20 november 2019

Blog: New business models

Op dinsdag 12 november vierde werkend en reizend Nederland voor de 2e keer de Filevrije Dag. Of eigenlijk: we gingen de uitdaging aan. Niet gelukt helaas. Ook niet wat mij betreft, want juist op die dag reisde ik vanuit het Zeeuwse Heinkenszand naar het Utrechtse Houten op weg naar de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen.

Het initiatief voor de Filevrije Dag komt van Richard Hordes en is ontstaan in de ict. De belangrijkste doelstelling: samen ervoor zorgen dat mensen er vaker voor kiezen om fysieke afspraken of aanwezigheid te vervangen voor een digitale oplossing. Zachtjes vooruit komend, stilstaand en weer optrekkend over de altijd drukke en filegevoelige A27 hoorde ik een gesprek in de ochtendshow van Gerard Ekdom op Radio 10. Ja, Richard illustreerde perfect hoe belachelijk het is, dat zo velen ’s ochtends de auto instappen, naar kantoor gaan, hun laptop open klappen om vervolgens een collega van drie bureaus verderop een mailtje te sturen. “Dat kan ook vanaf thuis. Dus uit de file aan het werk”.

Go digital, dat is zijn oproep. Maar juist op die tweede dinsdag van november – die statistisch gezien de meeste filekilometers genereert – was ik op weg en maakte ik 140 kilometers. In de ochtendspits nota bene. Wie mij kent, weet dat ik veel vanuit thuis werk én dat ik dit jaar de videomeeting heb ingesteld: in plaats van heel veel uren ‘milieutje pesten’ en ‘kilometers vreten’ en een bureau of tafel tussen een of meer gesprekspartners, zit er met whereby.com/schoonmaakjournaal een laptop of andere device tussen ons in. Gratis online overleggen tot 4 personen, efficiënt én milieuvriendelijk.

Het gesprek tussen Gerard en Richard zette mij aan het denken. Over de veranderende wereld. Een wereld met steeds meer auto’s. Met steeds meer flexplekken. Een wereld die steeds meer 24/7 wordt of eigenlijk al is. Ik dacht terug aan vroeger, hoe bijzonder de invoering van de winkelkoopavond (op donderdag- of vrijdagavond) in mijn jeugd was, en hoe ‘gewoon’ HetBlijeKratje.nl (de 24uurs-biertaxi van Zeeland) nu is. Maar ik vroeg me ook af welke gevolgen de 24/7-economie voor (dag)schoonmaak heeft? Moeten schoonmakers dag én nacht inzetbaar zijn?

Onze branche is er bij uitstek een waar het om mensen draait en blijft draaien. Waar arbeidskrapte op de loer ligt. Waar we aan duurzame inzet van medewerkers (moeten) werken. Waar het om de kracht van het individu gaat. Waar businessmodellen onder druk staan. Waar verhoudingen met medewerkers en relaties veranderen. Waar we met sociale innovatie kansen krijgen en pakken. En technische kansen? Kijk ik naar de toekomst van schoonmaakbedrijven, dan durf ik – gevoed door de recente inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven – te stellen dat er iets zal moeten veranderen om de kansen van deze economie te pakken. Welke? Wanneer? Geen idee. Wat ik wel weet, is dat op dinsdag 10 november 2020 de Filevrije Dag op de issuekalender staat en dat ik wellicht naar de 3e editie van de Schoonmaak Vakdagen onderweg ben. En wat ik ook weet, is dat Schoonmaakjournaal volgend jaar een generatietafel New business models gaat organiseren. Buiten de filetijden 😊

Petra de Bruin,
inspirator en verbinder

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2019

Vlog 7 Spillz en No Touch Cleaning op Schoonmaak Vakdagen

Spillz staat voor innovativ hygiene. “In veel gevallen halveren we de tijd van het reinigen van ruimtes, wordt het meetbaar schoner – soms tot wel 50 keer, en verlagen...

21 augustus 2019

#nieuwsnotendop Blinck, European Awards, ISS en Schoonmaak Vakdagen

Blinck wint aanbesteding dieptereiniging keukens UvA en HvA Schoonmaakbedrijf Blinck is in opdracht van CIRFOOD – een van de grootste Italiaanse bedrijven in catering – gestart met de jaarlijkse...

30 september 2019

Nilfisk op Schoonmaak Vakdagen: “Ontdek de toekomst met lancering robot Liberty SC50”

Voor de tweede maal strijkt hét schoonmaakvakevenement van Nederland neer in Expo Houten voor twee dagen innovatie, inspiratie en kennisoverdracht: de Schoonmaak Vakdagen vinden plaats op dinsdag 12 en...

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

11 november 2019

Vlog 10: jubilaris Numatic presenteert deze week nieuwe Reflo-stofzuiger met verrassende look

Op weg naar de Schoonmaak Vakdagen met jarige Numatic en nieuwe Reflo-stofzuiger met strakke look… Vlogger Ruben van Clean Totaal maakte de afgelopen weken kilometers én verhalen. Samen met...

22 oktober 2024

RAS op Schoonmaak Vakdagen: Kopje Koffie Glazenwasser?

Op 5 en 6 november 2024 staat RAS op de Schoonmaak Vakdagen. Met op 6 november om 12 uur een presentatie geven over het telescopisch wassysteem en de risico’s...

10 oktober 2024

Exposant Nocore op Schoonmaak Vakdagen: “Ook dit jaar presenteren we weer nieuwe ontwikkelingen voor schoonmaakbedrijven”

Op 5 & 6 november 2024 verzamelen schoonmaakprofessionals zich op de beursvloer van de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten. Ook Nocore, exposant van het eerste uur van deze vakbeurs,...

16 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: ben jij gespot?

De Schoonmaak Vakdagen 2019 zitten erop. Wat een succesvolle co-creatie van Clean Totaal, Prosu Media Producties en Schoonmaakjournaal: het aantal exposanten vedubbelde zich ruimschoots en het aantal bezoekers ging...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

28 oktober 2021

“Yes, we mogen weer, dus kom naar de Schoonmaak Vakdagen!”

Op 9 & 10 november vinden de Schoonmaak Vakdagen plaats. De eerste beurs in schoonmaakland die na alle coronaperikelen weer kan plaatsvinden. Samen met beursmanager Lisanne Andeweg blikken we...