17 juli 2019

Blog: Personeel op handen gedragen

Mijn collega’s in de sanitaire dienstverlening en ik hebben iets bijzonders gemeen. Iets wat ons direct verbindt zonder dat erover gesproken hoeft te worden. Iets bijna magisch! Ik heb het dan niet over dezelfde scholing, professionele achtergrond of dezelfde interesses op LinkedIn. Nee…ik heb het over onze natuurlijke aangeboren drang om mensen te verzorgen, te verwennen en ‘geruisloos’ het gevoel te geven dat alles geregeld is. Het betreft hier een genetisch kenmerk, dat dagelijks wordt ingezet om verbeteringen aan te brengen in sanitaire ruimtes van bedrijfsomgevingen, scholen, zorginstellingen en plekken die ik even vergeet.

Als echte wereldverbeteraars werden we de afgelopen jaren zeker niet echt met alle egards ontvangen om het sanitair comfort van de medewerkers, gasten of bewoners sterk te verbeteren. Inkopend Nederland werd namelijk niet graag aangesproken op hun verbeterpunten en had een allergie voor aanbevelingen die juist meer werkbeleving en motivatie bezorgden zonder dat dit direct extra kosten met zich meebracht.

De beroepsgroep bleef lang hangen in de donkere krochten van de kostenbeheersing en bezuinigingsmaatregelen. De moraalridders van weleer legde jaren het vergrootglas op de kosten van een toiletrol, vouwhanddoekje en luchtverfrisser.

Oud en slecht riekend sanitair transformeert ineens naar ‘het belevingstoilet’

De krapte op de arbeidsmarkt en angst om medewerkers te verliezen, zorgt er nu voor dat werknemers en gasten meer aandacht krijgen en in de watten worden gelegd door de facilitaire afdelingen. Oud en slecht riekend sanitair transformeert ineens naar ‘het belevingstoilet’. De spuitbus met citroen luchtverfrisser maakt plaats voor exotische geurbeleving en de oude zeeppomp wordt verruild voor een design dispenser met heerlijk riekende schuimzeep. En daar blijft het niet bij. Ook de ‘hartveiligheid’ van medewerkers (de zorg die werkgevers voelen om werknemers bij hartproblemen direct te kunnen helpen) en EHBO-koffer staan weer centraal. Met fluwelen handschoenen wordt personeel weer op handen gedragen.

Bijna aanstekelijk, schudt elke organisatie haar veiligheidsprotocol op en neemt ze proactieve stappen om ook de AED’s op te hangen en collega’s wegwijs te maken bij een mogelijke calamiteit. Een helpende hand om elkaar een veilige werkomgeving te verschaffen, staat weer bovenaan de agenda. Het tij keert, en dat was echt nodig.

Het is de aloude wet van de wederkerigheid, waar een schone en veilige werkomgeving het essentiële ingrediënt voor goede arbeidsprestaties. Hier nemen bedrijven en instellingen nu gelukkig weer de verantwoordelijkheid. De cadans die dan ontstaat, zorgt ervoor dat we langer en meer bestendig een succesvolle werkomgeving kunnen creëren waar het behalen van meer winst samengaat met een hoge mate van arbeidsvreugde. En het hoeft zeker niet meer te kosten…

Ernst-Jan van der Graaf,
managing director van Uniqcare

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

21 december 2021

Uniqcare zet zelfstandig koers uit

Ondernemerschap is voor Uniqcare hèt synoniem voor excelleren in flexibiliteit, kleinschaligheid, betrokkenheid en klantgerichtheid. Op 9 december 2021 werd dat ondernemerschap bekrachtigd door de notariële overdracht van Uniqcare aan...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

09 augustus 2019

breaking news: CWS neemt Vendor over

CWS Group, leverancier van totaaloplossingen op het gebied van sanitaire hygiëne, vloerverzorging, bedrijfskleding, fire safety, cleanrooms en Healthcare, neemt Vendor, leverancier van hygiëne-oplossingen, over van investeringsmaatschappij Egeria. De bedrijven,...

10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties...

01 november 2018

Hygienepapier.nl nu officieel marktleider in Nederland

Het grote woord mag er officieel uit: na keihard werken, meten en verbeteren is Hygienepapier.nl nu officieel marktleider in de online verkoop van hygiënepapier! De webshop, die zich focust...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...