29 september 2020

Bas Janssen (Schoonmaakbedrijf R. Janssen): “TouchSafe keerpunt voor vaker schoonmaken met steeds agressievere middelen”

Eén jaar virus- en bacterievrij: een bijzondere kop, statement en garantie die we op de website van Viralis lezen. “De tijd waarin we leven, vraagt om een betere schoonmaakcultuur. Vaker schoonmaken en met steeds agressievere middelen is volgens ons niet de manier”, reageert Sebastiano (Bas) Janssen, algemeen manager bij Schoonmaakbedrijf R. Janssen uit Sittard. “De traditionele manier van schoonmaken gecombineerd met desinfectiemiddelen zorgt in de strijd tegen gevaarlijke ziekteverwekkers voor meer afval, meer verspilling en meer verontreiniging van het milieu. Het effect op de besmettingskans is daarbij beperkt. Als een besmet persoon een schoongemaakte deurklink aanraakt, is dit meteen weer een infectiebron.” TouchSafe is gebouwd op innovatie; het op nanotechnologie gebaseerde protectiesysteem van Viralis is ontwikkeld om een revolutie tot stand te brengen in handhygiëne en handcontactpunten. “Met nanotechnologie tillen we desinfectie naar een hoger, microscopisch niveau, waarmee micro-organismen, zoals virussen, bacteriën en schimmels, worden ontmanteld. De beschermlaag die we aanbrengen, werkt als een coating die zich permanent aan een oppervlak hecht. Tot maar liefst een jaar.”

“We moeten slimmer schoonmaken. Desinfectie moet permanent zijn in plaats van sporadisch. We hopen hieraan bij te dragen door protectie te bieden, die continu werkt en mensen zekerheid te geven dat veilig werken mogelijk is ondanks de gevaren van COVID-19 en andere ziekteverwekkers”, begint Bas ons gesprek. Bas is de zoon van René Janssen, de oprichter en trotse eigenaar van het onder meer in reconditionering gespecialiseerde schoonmaakbedrijf uit Sittard met het opvallende websiteadres: En wat nu.

Evenzo opvallend is TouchSafe, het hygiëneprotectiesysteem van Viralis, een recent ontstaan samenwerkingsverband tussen drie gerenommeerde bedrijven uit Limburg:  Reinasan, ontwikkelaar van duurzame methodes en groene nanotechnologie, reclameproductiebedrijf MH Roadstyling en Schoonmaakbedrijf R. Janssen.

Anti-viraal, easy to clean en milieuvriendelijk
Carl Schoonenberg, directeur van Reinasan en uitvinder van duurzame methodes en producten, heeft al decennia een revolutionaire visie over hygiëne: één die groen en veilig is met minimale verspilling en belasting van het milieu. Jos Mostard, directeur van MH Roadstyling, deelt deze visie en gebruikt al lang het Reinasan partnerprogramma op het luxere segment reclame-uitingen. “Het wordt voornamelijk toegepast op wanddecoraties, zoals textielframes, die van kostbare materialen worden gemaakt en vaker aangeraakt en vuil gemaakt worden door langslopende mensen. De easy-to-clean eigenschap van het protectiemiddel was in dit stadium het belangrijkst, omdat het de duurzaamheid en de kwaliteit van de producten sterk ten goede kwam. De kwetsbare print hoeft immers minder vaak schoongemaakt te worden en zonder gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen”, citeren we de Viralis-website.

Vooruitstrevend en noodzakelijk
Bas vervolgt: “De anti-virale eigenschap was op dat moment van ondergeschikt belang voor klanten, terwijl Reinasan toen al inzag hoe vooruitstrevend en noodzakelijk deze eigenschap is. De noodzaak voor desinfectie van alledaagse voorwerpen is in een stroomversnelling geraakt door de corona-uitbraak. Het belang van een middel dat beschermt tegen virussen en bacteriën staat nu buiten kijf. Op dat moment benaderden Jos en Carl onze inbreng van kennis en ervaring in de schoonmaakbranche in een nieuw te vormen bedrijf. Met als doel om een revolutie te ontketenen in schoonmaak en hygiëne. Wij gaan voor zuiverheid, veiligheid en en continuïteit op een duurzame en groene manier. Dat is Viralis.”

Bedenken is één, uitvoeren is twee
Viralis wil zich niet alleen inzetten voor reiniging en desinfectie. Voor resultaat op de lange termijn is inzet van alle medewerkers binnen een bedrijf nodig om de hygiëne op de werkvloer permanent te verbeteren. “TouchSafe helpt in de bestrijding van ziekteverwekkers en zal infectiegevaar drastisch verminderen, maar de gewoontes van het personeel bepalen de mate van effectiviteit op de lange termijn”, legt Bas uit.

“Bewustwording is de sleutel naar succes om het gedrag van mensen te veranderen. Samen kunnen we de verspreiding van ziektes op de werkvloer drastisch verlagen. Om die reden willen we naast het aanbrengen van ons protectiemiddel ook bijdragen aan het overbrengen van kennis over hygiëne en besmettingsrisico’s. Als men zich bewust wordt van hoe ziektekiemen zich verspreiden en wat de beperkingen van conventionele schoonmaaktechnieken zijn, dan kunnen we de standaard van hygiëne verhogen. Uiteindelijk is het ons daar om te doen: een veilige (werk)omgeving creëren. Want waarom zouden we onnodig risico lopen om ziektes op te lopen? Welke ziekte dan ook, de technologie is er om verspreiding tegen te gaan. Laten we ons samen inzetten om ons gedrag af te stemmen op de technologische ontwikkelingen.”

Over TouchSafe
TouchSafe staat voor veilig werken in een schone hygiënische werkomgeving. TouchSafe biedt zekerheid dat een werkplek beschermd is tegen ziekteverwekkers en tevens makkelijk schoon te maken is. Na een TouchSafe behandeling zijn alle behandelde contactpunten anti-viraal, anti-bacterieel, anti-schimmel en easy-to-clean.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

26 juni 2020

Meest gelezen 2020: € 1.000 ‘coronabonus’ voor medewerkers en schoonmakers in de zorg

De Tweede Kamer en het Kabinet spreken hun dankbaarheid en waardering uit en geven verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden, schoonmakers en het andere ondersteunend personeel in alle sectoren van de zorg...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

25 juni 2020

AD test: 5 van de 21 geteste handgels desinfecteren niet

“Alsof je je handen wast met Radler”, vergelijkt het Algemeen Dagblad in haar artikel over handgels. Nedlab testte een groot aantal handgels op het alcoholpercentage, belangrijk voor het desinfecterende...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

06 oktober 2020

Blog: Hoe veilig is een vliegveld?

Wie de laatste nieuwsbrief van het Schoonmaakjournaal gelezen heeft, is het niet ontgaan: Schiphol wil bezuinigen op de schoonmaak. Schoonmakers en FNV protesteren. “Laat Schiphol alsjeblieft geen virus broeinest...

27 mei 2020

Wereldwijde technologiegroep Freudenberg start productielijn mondkapjes

Drie Freudenberg bedrijven, waarvan Vileda Professional ook deel uitmaakt, bundelden hun expertise en technologie en zette op zeer korte termijn een productielijn in gang voor mond-neusmaskers. De maskers onder...

24 maart 2020

Dringende oproep CNV aan uitzendbureaus: help uitzendkrachten en respecteer contracten

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen....