29 december 2021

ToiletTrends 2022: handhygiëne, beleving en gemak blijven, duurzaamheid op nummer 1

Duurzaamheid is absolute noodzaak, fairtrade, circulaire economie, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, weersextremen, meer thuiswerken; het zijn enkele maatschappelijke trends voor 2022. Leeft het verlangen naar vroeger op? Het vertrouwde, veilige en fijne gevoel? “We zijn in 2021. Meer dan ooit. De mensheid heeft behoefte aan hygiëne en duurzaamheid”, presenteert superhero Katrin in dit filmpje. Ook aan het einde van 2021 zoomen we samen met Ralph Vodegel en Marcel Speth, de salesforce van Katrin Hygiënepapier, in op trends in toiletten. Waar Clean & Green dit jaar de verhelderende positionering was, zetten we nu samen een sociale bril op. Want… iedereen verdient goede hygiëne is de missie van Katrin.

Het is pas een gemis als het er niet is; deze ongetwijfeld bij velen bekende Omdenker kwam op 13 december 2021 op de scheurkalender voorbij. “In 2020 was het een trend, want toiletpapier werd massaal en explosief ingekocht toen de coronapandemie in maart uitbrak en Nederland op slot ging. Die trend hebben we in 2021 niet terug gezien, en in 2022 verwachten we ‘m ook niet.”

Welke trends wel in 2022?
(1) Blijvende focus op handhygiëne en (2) duurzaamheid biedt toekomst; deze twee trends voor 2021, die Ralph en Marcel begin dit jaar benoemden, zagen zij bevestigd en blijven ook in 2022 toonaangevend in toilettrends. Dat geldt ook voor gemak en beleving: 66% van de mensen vindt een schoon toilet en toiletgroep belangrijk, blijkt uit een poll van Katrin op LinkedIn.
Ralph: “Beleving en toilet blijven hand in hand gaan. Logisch, want wie vindt het niet fijn om van een schoon toilet gebruik te maken, waar alle benodigdheden als toiletpapier, water, zeep, droogdoekjes en prullenbakken beschikbaar zijn? Iedereen. Dus verdient iedereen een goede hygiëne. Voor een positieve beleving moet een toilet(groep) uiteraard optisch aantrekkelijk en bacteriologisch proper zijn, prettig ruiken, en privacy en ruimte bieden. Kortom, een toiletruimte moet goed en veilig voelen.”

Veranderingen in 2021 en 2022
“De aandacht voor desinfecteren zien we veranderen, het belang van handhygiëne wordt goed en bewust ingezien”, vervolgt Marcel. “Ja, we verbazen ons er wel eens over dat de luchthanddroging in kleine toiletten of in toiletruimtes op essentiële plekken nog steeds niet vervangen zijn door handdroging met papier. In 2020 kwam de erkenning voor handdroging met papier er eindelijk. De wereld realiseerde zich dat handdroging met papier voor 50% minder bacteriën en 100% minder virusdeeltjes in de lucht zorgt. En dat 80% van de meest voorkomende infecties via de handen worden overgedragen. Essentieel in de helaas nog altijd voortdurende coronapandemie.”

Milieuvriendelijke groei
“Een beter klimaat begint niet met een boom (of twee)”, kopte het Financieele Dagblad op 17 december 2021. Ralph reageert: “Toen de 200 deelnemende landen begin november in Glasgow een akkoord bereikten over de einde van de ontbossing in 2030, waren we er trots op dat wij al heel veel jaren bosbouw in eigen beheer doen en voor elke gekapte boom er vier terugplaatsen. Realiseren we ons dat er elke minuut zo’n 27 voetbalvelden verloren gaan door ontbossing, met desastreuze klimaatveranderingen tot gevolg? We verbruiken per dag ongeveer 25 velletjes toiletpapier per persoon, wat neerkomt op 1,5 toiletrol per week en zo’n 80 rollen per persoon per jaar. Voor de productie van deze hoeveelheid toiletrollen zijn zo’n 350 bomen per persoon nodig. Indrukwekkend, toch? Dus ook met een toiletrolletje kunnen we duurzame stappen zetten.”

Groei en bloei
Dat er ‘werk aan de duurzame wereldwinkel is’, is duidelijk. Metsä-Tissue, waar het Beneluxmerk Katrin Hygiënepapier onder valt, groeit ook in circulariteit. Een absolute trend, waarin steeds meer mensen en bedrijven geloven. “Ons hygiënepapier comprimeren we, waardoor we 29% meer in een verpakking kunnen stoppen, er 17% minder logistieke bewegingen nodig zijn met een positieve – dus minder – CO2-uitstoot tot gevolg. Ons niveau van recycling van verpakkingen ligt al op 30% door het gebruik van Green Pack. Hoe fijn en veilig voelt het dat we samen duurzame en circulaire stappen zetten naar 100% hygiëne. Voor iedereen. Altijd. Overal.”

Bronnen: Thaesis, 2022, RTL Nieuws, BNN/Vara Groen Licht,

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juli 2019

Nooit meer urinestank en altijd een fris sanitair: het kan!

Wie heeft er geen hekel aan de urinestank die in sanitaire ruimtes vaak voorkomt? Het is gemakkelijk op te lossen: een dieptereiniging met Piccomat FS en Spontan Super maakt...

18 januari 2023

Wat te doen bij een schurftuitbraak?

De kranten en media stonden er vorig najaar bol van: schurftuitbraken in studentenhuizen. Maar ook op andere plekken komt schurft voor waar mensen dicht op elkaar leven of intensief...

06 augustus 2024

Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking

Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met...

20 juli 2023

“De toekomst vind je in het verleden”

Hans Razenberg is gepromoveerd chemicus die zijn gehele carrière lang hart heeft voor ontwikkelingen in technologie. Hij is 30 jaar betrokken bij NVZ, waarvan 8 jaar als directeur. Per...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

17 januari 2023

Energielijst 2023: meer geld beschikbaar voor duurzame investeringen van bedrijven

Wil je duurzaam investeren, maar twijfel je nog? De overheid stelt dit jaar € 249 miljoen beschikbaar aan ondernemers die willen investeren in energiezuinige technieken via de regeling Energie-investeringsaftrek...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

11 december 2018

Digitale doolhof (3): Cleanfix ziet kansen samenwerking mens en robot: cobot

Saai schoonmaakwerk van lange gangen en grote hallen; het is een van de voorbeelden waar robotisering een mentale, praktische en efficiënte meerwaarde zou kunnen bieden. Of een samenwerking. Want...

08 december 2022

Zo gaat de nieuwe, vrouwelijke generatie leiders maatschappelijke problemen te lijf

MT Sprout kopt vandaag met een artikel over de Young Captain Award. Met drie finalisten die allen Ondernemend, nieuwsgierig en verbindend zijn. Drie vrouwen die hun visie op het...