1 april 2019

CNV deelt Amsterdamse hotels gouden emmers en natte dweilen uit

Hotels in Amsterdam kunnen dinsdagmiddag 2 april rekenen op een bezoekje van CNV Vakmensen. “We delen ‘gouden’ emmers uit aan hotels die de Schoonmaakcode hebben ondertekend. Hotels die hardnekkig blijven weigeren om de code te tekenen, krijgen van ons een natte dweil”, zegt Erik Maas van CNV Vakmensen.

Met de campagne Gouden emmers, natte dweilen vraagt CNV Vakmensen aandacht voor de vaak belabberde positie van hotelschoonmakers. “De werkdruk is hoog en de hotelschoonmakers worden lang niet altijd volgens de cao betaald. Dat komt omdat ze – tegen de regels – vaak per kamer worden betaald in plaats van per gewerkt uur”, zegt Maas.

Emmers en dweilen
Dinsdagmiddag 2 april bezorgt het hotelschoonmakers-team van CNV Vakmensen de eerste gouden emmers en natte dweilen bij hotels in Amsterdam. Maas: “We hebben gouden emmers voor het Amsterdam Tropen Hotel, The Albus Hotel en American Hotel. Bij de hotels die een natte dweil krijgen, gaan we onaangekondigd op bezoek.”

Schrikbarend weinig
CNV Vakmensen spoort hotels aan om hun handtekening te zetten onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, kortweg de Schoonmaakcode. “De Schoonmaakcode biedt hotelschoonmakers bescherming tegen uitbuiting”, zegt Maas. “Helaas zijn er tot nu toe schrikbarend weinig hotels die de code hebben ondertekend. Dat moet echt anders. Daarom voeren we nu campagne. We sporen alle hotels aan om zo snel mogelijk hun verantwoordelijkheid te nemen. Door de code te ondertekenen, laten zij zien dat ze de hotelschoonmakers op een eerlijke en nette manier willen behandelen.”

Amsterdam
De campagne Gouden emmers, natte dweilen startte vorig jaar april in Amsterdam. Van de ruim 600 hotels die Amsterdam telt, zijn er sindsdien 62 benaderd met de oproep om de Schoonmaakcode te ondertekenen. Een aantal hotels heeft hier positief op gereageerd. De meeste hotels reageren afwijzend of laten zelfs helemaal niets van zich horen. De campagne gaat voorlopig door en wordt uitgebreid naar andere plaatsen in Nederland.

CNV Vakmensen heeft geregeld contact met de Inspectie SZW en met de gemeente Amsterdam over de kwestie. Maas: “De gemeente heeft vorig jaar beloofd om een actieve rol te spelen in de aanpak van misstanden. Dat is een goede zaak en leidt hopelijk tot concrete en niet-vrijblijvende afspraken met de hotelsector in Amsterdam.”

Meldpunt voor hotelschoonmakers
Voor de schoonmakers heeft de bond een meldpunt, waar zij ervaringen kunnen delen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 augustus 2024

Gaan de schoonmakers op 9 september staken?

Als het aan FNV en CNV ligt gaan op maandag 9 september alle schoonmakers van Nederland staken. De vakbonden vinden het hoog tijd dat de regering ervoor zorgt dat...

04 februari 2025

Buswassers bij Qbuzz in de knel na aanbesteding

De Provincie Friesland en vervoerder Qbuzz moeten snel in actie komen om de volgens CNV belabberde werkomstandigheden van de ‘buswassers’ te verbeteren. In brieven aan de provincie en aan...

16 januari 2019

Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema over gele kaart aanbesteding Petten: “Keuze voor prijs is ‘lekker’ makkelijk”

Wie de geschiedenis van de schoonmaakcode induikt, ziet dat de codecommissie niet vaak, maar wel regelmatig een gele kaart uitdeelt. Na de introductie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in...

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...

02 mei 2019

CSU overstijgt omzetgrens 500 miljoen maar ziet winst dalen

In het jubileumjaar 2018 steeg de concernomzet van Total Care – dit zijn de bedrijven CSU Cleaning Services en Tzorg (thuiszorg) – door een sterke autonome groei en overnames...

26 mei 2025

Danielle Bal (1nergiek) over de match met UL-Team: “Vanaf dag één was er een klik.”

Opleidingsbureau UL-Team bestaat dit jaar, in 2025, 15 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij de impact van hun werk in de praktijk. Wie kan daar beter...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

15 april 2024

Blog Bert van Boggelen: Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

10 januari 2020

Facebook Friday: nieuwe robot wc-rolbrenger

Een robot die je bij hoge nood een toiletrol brengt: deze week op de techbeurs CES in Las Vegas en op onze Facebook pagina. Op de grootste mondiale Consumer Electro...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...