ISSA North America Show in Las Vegas: “Amerika is vele malen groter en toch kijkt men naar Europa”

Wie vanuit Amsterdam ruim 11 uur in de lucht wil hangen en 8500 kilometers trotseert om naar de ISSA North America Show in Las Vegas af te reizen, heeft verwachtingen. In een tijdperk waarin het stevig inzetten is op belangstelling genereren voor en bezoekers triggeren om naar een vakbeurs te komen, moet de Las Vegas-beurs dus heel wat te bieden hebben. Dat maakt nieuwsgierig. Wat verwacht je? Wat bood de beurs je? De redactie sprak daarover met Michel de Bruin, Cochèl ter Schure en Rob Boele, drie van een groep Nederlanders die de schoonmaakvakbeurs vorige week bezochten, over gamechangers, trends, innovaties en Europa als voorbeeld.

Las Vegas, de oase van eten, drinken, overnachtingsmogelijkheden en vooral van amusement, staat bekend om haar shows, feesten en natuurlijk om haar vele casino’s. Van 18 tot en met 21 november vond daar de ISSA North America Show plaats. Dus over beleving – een hot topic in de vakwereld van schoonmaken – gesproken, is dit dé ‘place to be’. “Las Vegas is een totaal andere wereld. Alles is groot, alles is veel en het gaat de hele dag door.  Leuk om dat een keer mee te maken”, blikt Cochèl ter Schure terug, sinds kort COO van ICE Robotics EMEA.

Dat Whiz de traditionele wijze van stofzuigen verandert, dat staat vast

Cochèls nieuwe functie binnen ICE – dat staat voor Intelligent Cleaning Equipment – heeft te maken met de transformatie van ICE van standaardleverancier van reinigingsmachines naar een tech-bedrijf. Vorige week op de ISSA North America Show werd dat direct bewezen: de eerste professionele robotstofzuiger Whiz won de Innovation Award in de categorie Equipment. Cochèl: “Whiz voeren we in ons assortiment en is ontwikkeld door Softbank Robotics en ICE. Softbank is geen specialist in schoonmaakrobots, maar is wel specialist in robotisering van diverse devices, zoals een zorgrobot. Daarnaast is Softbank eigenaar van Yahoo en Uber. Een stevige partij dus.”

Europese introductie
Een vakbeurs bezoeken om te netwerken, was dus een van de redenen van Cochel en collega Rob Stokkel om naar Las Vegas te reizen. “We hebben samen met het management van Softbank Robotics gekeken naar marktbenadering, de strategie en het implementatietraject voor de komende jaren uitgezet. De introductie van deze eerste professionele robotstofzuiger op de Europese markt en die van het Midden-Oosten en Afrika pakken we samen op.”

Geruststelling voor de niet reizende schoonmaakprofs uit de Benelux en de ‘vliegangsthazen’ onder ons: op de Interclean Amsterdam, in mei 2020, heeft ICE een omvangrijke stand de Whiz op de Europese markt introduceren. Eerder al interesse? Dan kan door het ICE-team te benaderen. Dat Whiz de traditionele wijze van stofzuigen verandert, dat staat vast. Cochèl: “Het automatiseren van repeterende (zware) schoonmaaktaken is een must! De opvolging van de schrobzuigversie Whiz V2S zal dan ook niet lang op zich laten wachten.”

Productinnovaties en procesinnovaties
De ISSA North America show is een andere beurs: compacter met in verhouding veel kleinere stand en volledig op Amerikaanse markt gericht. Over het innoverende karakter: “America is verder in productontwikkeling en innovaties. Daar komen de meeste innovaties vandaan, in Europa zijn wij beter en verder in procesinnovaties”, vertelt Rob Boele, directeur van Consensus Services. De ‘gamechangers in hygiene and health’ uit Rotterdam bezochten de ISSA show met de missie kennis te vergaren en hun nieuwe geavanceerde cloudoplossing te introduceren. Ant Solutions, de app die assisteert bij het onderhouden van facilitair beheer en schoonmaakcontracten.

Veel ideeën, veel bagage
“We hebben aardig wat potentiele antwoorden op schoonmaakvraagstukken gezien”, vervolgt Rob. “Voor ons is het nu taak om te filteren welke interessant zijn voor de Europese markt.” Het afgelopen jaar introduceerde Consensus een ISSA-parel Hygiea in Europa, de op water gebaseerde sprayflacon als vervanger van de dagelijks schoonmaakmiddelen. Consensus heeft met Hygeia sprayflacon een goede referentie: “Ook Hygeia is als innovatie uit Amerika overgekomen. Neem onder meer het hotel in Las Vegas waar we in verbleven: een hotel met 5000 a 6000 kamers.”

Rob bezocht de beurs samen met Consensus partner Frank Laurentius. Over wat de heren op de ISSA North America Show hebben gezien, zegt Rob: “Dat gaan we nog niet verklappeen, maar we zijn met veel bagage terug naar Nederland gekeerd. We stellen niet voor niets dat we de gamechangers in hygiene and health zijn.”

Andere dynamiek
Trots is ook Michel de Bruin, directeur van Greenspeed en chairman van ISSA Europa. “Het was een fantastisch georganiseerde beurs. Bij binnenkomst kwam je direct in een grote hal waar je mensen kon ontmoeten. Met zitjes, tafels, koffie, water.”

Over deze ‘dedicated’ ISSA show zegt Michel: “Je proeft een andere dynamiek dan op de vakbeurzen in Europa. Natuurlijk zag je ook in Las Vegas grote merken als i-team, Nilfisk en Diversey, maar ook heel grote distributeurs staan en komen op deze ISSA North America Show. Ze drukken een grote stempel op de markt, dat maakt het voor die merken heel interessant om op deze beurs te zijn. Wat deze beurs ook zeer interessant maakt, is dat het steeds meer een event wordt waar je je internationale klanten en relaties treft en met wie je af kunt spreken voor meetings. Het is dus niet meer alleen een Amerikaanse, maar echt een internationale show.”

“Ook ‘USA goes green cleaning’. Boeiende ontwikkeling!”

Europa als voorbeeld
“Natuurlijk is de schoonmaakmarkt in Amerika vele malen groter en toch wordt er steeds meer naar Europa gekeken. Neem bijvoorbeeld de ‘sophisticated’ schoonmaakmachines en onze inzet om schoonmaaksystemen te ontwikkelen van recycled materiaal. We zijn veel meer bezig met gebruikersgemak. Ik was zelf erg onder de indruk van ICE. Zij doen een enorme investering in robots, boeiend om te zien. Op de beurs zag je ook de trend, een verschuiving van wat iets kost naar wat levert het voor de klant op, én de sterk opkomende interesse in het ecologische schoonmaken met geconcentreerde producten van hoogwaardige kwaliteit. Ook ‘USA goes green cleaning’. Boeiende ontwikkeling! En ja, hoe leuk is het om overal in de wereld, dus ook in Las Vegas, zoveel Nederlanders uit de industrie tegen te komen.”

SC Johnson Professional, Secure Winter Products, OptiSolve, Spartan Chemical en SoftBank Robotics wonen een Innovation Award. Via deze link kom je langs parade van genomineerden en winnaars in de diverse categorieën.

×