21 oktober 2019

“Bij Burgman moet je zijn”: een inkijk bij familiebedrijf Burgman 

“De woonkamer was ons kantoor, de garage het magazijn.” Zo startten Ad en Marie-Lène Burgman in 1992 samen Burgman Supply B.V. op. 27 jaar later is er veel veranderd: de naam, het pand, het assortiment, de structuur van werken, het team en de toetreding van zoon Mathijs tot de directie. De no-nonsense aanpak met full-service, transparantie en focus op de klant zijn altijd gelijk gebleven bij het familiebedrijf. Neem een inkijk bij importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen, Burgman.

“In 1992 stopte ik met mijn toenmalige baan en wilde snel verder”, trapt Ad Burgman af. “Ik moest voor inkomen zorgen voor mijn gezin met drie kinderen. In mijn jonge jaren had ik bij Vendor gewerkt, aansluitend bij Kemchemical. Daar heb ik veel geleerd over hygiëne en supplies. Hierin wilde ik verder. Ik ben naar de ISSA in Chicago gevlogen en kwam in contact met Disposables UK, contactpersoon en fabrikant van Baywest in Europa. Via hem nam ik de eerste leveringen af. Ik liep met toiletpapier en dispensers kroegen en restaurants af, verkocht, leverde en monteerde zelf. Marie-Lène verzorgde de binnendienst en facturatie. Zij is tot op heden nog eindverantwoordelijk voor financiën en alle HRM-zaken.”

“Ik liep met toiletpapier en dispensers kroegen en restaurants af, verkocht, leverde en monteerde zelf”

Groei in verkoop, afzetgebied en team
De verkopen verliepen goed, uitbreiding was nodig. Gert Glazer kwam als rechterhand van Ad en Marie-Lène bij Burgman Supply werken. Hij is er nog steeds, als logistiek manager. Daarna volgde monteur Michael Brouwer. Ad bracht de voorraad onder bij een logistiek bureau en richtte zich op verkoop. Al snel werd een extra verkoper aangenomen, vervolgens verkoopleider Henk van Harten. Het verkoopteam bestaat nu uit 11 man.

Het afzetgebied werd vergroot. “We krijgen steeds meer grotere afnemers zoals scholen, kantoren, zorginstellingen, kinderdagverblijven, recreatieparken en hotels”, vult Ad aan. De groei vroeg om een nieuwe look & feel. Burgman Supply BV veranderde in Burgman, het logo werd vernieuwd en de uitstraling aangepast.

Mathijs borgt voortgang familiebedrijf
 In 2018 voegde zoon Mathijs Burgman zich bij de directie. “Als 14-jarige jongen hielp ik al in het bedrijf mee om een zakcentje te verdienen. Ik ging mee met de monteur, hij heeft mij zien opgroeien. Tijdens mijn studie werkte ik op alle fronten mee, van leveren en monteren tot binnendienst en verkoop. In 2018 koos ik officieel voor het familiebedrijf, omdat ik het belangrijk vind dat het familiebedrijf blijft bestaan en ik door de business ben gegrepen. Je haalt er veel voldoening uit door passende adviezen en oplossingen aan de klant te bieden.”

Met de komst van Mathijs is de voortgang van het familiebedrijf geborgd. Over het familiegevoel zegt Mathijs: “Ik weet dat we een laagdrempelig bedrijf zijn, we kennen geen hiërarchie, hebben korte lijnen, zijn no-nonsense en bereikbaar voor medewerker en klant, zowel zakelijk als persoonlijk. Om een voorbeeld te noemen: wij geven onze medewerkers ieder jaar een kerstcadeau. Vorig jaar kregen we van hen een cadeau terug, een klok. Als symbool voor onze inspanningen om onze processen optimaal te stroomlijnen.”

Investeren in optimaliseren
“We investeren veel om onze processen te automatiseren”, vervolgt Mathijs. “In 2018 hebben we nieuwe software geïmplementeerd om alle processen binnen ons bedrijf te optimaliseren. Als gezamenlijk doel de focus op onze klanten te versterken en vergroten. Verder zijn we op dit moment bezig met optimalisatie van de werksituatie in het magazijn en is een nieuwe ‘geheel geïntegreerde’ webshop in de maak.”

De inmiddels 32 medewerkers van Burgman zien de investeringen, de verbeteringen op zakelijk vlak. “We willen goed werkgeverschap invullen. Dan moet je naast de zakelijke aanpak ook meebewegen met je medewerkers. We hebben de secundaire arbeidsvoorwaarden veranderd om zittende medewerkers en ook eventueel nieuw te werven collega’s op een positieve manier aan ons bedrijf te binden.” “Vergeet onze bedrijfshond niet, Lotje, zij is een sfeermaker”, vult Ad aan.

“Ineens komt junior om de hoek kijken met zijn mening over zaken. Dan hebben we een discussie, maar altijd met het beste resultaat voor ogen.”

Toekomst
“Onze ambitie is om nog verder te groeien”, deelt Mathijs. ”Ik ben niet voor niets ingestapt. We zijn een grotere speler met familie-identiteit. Een vaste basis, al is de structuur van werken nu totaal anders dan in 1992. Ad licht toe: ”Vroeger deed ik de verkoop alleen, bepaalde ik zelf de aanpak, nu is er een verkoopteam. Het is voor mij soms lastig om los te laten, maar je wilt niet alles alleen doen, het bedrijf moet ook zonder mij doorgaan.” Het samenwerken met familie levert soms gezonde spanning op. Mathijs: “Pa is zeer ambitieus, legt de lat hoog. Ineens komt junior om de hoek kijken met zijn mening over zaken. Dan hebben we een discussie, maar altijd met het beste resultaat voor ogen.”

“Aan onze core business is door de jaren heen niets veranderd”, concludeert Ad. “Onze producten wil je zien, snuffelen, beleven. We kennen onze klanten, verkopen door middel van een passend advies en ontzorgen met service en transparantie. Mathijs vult aan: “We bieden een totaalconcept, of je nu een kroeg op de hoek of een groot facilitair bedrijf bent. Als klant hoor je bij Burgman.” En die klanten kunnen de familie niet blijer maken door te zeggen: “‘Bij Burgman moet je zijn!”.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 november 2018

Diamant-groep kiest voor persoonlijke aanpak Vendor

De Diamant-groep heeft besloten haar opdracht voor het verzorgen van de toilethygiëne in de sanitaire ruimtes bij Vendor neer te leggen. In aanwezigheid van Claire Druijts, inkoopadviseur bij Diamant-groep,...

12 maart 2020

Edwin van den Broek (Burgman): “Kosten besparen op schoonmaak, zo doe je dat”

“Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing”, kopten we op 13 januari in aanloop naar de Horecava en Vakbeurs Facilitair. De importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen...

21 november 2024

Geberit initieert ‘De jacht op vuile toiletten’

Op 19 november, op Wereld toilet dag, vestigde Geberit opnieuw de aandacht op de zorgwekkende staat van sanitaire voorzieningen in Belgische scholen. Slecht sanitair beïnvloedt de 1,2 miljoen leerlingen...

29 mei 2025

Tork Matic® Automatische Handdoekrol Dispenser: meer hygiëne, minder gedoe

Hygiëne en efficiëntie zijn onmisbaar in drukbezochte sanitaire ruimtes. Juist op plekken waar veel mensen samenkomen, zoals in de horeca en zorg, draait het om betrouwbaarheid. Tork speelt hierop...

01 mei 2025

Uniqcare lanceert Bio based luchtverfrisser-dispenser

“Wij dragen de duurzaamheidstransitie een warm hart toe”, geeft directeur Ernst-Jan van der Graaf aan. “Care maakt onderdeel uit van onze merknaam en dat geeft ook verplichtingen als het...

26 april 2023

CWS digitaliseert sanitaire ruimte met smartMate, IoT-oplossing voor PureLine dispensers

CWS heeft een nieuwe functie gelanceerd die gebruik maakt van IoT en is geïntegreerd in de PureLine productlijn. Met deze IoT-oplossing genaamd ‘smartMate’, kunnen facilitair managers nu eenvoudig op...

27 december 2023

BRIER59 biedt welzijnsboost in haar nieuwe ONE HUNDRED RESTROOM

Op vrijdag 15 december vond de officiële opening plaats van het toiletconcept ONE HUNDRED bij BRIER59, in het zuiden van Nederland. Het lintje werd doorgeknipt door Sjon Reijers van Stein...

10 januari 2020

Facebook Friday: nieuwe robot wc-rolbrenger

Een robot die je bij hoge nood een toiletrol brengt: deze week op de techbeurs CES in Las Vegas en op onze Facebook pagina. Op de grootste mondiale Consumer Electro...

20 juni 2025

Festivalproof met The Good Things Bag: zo rol jij de zomer in

Of je dansend van links naar rechts gaat op de festivalvloer, of lekker in een klapstoeltje hangt met je gezicht in de zon,  deze zomer ben jij voorbereid. Maak...

27 oktober 2025

Tork lanceert podcastserie over inclusieve hygiëne: ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober lanceert Tork de nieuwe podcastserie 'Hospitality van het kleinste kamertje', waar inclusieve hygiëne centraal staat. Hiermee wil het Essity-merk het bewustzijn vergroten en het taboe doorbreken...