31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit die ze uitvoeren, bepalen wat voor werkplek daarbij past. Aan werkgevers de taak een omgeving aan te bieden, waarin deze flexibiliteit mogelijk is. We zullen flexibel werken vanaf 2020 steeds meer terugzien. Werkgevers doen er goed aan om nu al in te spelen op deze trend. Laura Kamphuis, consultant Workplace Management bij HEYDAY, geeft tips hoe werkgevers dit eenvoudig kunnen faciliteren. 

Werknemers hebben behoefte aan rust en meer privacy

“Kantoortuinen zijn ongeschikt”, “Een open kantoortuin is superongezond”, “Kantoortuinen zijn hip, maar onpraktisch”, zijn uitspraken die veelvuldig terugkomen in het nieuws. Je ziet de kantoortuinen steeds minder terug. Werknemers hebben behoefte aan rust en meer privacy. Je kunt hier als werkgever eenvoudig op inspelen door open ruimtes te faciliteren, waarbij er veel privacy mogelijkheden zijn. De ene medewerker wil in alle rust werken zonder prikkels, de ander wil juist wat meer rumoer om zich heen. Bij flexibel werken is het mogelijk dat een werknemer in één dag op drie verschillende plekken werkt. Als je ruimtes aanbiedt waar flexibiliteit, concentratie, welzijn en samenwerking wordt ondersteund, is het voor werknemers eenvoudiger om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor een passende werkplek.

Werknemers werken steeds vaker vanuit andere locaties dan het kantoor, de behoefte aan verbinding is onverminderd groot

Verbind je medewerkers
Als werknemers op verschillende plekken werken, is het een uitdaging voor werkgevers om iedereen te verbinden, zowel met elkaar als met de organisatie. Toch is dit ontzettend belangrijk. Werknemers werken steeds vaker vanuit andere locaties dan het kantoor, de behoefte aan verbinding is onverminderd groot. Werknemers blijken gemotiveerder en ervaren meer plezier als ze betrokken zijn bij het werk wat ze doen en bij de organisatie als geheel. Waar collega’s voorheen werden geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen door middel van een vergadering of door informeel een kop koffie te drinken, kan verbinding ook op andere manieren gecreëerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van evenementen, lezingen of workshops. Je stimuleert hiermee niet alleen de cohesie,  maar ook het engagement van je werknemers.

Creëer rust
Mensen vinden verandering over het algemeen erg spannend. Er wordt eerder gedacht “wat raak ik kwijt?” in plaats van “welke kansen biedt dit mij?”. Het is belangrijk te inventariseren of de medewerkers klaar zijn voor de overstap naar flexibel werken. Is er weerstand of angst? Zorg dat deze thema’s aandacht krijgen. Dit kan eenvoudig door in gesprek te gaan met werknemers. Bij grote organisaties kunnen de wensen van de medewerkers in kaart worden gebracht door vertegenwoordigers per afdeling te benoemen. Aan de hand van diepte-interviews, klankbordsessies of workshops komt de stem van de werknemer naar voren en kun je hier als werkgever gerichter op anticiperen.

Een prettige beleving van de werkomgeving heeft een positieve invloed op werkgeluk

Beleving is de basis
Bij veel organisaties vormen de faciliteiten de basis van de werkomgeving. Wat maakt een werkplek compleet? Een stoel, een bureau, een printer en een koffieautomaat? Het is belangrijk dat deze gedachtegang wordt opgefrist en geactualiseerd. Neem de beleving als startpunt en werk vanuit daar verder. Werknemers willen zich graag gehoord en gezien voelen. Inventariseer welke sfeer zij prettig vinden op de werkvloer. Wat voor geluid, kleur, geur en licht past bij deze sfeer? Dit vormt de basis van waaruit bepaald kan worden hoe een gunstige en inspirerende werkomgeving eruit ziet. Een prettige beleving van de werkomgeving heeft een positieve invloed op werkgeluk.

Over 10 jaar
We zullen steeds meer flexibele community’s terugzien: een groep werknemers met een gedeelde passie, werkend voor (wellicht) verschillende werkgevers op dezelfde locatie. Stapsgewijs zullen we ons hier als werkgever en werknemer op voorbereiden.

Leestip

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 mei 2024

Robotstofzuiger Kira CV 50 van Kärcher valt tweemaal in de prijzen

Tijdens de uitreiking van de Innovation Awards op de openingsochtend van Interclean 2024 viel Kärcher tot tweemaal toe in de prijzen. De nieuwe KIRA CV 50 robotstofzuiger won de...

17 april 2025

Positieve ontwikkelingen bij SIEV in roerige tijden

Op 10 april lieten verschillende leden van SIEV, tijdens de ALV bij Wecovi, weten bijzonder positief over de ontwikkelingen binnen de branchevereniging. Omdat het ledenaantal, de komst van partners...

15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als...

07 november 2023

De 3 finalisten van de CSU Innovatie Award zijn……

Er waren zes kanshebbers. CSU deed een oproep om de jury mee te helpen met het kiezen van drie finalisten. Want wie heeft in hun en jouw ogen de...

06 januari 2025

Pompe Speciaalreiniging breidt directieteam uit met Dave Zonneveld

Per 1 januari 2025 versterkt Dave Zonneveld het directieteam van Pompe Speciaalreiniging. Een uitbreiding waarmee het bedrijf de stap naar groei inzet. Dave heeft ruime ervaring in de adviesdienstverlening...

21 februari 2024

Duikers maken ‘Bubbelbaden’ op rioolwaterzuiveringen schoon

Schoonmaken gaat verder dan alleen panden. Ook het riool is onderhevig aan reiniging. Regionieuws Hogeveen publiceerde een artikel over de reiniging van beluchtingstankels van enkele rioolwaterzuiveringen van het  Waterschap...

14 februari 2025

Gun jij jouw schoonmaker een taalbuddy?

De Nederlandse taal spreken is ook voor schoonmakers onmisbaar om goed te kunnen functioneren op de werkvloer. Wat is het dan fijn om te kunnen vertrouwen op een buddy....

17 december 2024

Met Tork meer efficiëntie in de keuken 

Van 13 tot en met 16 januari 2025 opent de Amsterdamse RAI haar deuren voor Horecava, dé vakbeurs voor horeca professionals. Tork is op deze beurs aanwezig met duurzame...

06 maart 2024

Interclean Amsterdam, daar moet je bij zijn!

Interclean Amsterdam is van 14 t/m 17 mei 2024 terug in RAI Amsterdam. Het is het belangrijkste evenement op de internationale schoonmaakkalender. NIet alleen voor directie en/of hoger management,...

14 juni 2023

Seminar juridische ontwikkelingen in de schoonmaakbranche

Tijdens de Nocore Klantendag op 28 juni praat Hella Vercammen de deelnemers bij over de laatste (juridische) ontwikkelingen in de schoonmaakbranche. Ben jij klant van Nocore en wil jij...