Na Laddertjesdag en Zwabbertjesdag zet Nelis met sociaal succes in op Kwastendag

Sociale Return On Us: dat is het motto van stichting Nelis. Op het moment dat sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company precies 100 jaar bestond – in december 2018 – lanceerde Nelis ter ere van deze mijlpaal een nieuw sociaal koekje bij de koffie: de Koekeloerdertjes. We moeten namelijk vaker met elkaar in gesprek en dat kan met een koekje bij de koffie.” Die momenten zijn gepakt, want naast 300 glazenwassers en schoonmakers die Nelis de afgelopen 8 jaar opleidde, maakt Nelis nu de eerste zes schilders blij met een toekomst, een duurzame carrière. “Dit is een mooie mijlpaal en geeft aan dat ook andere branches bereid zijn om te investeren in een samenwerking met Nelis. En met succes”, concludeert initiator van Nelis, Ian Smeyers.

Stichting Nelis helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om een duurzame carrière op te bouwen. “Door samen te werken met bedrijven en (overheids)organisaties maken we de sociale impact zo groot mogelijk. We begonnen met de Laddertjesdag, de werving- en selectiedag voor glazenwassers, daarna pakten we de Zwabbertjesdag op, ook met het oog op de arbeidskrapte op de schoonmaakmarkt. De eerste Kwastendag, die we op 29 mei organiseerde, is onderdeel van het (om)scholingstraject Je leven in de verf. Hoe fantastisch is het dat we schildercertificaten uit mogen reiken aan kandidaten voor het succesvol afronden van hun opleidingstraject. Zes deelnemers kunnen direct aan de slag bij een onderhoudspartner van woningcorporatie Mitros. De rest van de 9 deelnemers van de 24 aanmeldingen op de Kwastendag gaat nog door met leren of zich verder oriënteren”, legt Ian uit.

“Staan we als schoonmaakbranche met lege handen? Waar is het plan?”

Kans op een baan
In het traject Je leven in de verf werkt Nelis samen met onderhoudspartners Wits Vastgoedonderhoud Utrecht, Rutges Vernieuwt, Talen Vastgoedonderhoud, SW Vastgoedverbetering en Hagemans Vastgoedonderhoud. Ian: “De onderhoudspartners zijn het traject ingegaan met de intentie dat zij elke enthousiaste deelnemer willen opleiden en na een succesvolle afronding een baan willen aanbieden. Zes deelnemers kunnen nu direct aan de slag. Voor de onderhoudspartners van Mitros is dat een grote winst. Mitros heeft veel schilderwerk en wil de kwaliteit van en capaciteit voor het schilderwerk kunnen waarborgen en de onderhoudspartners hebben een tekort aan goede vakmensen. Dit najaar spreken Mitros en de onderhoudspartners over een mogelijk vervolg.”

Zijn we aan het navelstaren?
Het voorbeeld van Mitros mag als best practice dienen voor de schoonmaak. Ian vult aan: “De schoonmaakbranche en met name de specialistische reiniging kamt de komende jaren met een grote tekorten aan jonge nieuwe werknemers. Je laat als branche echt een kans liggen als je de kennis van Nelis niet gebruikt om een eigen werving-, opleiding- en begeleidingstroom op te zetten en tegelijk de kans om de Social Return-verplichting op opdrachten makkelijker in te vullen. Ik vind dat de partijen die onze branche vertegenwoordigen zich kunnen aanrekenen dat we, nu de economie hersteld, met lege handen staan. Waar is het plan? Leuke wervingscampagnes ten spijt. We zijn aan navelstaren, kortetermijnbeleid en bang zijn dat onze concullega dan sterker wordt? Ik heb een verrassing: ook zij moeten straks ‘nee’ verkopen naar de opdrachtgever, omdat er niet voldoende inzetbaar personeel is.”

Co-makers vormen samen het project
Over het succes van het project Je Leven In De Verf zegt Ian: “Dit is juist succesvol, omdat meerdere onderhoudsbedrijven als co-makers samen het project initiëren, faciliteren en bekostigen. Daarnaast waren de opdrachtgever Mitros en de overige leveranciers cruciaal voor het bereiken van dit succes. De kosten zijn conform het bouwblokkensysteem op te voeren voor de social return. Inkopen bij Nelis telt in veel gemeenten zelfs voor 100% mee. Stel je voor dat in elke gemeenten 10 schoonmaakbedrijven de koppen bij elkaar steken voor een doorlopende academie in samenwerking met de gemeente, klanten en leveranciers? Nelis schuift dan graag aan, maar wel snel zijn. Andere branches weten ons nu ook te vinden.”

×