17 juli 2019

Blog: Personeel op handen gedragen

Mijn collega’s in de sanitaire dienstverlening en ik hebben iets bijzonders gemeen. Iets wat ons direct verbindt zonder dat erover gesproken hoeft te worden. Iets bijna magisch! Ik heb het dan niet over dezelfde scholing, professionele achtergrond of dezelfde interesses op LinkedIn. Nee…ik heb het over onze natuurlijke aangeboren drang om mensen te verzorgen, te verwennen en ‘geruisloos’ het gevoel te geven dat alles geregeld is. Het betreft hier een genetisch kenmerk, dat dagelijks wordt ingezet om verbeteringen aan te brengen in sanitaire ruimtes van bedrijfsomgevingen, scholen, zorginstellingen en plekken die ik even vergeet.

Als echte wereldverbeteraars werden we de afgelopen jaren zeker niet echt met alle egards ontvangen om het sanitair comfort van de medewerkers, gasten of bewoners sterk te verbeteren. Inkopend Nederland werd namelijk niet graag aangesproken op hun verbeterpunten en had een allergie voor aanbevelingen die juist meer werkbeleving en motivatie bezorgden zonder dat dit direct extra kosten met zich meebracht.

De beroepsgroep bleef lang hangen in de donkere krochten van de kostenbeheersing en bezuinigingsmaatregelen. De moraalridders van weleer legde jaren het vergrootglas op de kosten van een toiletrol, vouwhanddoekje en luchtverfrisser.

Oud en slecht riekend sanitair transformeert ineens naar ‘het belevingstoilet’

De krapte op de arbeidsmarkt en angst om medewerkers te verliezen, zorgt er nu voor dat werknemers en gasten meer aandacht krijgen en in de watten worden gelegd door de facilitaire afdelingen. Oud en slecht riekend sanitair transformeert ineens naar ‘het belevingstoilet’. De spuitbus met citroen luchtverfrisser maakt plaats voor exotische geurbeleving en de oude zeeppomp wordt verruild voor een design dispenser met heerlijk riekende schuimzeep. En daar blijft het niet bij. Ook de ‘hartveiligheid’ van medewerkers (de zorg die werkgevers voelen om werknemers bij hartproblemen direct te kunnen helpen) en EHBO-koffer staan weer centraal. Met fluwelen handschoenen wordt personeel weer op handen gedragen.

Bijna aanstekelijk, schudt elke organisatie haar veiligheidsprotocol op en neemt ze proactieve stappen om ook de AED’s op te hangen en collega’s wegwijs te maken bij een mogelijke calamiteit. Een helpende hand om elkaar een veilige werkomgeving te verschaffen, staat weer bovenaan de agenda. Het tij keert, en dat was echt nodig.

Het is de aloude wet van de wederkerigheid, waar een schone en veilige werkomgeving het essentiële ingrediënt voor goede arbeidsprestaties. Hier nemen bedrijven en instellingen nu gelukkig weer de verantwoordelijkheid. De cadans die dan ontstaat, zorgt ervoor dat we langer en meer bestendig een succesvolle werkomgeving kunnen creëren waar het behalen van meer winst samengaat met een hoge mate van arbeidsvreugde. En het hoeft zeker niet meer te kosten…

Ernst-Jan van der Graaf,
managing director van Uniqcare

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 september 2019

Vandaag inspiratietafel sanitaire ketenpartijen: Connecting the world together?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

24 juni 2024

Blog Bert van Boggelen: ‘Aanpakken van de arbeidskrapte doe je samen’

Een grote uitdaging waar we mee worden geconfronteerd is de arbeidsmarktkrapte. Of het nu gaat over het zorgen voor ouderen, het bouwen van huizen of het schoonhouden van de...

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

11 december 2019

Blog: Spoedcursus werkgeluk

NIET UITVEGEN! Dat staat met grote letters bovenaan het whiteboard op mijn kamer. Daaronder tien tekeningen die de basis vormen van de Werkgelukpresentatie die ik geef. Je ziet ladeblokken,...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

19 maart 2020

Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen...

15 april 2025

Blog Gabriëlla Post (Hof van Saksen): Hoe heet jouw schoonmaker?

Op Hof van Saksen streven we ernaar om zowel gasten als collega’s te groeten. En dan niet met ‘hoi’ of ‘hallo’ maar een oprechte goedemorgen/middag/avond waarbij je iemand aankijkt....

20 november 2025

Blog Edgar van Engelen: “De schoonmaak heeft géén imagoprobleem, Nederland heeft een perceptieprobleem”

De Schoonmaak Vakdagen zitten er weer op. Zoals ieder jaar voelde het als een warm bad: een plek vol herkenning, vakmanschap en trots. Een evenement waar vakgenoten elkaar ontmoeten,...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

30 december 2018

Blog: Oh, wat een jaar!

Anna Nooshin, Alexander Klöpping, Art Rooijakkers, Berget Lewis, Joseph Oubelkas, Lucille Werner, Maarten Bouwhuis, Maarten van der Weijden, Nico Dijkshoorn, Prinses Laurentien, Rens de Jong; deze BN’ers en andere...