21 oktober 2019

“Bij Burgman moet je zijn”: een inkijk bij familiebedrijf Burgman 

“De woonkamer was ons kantoor, de garage het magazijn.” Zo startten Ad en Marie-Lène Burgman in 1992 samen Burgman Supply B.V. op. 27 jaar later is er veel veranderd: de naam, het pand, het assortiment, de structuur van werken, het team en de toetreding van zoon Mathijs tot de directie. De no-nonsense aanpak met full-service, transparantie en focus op de klant zijn altijd gelijk gebleven bij het familiebedrijf. Neem een inkijk bij importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen, Burgman.

“In 1992 stopte ik met mijn toenmalige baan en wilde snel verder”, trapt Ad Burgman af. “Ik moest voor inkomen zorgen voor mijn gezin met drie kinderen. In mijn jonge jaren had ik bij Vendor gewerkt, aansluitend bij Kemchemical. Daar heb ik veel geleerd over hygiëne en supplies. Hierin wilde ik verder. Ik ben naar de ISSA in Chicago gevlogen en kwam in contact met Disposables UK, contactpersoon en fabrikant van Baywest in Europa. Via hem nam ik de eerste leveringen af. Ik liep met toiletpapier en dispensers kroegen en restaurants af, verkocht, leverde en monteerde zelf. Marie-Lène verzorgde de binnendienst en facturatie. Zij is tot op heden nog eindverantwoordelijk voor financiën en alle HRM-zaken.”

“Ik liep met toiletpapier en dispensers kroegen en restaurants af, verkocht, leverde en monteerde zelf”

Groei in verkoop, afzetgebied en team
De verkopen verliepen goed, uitbreiding was nodig. Gert Glazer kwam als rechterhand van Ad en Marie-Lène bij Burgman Supply werken. Hij is er nog steeds, als logistiek manager. Daarna volgde monteur Michael Brouwer. Ad bracht de voorraad onder bij een logistiek bureau en richtte zich op verkoop. Al snel werd een extra verkoper aangenomen, vervolgens verkoopleider Henk van Harten. Het verkoopteam bestaat nu uit 11 man.

Het afzetgebied werd vergroot. “We krijgen steeds meer grotere afnemers zoals scholen, kantoren, zorginstellingen, kinderdagverblijven, recreatieparken en hotels”, vult Ad aan. De groei vroeg om een nieuwe look & feel. Burgman Supply BV veranderde in Burgman, het logo werd vernieuwd en de uitstraling aangepast.

Mathijs borgt voortgang familiebedrijf
 In 2018 voegde zoon Mathijs Burgman zich bij de directie. “Als 14-jarige jongen hielp ik al in het bedrijf mee om een zakcentje te verdienen. Ik ging mee met de monteur, hij heeft mij zien opgroeien. Tijdens mijn studie werkte ik op alle fronten mee, van leveren en monteren tot binnendienst en verkoop. In 2018 koos ik officieel voor het familiebedrijf, omdat ik het belangrijk vind dat het familiebedrijf blijft bestaan en ik door de business ben gegrepen. Je haalt er veel voldoening uit door passende adviezen en oplossingen aan de klant te bieden.”

Met de komst van Mathijs is de voortgang van het familiebedrijf geborgd. Over het familiegevoel zegt Mathijs: “Ik weet dat we een laagdrempelig bedrijf zijn, we kennen geen hiërarchie, hebben korte lijnen, zijn no-nonsense en bereikbaar voor medewerker en klant, zowel zakelijk als persoonlijk. Om een voorbeeld te noemen: wij geven onze medewerkers ieder jaar een kerstcadeau. Vorig jaar kregen we van hen een cadeau terug, een klok. Als symbool voor onze inspanningen om onze processen optimaal te stroomlijnen.”

Investeren in optimaliseren
“We investeren veel om onze processen te automatiseren”, vervolgt Mathijs. “In 2018 hebben we nieuwe software geïmplementeerd om alle processen binnen ons bedrijf te optimaliseren. Als gezamenlijk doel de focus op onze klanten te versterken en vergroten. Verder zijn we op dit moment bezig met optimalisatie van de werksituatie in het magazijn en is een nieuwe ‘geheel geïntegreerde’ webshop in de maak.”

De inmiddels 32 medewerkers van Burgman zien de investeringen, de verbeteringen op zakelijk vlak. “We willen goed werkgeverschap invullen. Dan moet je naast de zakelijke aanpak ook meebewegen met je medewerkers. We hebben de secundaire arbeidsvoorwaarden veranderd om zittende medewerkers en ook eventueel nieuw te werven collega’s op een positieve manier aan ons bedrijf te binden.” “Vergeet onze bedrijfshond niet, Lotje, zij is een sfeermaker”, vult Ad aan.

“Ineens komt junior om de hoek kijken met zijn mening over zaken. Dan hebben we een discussie, maar altijd met het beste resultaat voor ogen.”

Toekomst
“Onze ambitie is om nog verder te groeien”, deelt Mathijs. ”Ik ben niet voor niets ingestapt. We zijn een grotere speler met familie-identiteit. Een vaste basis, al is de structuur van werken nu totaal anders dan in 1992. Ad licht toe: ”Vroeger deed ik de verkoop alleen, bepaalde ik zelf de aanpak, nu is er een verkoopteam. Het is voor mij soms lastig om los te laten, maar je wilt niet alles alleen doen, het bedrijf moet ook zonder mij doorgaan.” Het samenwerken met familie levert soms gezonde spanning op. Mathijs: “Pa is zeer ambitieus, legt de lat hoog. Ineens komt junior om de hoek kijken met zijn mening over zaken. Dan hebben we een discussie, maar altijd met het beste resultaat voor ogen.”

“Aan onze core business is door de jaren heen niets veranderd”, concludeert Ad. “Onze producten wil je zien, snuffelen, beleven. We kennen onze klanten, verkopen door middel van een passend advies en ontzorgen met service en transparantie. Mathijs vult aan: “We bieden een totaalconcept, of je nu een kroeg op de hoek of een groot facilitair bedrijf bent. Als klant hoor je bij Burgman.” En die klanten kunnen de familie niet blijer maken door te zeggen: “‘Bij Burgman moet je zijn!”.

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 juli 2020

#film Pratende spiegel maakt One Hundred Restrooms uniek

De rij toiletconceptwinkels van Vendor Washrooms, PurePoint en 2theloo mag zich verrijken met One Hundred Restrooms: een slim openbaar toilet belevingsconcept die behoefte, beleving en technologie samen laat komen. Oud-2theloo’ers...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...

04 september 2025

Na Markthal volgt ook ONE HUNDRED restrooms eerste locatie bij treinstation in Zweden

Jernhusen en ONE HUNDRED restrooms slaan de handen ineen om de nieuwe standaard voor toiletten op treinstations in Zweden te zetten. De eerste locatie werd op 2 september 2025...

29 december 2021

ToiletTrends 2022: handhygiëne, beleving en gemak blijven, duurzaamheid op nummer 1

Duurzaamheid is absolute noodzaak, fairtrade, circulaire economie, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, weersextremen, meer thuiswerken; het zijn enkele maatschappelijke trends voor 2022. Leeft het verlangen naar vroeger op? Het vertrouwde, veilige en...

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

28 november 2018

Succesvolle eerste editie BOMA Studiedagen: schoon gezien

Schoonmaakfans van over heel Vlaanderen namen deze maand deel aan de eerste twee edities van de BOMA Studiedag in Hooglede en Mechelen. Gedurende die Studiedag konden bezoekers de keuze...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

07 augustus 2020

Kwartet aan onderzoeken: wat leveren ze op?

Coronacrisis maakt creatief en leidt blijkbaar tot veel onderzoeken. We zetten er vier op een rij. Discriminatie en diversiteit: laten we steken vallen? Een recent aangenomen wetsvoorstel over diversiteit...

31 december 2019

Top 3 ‘twenty-tens’ op Schoonmaakjournaal

Aan de vooravond van de ‘twenty-twenties’ maken we de balans op van de meest populaire publicaties in de twenty-tens. De balans van Schoonmaakjournaal kan nog slechts 8 jaar terugkijken,...

08 december 2025

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes voor gebruikers én bedrijfsresultaten

Tork deelt nieuwe richtlijnen die bedrijven helpen hun sanitaire ruimtes verder te optimaliseren. De verbeteringen moeten zowel de tevredenheid van gebruikers vergroten als de bedrijfsresultaten ten goede komen. Uit...