17 juli 2019

Blog: Personeel op handen gedragen

Mijn collega’s in de sanitaire dienstverlening en ik hebben iets bijzonders gemeen. Iets wat ons direct verbindt zonder dat erover gesproken hoeft te worden. Iets bijna magisch! Ik heb het dan niet over dezelfde scholing, professionele achtergrond of dezelfde interesses op LinkedIn. Nee…ik heb het over onze natuurlijke aangeboren drang om mensen te verzorgen, te verwennen en ‘geruisloos’ het gevoel te geven dat alles geregeld is. Het betreft hier een genetisch kenmerk, dat dagelijks wordt ingezet om verbeteringen aan te brengen in sanitaire ruimtes van bedrijfsomgevingen, scholen, zorginstellingen en plekken die ik even vergeet.

Als echte wereldverbeteraars werden we de afgelopen jaren zeker niet echt met alle egards ontvangen om het sanitair comfort van de medewerkers, gasten of bewoners sterk te verbeteren. Inkopend Nederland werd namelijk niet graag aangesproken op hun verbeterpunten en had een allergie voor aanbevelingen die juist meer werkbeleving en motivatie bezorgden zonder dat dit direct extra kosten met zich meebracht.

De beroepsgroep bleef lang hangen in de donkere krochten van de kostenbeheersing en bezuinigingsmaatregelen. De moraalridders van weleer legde jaren het vergrootglas op de kosten van een toiletrol, vouwhanddoekje en luchtverfrisser.

Oud en slecht riekend sanitair transformeert ineens naar ‘het belevingstoilet’

De krapte op de arbeidsmarkt en angst om medewerkers te verliezen, zorgt er nu voor dat werknemers en gasten meer aandacht krijgen en in de watten worden gelegd door de facilitaire afdelingen. Oud en slecht riekend sanitair transformeert ineens naar ‘het belevingstoilet’. De spuitbus met citroen luchtverfrisser maakt plaats voor exotische geurbeleving en de oude zeeppomp wordt verruild voor een design dispenser met heerlijk riekende schuimzeep. En daar blijft het niet bij. Ook de ‘hartveiligheid’ van medewerkers (de zorg die werkgevers voelen om werknemers bij hartproblemen direct te kunnen helpen) en EHBO-koffer staan weer centraal. Met fluwelen handschoenen wordt personeel weer op handen gedragen.

Bijna aanstekelijk, schudt elke organisatie haar veiligheidsprotocol op en neemt ze proactieve stappen om ook de AED’s op te hangen en collega’s wegwijs te maken bij een mogelijke calamiteit. Een helpende hand om elkaar een veilige werkomgeving te verschaffen, staat weer bovenaan de agenda. Het tij keert, en dat was echt nodig.

Het is de aloude wet van de wederkerigheid, waar een schone en veilige werkomgeving het essentiële ingrediënt voor goede arbeidsprestaties. Hier nemen bedrijven en instellingen nu gelukkig weer de verantwoordelijkheid. De cadans die dan ontstaat, zorgt ervoor dat we langer en meer bestendig een succesvolle werkomgeving kunnen creëren waar het behalen van meer winst samengaat met een hoge mate van arbeidsvreugde. En het hoeft zeker niet meer te kosten…

Ernst-Jan van der Graaf,
managing director van Uniqcare

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 september 2024

Bert van Boggelen: Meld je aan om de Werkdrukmeter te testen

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak volgt op de voet wat er gebeurt in de schoonmaakbranche. Zeker als het gevolgen heeft voor de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer...

06 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo,...

08 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich...

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...

18 november 2025

Blog Marcel Nagel (Schoonmaakservice Nagel): Hoe heet jouw schoonmaker?

Volgens Marcel Nagel verschilt het per opdrachtgever of locatie, of de naam van de schoonmaker bekend is. Bij de een is het contact oppervlakkig, vanuit opdrachtgever of schoonmaker zelf,...

19 maart 2020

Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen...

26 februari 2024

Blog Jacco Vonhof: “Wat we in elk geval nodig hebben, is meer positivisme”

“Ik ben klaar met alle dystopische wereldbeelden die we met regelmaat krijgen voorgeschoteld”, schrijft MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in zijn blog op De Ondernemer. “Het idee dat de wereld vergaat...

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

21 december 2025

Blog Esther van der Lelie: Samen met Esmar kijk ik vooruit naar Schoonmaakjournaal Live in 2026

Het einde van het jaar nadert. Ook voor mij een moment om terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar wat komt. Als ik 2025...

26 februari 2025

Blog Jacco Vonhof (MKB-Nederland): ‘Arbeidsmarkt verbeteren door te kijken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen’

In een blog op De Ondernemer benadrukt Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland, het belang van een andere benadering van arbeidsongeschiktheid in tijden van personeelstekort. Hij pleit voor een focus op...