13 mei 2020

Gerard Spoor (Carling Opleidingen) over schoonmaken in het nieuwe normaal: “Wat mensen vaak niet voor elkaar kregen, lukt corona wel”

Verandert schoonmaak na corona of toch niet? Er wordt heel veel geschreven over schoonmaak in relatie tot corona. Zeker ook als het gaat om het schoonmaken en desinfecteren. Nu opeens is schoonmaak wél belangrijk, maar de neveneffecten die de schoonmaakbranche benadelen, zijn ook niet van de lucht. Angst is en blijkt een slechte raadgever. “Reguliere goede schoonmaak leverde altijd al een veilige omgeving op. Dat was zo, is zo en zal zo blijven”, is de stellige overtuiging van Gerard Spoor, directeur-eigenaar van vakopleider Carling Opleidingen en co-founder van Qualis Insight Into Quality. “Er is nu duidelijk aangetoond dat bezuinigen op schoonmaak ook risico’s met zich meebrengt. Niet alleen de beleving van de werkplek, maar ook tastbare gezondheidsrisico’s.” Vijf vragen en vijf antwoorden over schoonmaak en de toekomst, die van ons allemaal.

Eindelijk aandacht, aanzien en applaus voor de schoonmaak. Prachtig toch?
“Ik ben me er al heel lang bewust van dat schoonmaak niet altijd de benodigde prioriteit of aandacht krijgt die het verdient. Het is immers een ‘dissatisfier’ en soms zelfs nog een sluitpost op de begroting van een opdrachtgever. Natuurlijk onterecht. Ook de waardering voor ons werk laat nog wel eens te wensen over. Allemaal waar.
Nu door de corona-uitbraak is het belang van goede schoonmaak wel even voor het voetlicht gezet, maar zie je ook weer ongewenste neveneffecten die onze branche dan weer benadelen. Denk aan verkoop van desinfectie voor gebruik waar het helemaal niet nodig is, of volledig desinfecteren van een gebouw dat drie weken leeg stond. Allemaal verkoop gebaseerd op angst en onwetendheid.”

Gaat of moet de schoonmaak veranderen met de inzichten door de corona-uitbraak?
“Ik ben stellig van mening dat dat niet zo is. Je weet wellicht dat ik met Carling vakopleidingen en trainingen in de schoonmaak verzorg. Ik kan je dan ook met zekerheid zeggen dat alle punten die nu ineens in de media als ‘hotspots’ of als ‘heel belangrijk’ worden bestempeld dat altijd al waren. De hele vakopleiding schoonmaak is doordrenkt met deze punten en bij het examen zijn dit ook kernpunten: gebruik de juiste middelen en materialen; gebruik deze op de juiste wijze (vooral doekgebruik); gebruik een verstandige route en volgorde; gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen, en let op de contactvlakken in combinatie met doekgebruik.”

Er is dus eigenlijk dus niets nieuws onder de zon? 
“Klopt, maar eigenlijk toch ook weer wel. Voorheen was het zo dat schoonmakers een eigen werkwijze hadden en daar aan vasthielden en dat deze eigen werkwijze vaak door leidinggevenden toegestaan werd terwijl die minder goed zijn, de bekende gewoontes. Ook was het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) vaak een discussie. ‘Ik vind handschoenen niet prettig en draag ze dus niet’ heb ik al duizenden keren gehoord.”

Corona maakt dit besef en het gebruik van PBM’s ineens heel tastbaar en belangrijk. Wat mensen vaak niet voor elkaar kregen, lukt corona wel. 
“Daar waar al op juiste wijze werd schoongemaakt, hoeft er dus helemaal niets te veranderen en is, bevestigd door experts, goede schoonmaak afdoende om niet te hoeven desinfecteren. Wat wellicht wel gaat veranderen, is het belang dat opdrachtgevers toekennen aan schoonmaak. Er is nu duidelijk aangetoond dat bezuinigen op schoonmaak ook risico’s met zich meebrengt. Niet alleen de beleving van de werkplek, maar ook tastbare gezondheidsrisico’s. Ook de discipline in en inrichting van kantoren zullen wellicht eens goed onder de loep worden genomen.”

De tv-uitzending van Monitor bevestigde het: reguliere goede schoonmaak levert een veilige omgeving op.
“Besef wel, schoon is een momentopname direct na de schoonmaak. Na gebruik van ruimtes kan het risico snel vergroten! Frequentie, bezettingsgraad, discipline en nog veel meer factoren bepalen hoe lang de kwaliteit verantwoord blijft na de schoonmaakuitvoering. Ik zie wel verandering komen in de inrichting van gebouwen, flexibele werkplekken, deuren die gewoon twee kanten uit kunnen draaien zonder de klink te moeten gebruiken, veel meer contactloze kranen, doorspoelinrichtingen en handdoekdispencers. Ook zie ik gebeuren dat bij de keuze van afwerkmaterialen meer nagedacht wordt over hygiëne. Enfin, genoeg mogelijkheden maar goede schoonmaak was voldoende en blijkt voldoende te blijven. Wel een goede techniek toepassen! Laten we dan allemaal hopen op voortdurende erkenning en onze bijdrage leveren aan de erkenning van het belang van goede schoonmaak.”

Kijktip:
In deze tijden van corona werken heel veel mensen thuis, maar er komt een moment dat je weer naar je werk moet. Waarschijnlijk zijn je ideeën over hygiëne dan veranderd. Sowieso geef je voorlopig nog geen handen. En die anderhalve meter afstand houd je ook nog maar even vol, want vooralsnog is er geen vaccin voor corona. Misschien denk je terug op kantoor wel: hoe coronaproof is het hier eigenlijk, met al die mensen, soms dicht op elkaar? Met al die flexbureaus, gedeelde telefoons en toetsenborden, deurklinken en koffiezetapparaten die jij en al je collega’s steeds aanraken? Hoe zit het met bacteriën en virussen op je werk? Hoe verantwoord is het werken met collega’s straks, als corona nog onder ons is?

De Monitor, het onderzoeksjournalistieke platform van de KRO-NCRV, deed onderzoek en maakte op 27 april 2020 deze uitzending (duur 26 minuten).

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 maart 2020

OSB roept Rijksoverheid op: “Er liggen genoeg kansen om mensen aan het werk te houden”

Bij OSB (Ondernemingsorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) komen er geluiden binnen, dat ook de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) de schoonmaakbranche in de kou laat staan. Voorzitter Piet Adema van OSB: “We krijgen...

06 april 2020

Henk Toering over Toekomst Schoonmaak: “Covid-19 verandert de kijk op facilitair en schoonmaak”

“Een aantal weken geleden zat ik nog volop in het leven, elke dag een volle agenda, vroeg van huis om de file te ontwijken en in de avond proberen...

02 januari 2020

Schoonmaakjournaal Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is af! Zoooo trots op en dankbaar voor wat we hebben bereikt op onze nieuwe weg als inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Met deze film praten we...

28 mei 2020

1,5-kantoormeters maken met Flexas.com en Cushman&Wakefield: “Schoonmaak deal breaker of deal maker in vastgoed”

Hygiëne, hygiëne, hygiëne: dat is waar het in de corona-gedachte om draait. Verandert dat de schoonmaakindustrie? Hoe dan? In hun zoektocht naar ‘anderhalve meters maken’ pakken FM Next Gen’ers...

21 februari 2019

Terugblik Qualis kennissessie: de macht van metingen, de kracht van kwaliteit

Schoonmaakbeleving, het was, is en blijft een subjectief onderwerp. Hoe groot is de kans dan dat kwaliteitinspecteurs en facilitair adviseurs metingen én hermetingen objectief uitvoeren? Gerard Spoor en Jan...

04 mei 2020

Onderzoek: 77% verwacht meer schoonmaakrondes in het nieuwe normaal

Meer dan de helft (58%) van het kantoorpersoneel in Nederland denkt niet dat alles weer wordt zoals het was vóór corona. Zo geeft 67% aan meer op hygiëne te...

25 mei 2020

#hackcorona inventarisatie schoonmaak kwaliteitsmetingen

Kunnen we met kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voor een hygiënisch veilige (werk)omgeving waarborgen? Is de meest gebruikte VSR-kwaliteitsmeting afdoende om virussen en bacteriën te constateren? Biedt de nieuwe Atir...

24 maart 2020

Themaweek Prachtig: OSB start actie #SchoonmakersBedankt

Schoonmakers zijn onmisbaar. Dat waren ze al, maar nu in deze tijd helemaal. Waar zorgverleners met hun handen aan het bed strijden tegen het coronavirus, vechten schoonmakers ook dagelijks...

09 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean...

13 april 2020

Coronacrisis

Het coronavirus treft ons allemaal. Privé en/of zakelijk. Ook de cruciale beroepsgroep communicatie, media en marketing. Daarom deze week plotseling geen Premium-bijdrage.  #hartvoorelkaar #blijfgezond #zorggoedvoorelkaar Er gebeurt veel in...