantcontact. Van spraak naar beeld. Verschillende internationale markten reageren hier goed op; het werpt zijn vruchten af in sales. Dat is fijn.”

Vooruitkijkend…
“De komende tijd vraagt om een andere aanpak en benadering om succesvol te kunnen ondernemen als bedrijf. De kracht hebben om mee te kunnen bewegen met de situatie is ‘key’: hoe sneller, hoe beter. Onze inspanningen om betere online content te maken en verschillende investeringen die wij gedaan hebben in systemen, die het gemakkelijker maken om onze doelgroep te bereiken, stemmen ons positief over de toekomst. Wij zijn er klaar voor!”

Excentr, de techniek van de toekomst
Excentr is een Nederlandse fabrikant van hoogwaardige, innovatieve vloerbewerkingsmachines, producten en concepten die werken volgens de Excentr-methode’. Deze manier van werken geeft u 5 grote voordelen ten opzichte van de traditionele machinale reinigingsmethodes: 4x sneller, unieke vorm, ergonomisch verantwoord, milieuvriendelijk en dieptereiniging.

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 juli 2020

Blog: Na het klappen geen flappen

“Waarom is het salaris van een vuilnisman veel lager dan dat van een bankier? Het standaardantwoord: zo werkt de markt nu eenmaal. Maar in werkelijkheid is het niet de...

05 december 2018

Numatic sluit Hetty jubileumactie af met donatie aan Pink Ribbon

We vieren vandaag, 5 december 2018, de verjaardag van Sinterklaas. Een dag dat velen worden verblijd met kadootjes. Numatic is geen Sinterklaas, maar geeft wel een mooi kado weg...

24 maart 2020

Dringende oproep CNV aan uitzendbureaus: help uitzendkrachten en respecteer contracten

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen....

01 april 2020

Blog: Kritische ruimtes

Mijn vrouw is een zorgprofessional en werkt in ziekenhuizen. Zij is door mij ‘besmet’. Besmet met het schoonmaakvirus. Om die reden hebben wij het nog wel eens over schoonmaakaangelegenheden....

01 mei 2015

CLP: nieuwe verordening voor gevarensymbolen op reinigingsmiddelen

Per 1 juni 2015 geldt CLP (Classification, Labelling and Packaging), een nieuwe communicatiemethode voor de gevaren van chemische stoffen en mengsels. Reeds sinds 2009 is GLP in werking getreden,...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...

13 april 2020

Coronacrisis

Het coronavirus treft ons allemaal. Privé en/of zakelijk. Ook de cruciale beroepsgroep communicatie, media en marketing. Daarom deze week plotseling geen Premium-bijdrage.  #hartvoorelkaar #blijfgezond #zorggoedvoorelkaar Er gebeurt veel in...

19 juni 2020

film: Billboard bedankjes van Beercoo en klanten op De Dag van de Schoonmaker

Stel, je bent schoonmaker, gaat op weg naar je werk, rijdt ergens in of rondom Capelle aan den IJssel, Lansingerland, Rotterdam, Zwijndrecht, Dordrecht, Wassenaar of op de A15 of...

18 april 2025

48 km hardlopen met een bamboo trolley?! Excentr dit it.

“Wij houden van een uitdaging.” Een uitspraak van Excentr.  “Dus wat doe je als je de meest milieuvriendelijke cleaning trolley ter wereld hebt ontwikkeld? Dan ren je er 48...

13 mei 2020

Gerard Spoor (Carling Opleidingen) over schoonmaken in het nieuwe normaal: “Wat mensen vaak niet voor elkaar kregen, lukt corona wel”

Verandert schoonmaak na corona of toch niet? Er wordt heel veel geschreven over schoonmaak in relatie tot corona. Zeker ook als het gaat om het schoonmaken en desinfecteren. Nu...