20 november 2019

Blog: New business models

Op dinsdag 12 november vierde werkend en reizend Nederland voor de 2e keer de Filevrije Dag. Of eigenlijk: we gingen de uitdaging aan. Niet gelukt helaas. Ook niet wat mij betreft, want juist op die dag reisde ik vanuit het Zeeuwse Heinkenszand naar het Utrechtse Houten op weg naar de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen.

Het initiatief voor de Filevrije Dag komt van Richard Hordes en is ontstaan in de ict. De belangrijkste doelstelling: samen ervoor zorgen dat mensen er vaker voor kiezen om fysieke afspraken of aanwezigheid te vervangen voor een digitale oplossing. Zachtjes vooruit komend, stilstaand en weer optrekkend over de altijd drukke en filegevoelige A27 hoorde ik een gesprek in de ochtendshow van Gerard Ekdom op Radio 10. Ja, Richard illustreerde perfect hoe belachelijk het is, dat zo velen ’s ochtends de auto instappen, naar kantoor gaan, hun laptop open klappen om vervolgens een collega van drie bureaus verderop een mailtje te sturen. “Dat kan ook vanaf thuis. Dus uit de file aan het werk”.

Go digital, dat is zijn oproep. Maar juist op die tweede dinsdag van november – die statistisch gezien de meeste filekilometers genereert – was ik op weg en maakte ik 140 kilometers. In de ochtendspits nota bene. Wie mij kent, weet dat ik veel vanuit thuis werk én dat ik dit jaar de videomeeting heb ingesteld: in plaats van heel veel uren ‘milieutje pesten’ en ‘kilometers vreten’ en een bureau of tafel tussen een of meer gesprekspartners, zit er met whereby.com/schoonmaakjournaal een laptop of andere device tussen ons in. Gratis online overleggen tot 4 personen, efficiënt én milieuvriendelijk.

Het gesprek tussen Gerard en Richard zette mij aan het denken. Over de veranderende wereld. Een wereld met steeds meer auto’s. Met steeds meer flexplekken. Een wereld die steeds meer 24/7 wordt of eigenlijk al is. Ik dacht terug aan vroeger, hoe bijzonder de invoering van de winkelkoopavond (op donderdag- of vrijdagavond) in mijn jeugd was, en hoe ‘gewoon’ HetBlijeKratje.nl (de 24uurs-biertaxi van Zeeland) nu is. Maar ik vroeg me ook af welke gevolgen de 24/7-economie voor (dag)schoonmaak heeft? Moeten schoonmakers dag én nacht inzetbaar zijn?

Onze branche is er bij uitstek een waar het om mensen draait en blijft draaien. Waar arbeidskrapte op de loer ligt. Waar we aan duurzame inzet van medewerkers (moeten) werken. Waar het om de kracht van het individu gaat. Waar businessmodellen onder druk staan. Waar verhoudingen met medewerkers en relaties veranderen. Waar we met sociale innovatie kansen krijgen en pakken. En technische kansen? Kijk ik naar de toekomst van schoonmaakbedrijven, dan durf ik – gevoed door de recente inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven – te stellen dat er iets zal moeten veranderen om de kansen van deze economie te pakken. Welke? Wanneer? Geen idee. Wat ik wel weet, is dat op dinsdag 10 november 2020 de Filevrije Dag op de issuekalender staat en dat ik wellicht naar de 3e editie van de Schoonmaak Vakdagen onderweg ben. En wat ik ook weet, is dat Schoonmaakjournaal volgend jaar een generatietafel New business models gaat organiseren. Buiten de filetijden 😊

Petra de Bruin,
inspirator en verbinder

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 oktober 2019

Vlog 6 Innovi biedt de toekomst van schoonmaak op Schoonmaak Vakdagen

Reinigen met stoom is in opkomst en geschikt voor vele toepassingen. In deze editie van Op weg naar de Schoonmaak Vakdagen ontmoet vlogger en ‘beursbooster’ Ruben Lijzenga de directeur-eigenaar...

18 september 2019

Cleanfix presenteert Cleanfix Service Plan op Schoonmaak Vakdagen

Cleanfix Benelux kent u van de Swiss Made Quality reinigingsmachines: kwaliteitsmachines die al 43 jaar in het specialistische vak van schoonmaken worden ingezet. Voor vele doeleinden, op vele locaties...

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

25 oktober 2019

#vrijdagvlog Met 3 exposanten Schoonmaak Vakdagen: Appreo, Go Cleaning en Naturama

Van reinigingsmiddelenfabrikant, groothandel en softwareontwikkelaar tot machinebouwer, leverancier van telescoopbewassing en hogedrukspecialisten: meer dan 50 exposanten vormen de Schoonmaak Vakdagen 2019. Over 17 dagen is het zover, nu alvast...

08 januari 2020

Chris De Vuyst (Werner & Mertz) over successen 2019: “Ik kon me mijn 1e jaar niet beter voorstellen”

Ecologische schoonmaakmiddelenproducent Werner & Mertz heeft niet stilgezeten het afgelopen jaar. Met drie prijzen, 330 miljoen recycled flessen op de flessenteller, nieuwe samenwerkingen en een nieuwe productiesite in Mainz,...

20 oktober 2019

Themaweek Schoonmaak Vakdagen krijgt vervolg

Wegens succes geprolongeerd… Maar liefst meer dan 50 exposanten hebben zich verbonden aan de Schoonmaak Vakdagen, die over enkele weken – op dinsdag 12 en woensdag 13 november –...

18 oktober 2019

GlazenwasserApp op Schoonmaak Vakdagen: “Simply the best”

In 2010 begon Rik van der Woerd Rix Dienstverlening in Barneveld, een glazenwassersbedrijf die zijn klantenkring zag groeien en daarmee ook zijn administratie. “Uit noodzaak hebben we de GlazenwasserApp...

05 november 2019

Vlog 8 Op weg naar de Schoonmaak Vakdagen: Waterkracht, reinigen met voorsprong

Reinigen met voorsprong, wat betekent dat? Voor de serie ‘Op weg naar de Schoonmaak Vakdagen’ dook vlogger Ruben van Clean Totaal de auto in en ging op weg naar...

18 november 2022

Filmimpressie Schoonmaak Vakdagen 2022

De vierde editie van de Schoonmaak Vakdagen vond op 15 & 16 november plaats. Het was een druk bezette vakbeurs, een fijne ontmoetingsplaats voor schoonmaakbedrijven, groothandels, brancheverenigingen, opleiders, sprekers...

16 oktober 2019

Volgende gamechanger uit Terneuzen SteamPLUS 2.0 op Schoonmaak Vakdagen

Verflagen, graffiti, atmosferische vervuiling, rubberen bandensporen, kauwgom en andere soorten vervuiling kan de SteamPLUS techniek aan. Hogedruktrailerproducent Meclean introduceerde deze techniek tien jaar geleden: door de zogenoemde thermoshock ‘explodeert’...