7 januari 2025

Simone van Heck (Zuiver Opleidingen): “Laat zien waar je voor staat!”

Met een achtergrond in topsport en een sterke ondernemersgeest laat Simone van Heck zien hoe je doelgericht resultaten kunt behalen. Ze ziet vrouwelijk leiderschap als de verbindende kracht in de schoonmaakbranche. Lees het interview met deze krachtige ondernemer: over haar jeugd in een ondernemersgezin tot haar visie op verbinding en groei binnen en vanuit haar bedrijf Zuiver Opleidingen.

Wie is Simone van Heck?
Simone van Heck omschrijft zichzelf als een ondernemer in hart en nieren. “Ik word blij van aanpakken, mijn eigen toko runnen en er iets moois van maken,” vertelt ze. Haar ondernemersdrang is haar met de paplepel ingegoten. “We zijn thuis met vijf kinderen, en allemaal ondernemer. Onze ouders waren ook ondernemer, in de bouwsector. Ondernemen zit gewoon in ons DNA.”

Naast haar opvoeding heeft ook topsport haar gevormd. Simone trainde maar liefst 26 uur per week. “Het vereist veel discipline en doorzettingsvermogen. De vaardigheden die ik daar heb geleerd, gebruik ik nu dagelijks in mijn werk. Dingen die je niet op school leert, maar die cruciaal zijn voor ondernemerschap.”

De start van Zuiver Opleidingen
Simones carrière begon als facilitair manager in een grote zorginstelling. Toch voelde ze zich daar beperkt door bureaucratische protocollen en rigide structuren. “Ik wilde dingen anders en beter organiseren. Daarom heb ik in 2012 de stap gezet om mijn eigen bedrijf te starten,” legt ze uit. Zo werd Zuiver Opleidingen geboren, met Simone als ZZP-trainer van de basis vakopleiding schoonmaken.

Haar onderneming groeide snel, mede dankzij haar netwerk in de zorgsector en de steun van een gepensioneerde schoonmaakondernemer die haar werk promootte. Toen haar man Tunç zich bij het bedrijf voegde, kreeg Zuiver Opleidingen een stevige basis om verder te groeien. “Het was spannend om samen verantwoordelijk te zijn voor het bedrijf, maar we vullen elkaar goed aan en werken heel goed samen.”

Leiderschap vanuit verbinding
Hoewel deze serie over leiderschap gaat, ziet Simone zichzelf niet per se als ‘leider’. “Het gaat erom dat je een duidelijke visie hebt en daar doelgericht naartoe werkt,” legt ze uit. Dit heeft ze wederom geleerd van sport: focus, visie en doorzettingsvermogen zijn essentieel.

Voor Simone draait vrouwelijk leiderschap vooral om menselijke verbinding: “Vrouwen hebben de neiging om processen en mensen anders te benaderen. Het gaat niet alleen om winst, maar om het realiseren van groei door samenwerking en persoonlijke betrokkenheid. Natuurlijk run je een bedrijf, maar dat doe je vooral omdat je het heel leuk vindt om daar mee bezig te zijn. Dat zie ik heel duidelijk bij mijn vrouwelijke collega’s: we bereiken zaken door verbinding te maken.”

Deze filosofie past Simone dagelijks toe. “Bij Zuiver Opleidingen proberen we continu in contact te blijven met klanten, docenten en cursisten.” Voor 2025 is haar persoonlijke doel dan ook om meer op de leslocaties aanwezig te zijn. “Die verbinding zorgt ervoor dat we samen groeien en de beste resultaten behalen.”

De kracht van vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche
Simone ziet hierin nog een grote kans: “Vrouwelijk leiderschap biedt een andere kijk op bedrijfsvoering. Het legt meer nadruk op samenwerking en verbinding, wat essentieel is in een mensgerichte sector zoals de schoonmaak.”

Bijvoorbeeld binnen de taalopleidingen van Zuiver Opleidingen valt op dat vrouwen vaak intrinsiek gemotiveerd zijn om de Nederlandse taal te leren. “Ze begrijpen dat taal de basis is voor zowel werk als persoonlijke groei. Deze motivatie en betrokkenheid maken het verschil.”

Hoe kijk jij naar de toekomst?
Voor Simone is de toekomst gericht op uitbreiding en verdieping van de Nederlandse taaltrainingen in haar bedrijf. “De ontwikkelingen van AI hebben mij de afgelopen tijd wel hard aan het denken gezet: ‘is ons bedrijf nog wel nodig?’ Maar ik heb inmiddels geconcludeerd dat het menselijk lesgeven nodig is en blijft. Gevoelens, emotie en menselijke kwaliteiten die je nodig hebt in je privéleven en werk kunnen niet gevat worden in een taalmodel. Je kunt wel heel handig veiligheidsvoorschriften en werkprotocollen laten vertalen, maar uitleggen waarom het voor iemand belangrijk is hoe je je werk uitvoert, blijft iets heel menselijks.”

Wat is jouw wens voor andere vrouwen in de schoonmaakbranche?
Simone sluit af met een inspirerende boodschap: “Laat zien waar je voor staat! Zeker in een branche waar veel vrouwen uit veel verschillende culturen komen, lijkt het verschil soms extra groot, maar dat is niet nodig. Maak jezelf sterk, ontwikkel jezelf. Zorg dat je zelf kennis en vaardigheden bezit zodat je altijd sterk voor jezelf kunt zorgen!”

 

Meer artikelen en interviews over vrouwelijk leiderschap lezen? Klik hier.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juni 2025

Johan van Dijk 25 jaar bij Nocore

Nocore zet haar collega Johan van Dijk in het zonnetje, want hij is 25 jaar in dienst bij Nocore. "Een mijlpaal waar we met veel trots en dankbaarheid bij...

19 december 2024

Kerstmagie in schoonmaakland: Wie heeft de mooiste ‘Kerstcommercial’?

Het is bijna Kerst en we ontdekken een nieuwe trend. Het zijn dit jaar niet alleen supermarktketens die met elkaar 'strijden' om de beste kerstcommercials, ook in schoonmaakland hebben...

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...

06 augustus 2024

Ton Funke: “….Hierdoor zal ik in één klap dé robots specialist van Nederland worden.”

De 21-jarige Ton Funke verkoopt schoonmaakrobots. Een baan bij Groveko die hij via een oproep op LinkedIn vond en super enthousiast over is. Onze redactie vroeg hem hoe hij...

04 juni 2025

I-Walk uitgeroepen tot Product of the Year ISSA PULIRE

Tijdens de uitreiking van de Product of the Year-award op de ISSA PULIRE 2025-beurs is de I-Walk van i-Team Global bekroond met de hoofdprijs. Deze jaarlijks terugkerende onderscheiding zet...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider...

02 mei 2025

Stem jouw favoriete finalist naar de titel van Schoonmaker/Schoonmaakteam van het Jaar 2025 (1)

De finalisten van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2025 zijn bekend:  6 schoonmaakTOPPERS en 4 schoonmaakTOPTEAMS. Nu de jury haar werk heeft gedaan, is het de beurt aan...

30 januari 2025

Ondernemers vrezen mogelijke btw-verhoging

De mogelijke verhoging van het btw-tarief naar 21,4 procent baart ondernemers in Nederland grote zorgen. Dit blijkt uit navraag van kennisplatform Onderneming.nl bij branchevereniging Ondernemend Nederland (ONL). Het kabinet...

24 januari 2025

Wint jouw schoonmaakTOPPER of schoonmaakTOPTEAM dit jaar de titel?

Werk jij samen met een geweldige schoonmaker of schoonmaakteam? Gun je hem/haar/hen de eer om mee te dingen naar de titel van Schoonmaker of Schoonmaakteam van het Jaar 2025?...