9 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean Amsterdam in het verschiet met diverse productlanceringen, zou 2020 hét jaar voor ons worden”, blikt Mr. Excentr Niek Besuijen terug. Wat begon met zorgelijke berichten over corona van onze partners uit Azië en het Midden-Oosten, volgde zich al snel op met signalen dat ook Europa de dans niet zou ontspringen. “De daarop volgende ‘wat als-strategie?’ werkten we begin februari uit voorzorg uit. We hadden toen nog het gevoel dat het allemaal wel goed zou komen. Hadden we deze impact van de coronapandemie verwacht? Nee. Het leed en de horror die gepaard gaan met dit virus, zijn ongelofelijk en zet veel problemen in perspectief. Met dat in het achterhoofd lopen wij als fabrikant van reinigingsmachines uiteraard ook tegen veel uitdagingen aan.”

Excentr is momenteel in zo’n 40 landen actief, veelal via een dealernetwerk, en deze dealers hebben op dit moment allemaal iets gemeen: de focus ligt volledig op desinfectie- en persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast worden door de economische krimp en onzekerheid veel grote uitgaven naar de toekomst uitgesteld. “Dit is iets wat wij goed merken”, deelt Niek. Voor het team van 15 toppers, waarvan 6 productie- en ontwikkelinggerelateerd, zijn dit spannende tijden. De afzet van schrobmachines is wereldwijd drastisch gekrompen en onze productie draait op een minimale bezetting.”

Kostendekkend blijven
Onderdeel van de ‘’wat als-strategie?’ was het opnemen van producten waar tijdens een crisis een specifieke vraag naar ontstaat. Niek: “We pakten dit op en aan om kostendekkend te blijven en niet in de problemen te raken. Dit klinkt leuk, maar is natuurlijk ontzettend lastig. De specifieke vraag zorgt voor schaarste en zet de prijzen onder druk. Toch lukte het ons; tussen Excentr en Tevan, producent van professionele reiniging- en desinfecteermiddelen, ontstond een mooie samenwerking in het promoten, trainen en verkopen van gecertificeerde desinfectieproducten. Het delen van kennis en het promoten van hapklare methodieken in combinatie met gecertificeerde producten is, zeker in Duitsland, zeer goed aangeslagen.”

Hygiënestation met verrassende opties
“Onze ontwikkelingsafdeling was ook zeer druk met het vormgeven van een hygiënestation”, vervolgt Niek. “Ons hygiënestation is een uitgebreidere versie van de hygiënepalen zoals velen deze aanbieden. Met dit station zijn opties tot handdesinfectie, oppervlaktedesinfectie, minirol (papier), microvezel, handschoentjes, wet wipes, haarnetjes en een afvalbakje allemaal verwerkt in één net station.”

De ‘wat als-strategie’ van Excentr had meer in zich: “Door de lockdown konden onze commerciële mensen niet reizen en demonstraties en trainingen geven. We hebben geprobeerd die tijd zo goed mogelijk in te delen door te focussen op contentcreatie. Het maken van online productdemonstraties, methodetrainingen en dergelijke geeft zeker in een tijd waarin persoonlijk contact minder is, een leuke dynamiek aan het klantcontact. Van spraak naar beeld. Verschillende internationale markten reageren hier goed op; het werpt zijn vruchten af in sales. Dat is fijn.”

Vooruitkijkend…
“De komende tijd vraagt om een andere aanpak en benadering om succesvol te kunnen ondernemen als bedrijf. De kracht hebben om mee te kunnen bewegen met de situatie is ‘key’: hoe sneller, hoe beter. Onze inspanningen om betere online content te maken en verschillende investeringen die wij gedaan hebben in systemen, die het gemakkelijker maken om onze doelgroep te bereiken, stemmen ons positief over de toekomst. Wij zijn er klaar voor!”

Excentr, de techniek van de toekomst
Excentr is een Nederlandse fabrikant van hoogwaardige, innovatieve vloerbewerkingsmachines, producten en concepten die werken volgens de Excentr-methode’. Deze manier van werken geeft u 5 grote voordelen ten opzichte van de traditionele machinale reinigingsmethodes: 4x sneller, unieke vorm, ergonomisch verantwoord, milieuvriendelijk en dieptereiniging.

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...

30 april 2020

Sander Ekhart (MTS Euro Products) ‘on the roll’ voor, tijdens en na corona: “Wereld van verschil”

Van de run op rollen tot stilte voor de storm: ook de producten- en dienstenleveranciers van het kleinste kamer stonden opeens voor grote uitdagingen door de plotselinge uitbraak van...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: positieve en blije momenten corona en schoonmaak

Na twee weken vol bijzondere, bizarre maar broodnodige maatregelen om het coronavirus het hoofd proberen te bieden, zijn we – in ieder geval ben ik – toe aan (zoveel...

25 mei 2020

#hackcorona inventarisatie schoonmaak kwaliteitsmetingen

Kunnen we met kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voor een hygiënisch veilige (werk)omgeving waarborgen? Is de meest gebruikte VSR-kwaliteitsmeting afdoende om virussen en bacteriën te constateren? Biedt de nieuwe Atir...

19 september 2019

Besluit tot inbesteding ziekenhuis Nij Smellinghe: “Bouwen duurzame toekomst”

Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n 70 schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak van het Drachtster ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken...

29 januari 2024

Reinigingsmachinespecialist Metech onderdeel van BOMA-groep

BOMA neemt, via haar moederbedrijf PFS Group, het Nederlandse ‘Metech Sweepers & Scrubbers BV’ over. Metech focust al 19 jaar op de verkoop, de verhuur en het onderhoud van...

01 april 2020

Blog: Kritische ruimtes

Mijn vrouw is een zorgprofessional en werkt in ziekenhuizen. Zij is door mij ‘besmet’. Besmet met het schoonmaakvirus. Om die reden hebben wij het nog wel eens over schoonmaakaangelegenheden....

18 juni 2020

Petra de Bruin van Schoonmaakjournaal: “Ik vertrek”

“Ja, ik weet dat ik duizenden relaties, kennissen en schoonmaakbranchegenoten verras met het nieuws dat ik stop bij Schoonmaakjournaal. Niet met, want de naam, connecties en waardevolle content blijven...

10 december 2018

Blog: Open de deur en deel!

Op het moment van schrijven van mijn blog realiseer ik me dat ik 8 jaar, 2 maanden en 28 dagen in de wondere facilitaire wereld werkzaam ben. Bij het...

09 mei 2019

Beleef Numatic Dealerdagen 2019 in woord en beeld

Van 6 tot en met 10 mei vinden de 14e Numatic Dealerdagen plaats. Met als thema: Vandaag zorgen voor morgen. Een thema dat zich uit in duurzame initiatieven zoals...