World Hand Hygiene Day: Tork benadrukt belang handhygiëne trainingen voor zorgverleners
Op 5 mei organiseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) World Hand Hygiene Day (WHHD), een jaarlijkse oproep aan zorgprofessionals om hun handhygiëne te verbeteren. Dit jaar neemt Tork voor de negende keer op rij deel aan het initiatief, dat het doel heeft de wereldwijde gezondheidszorg te optimaliseren door middel van handhygiëne. Met behulp van de Tork Schone Handen training speelt het merk in op de groeiende behoefte aan duurzame, toegankelijke en schaalbare hygiëneprocedures die leiden tot een betere handhygiëne.
Zorgmedewerkers worden voortdurend blootgesteld aan ziektekiemen, door bijvoorbeeld nauw contact met patiënten of door interactie met veel aangeraakte oppervlakken, zoals bedrelingen en deurknoppen. Om de verspreiding en overdracht van infecties te voorkomen en te beperken, is het essentieel dat zorgverleners regelmatig en effectief handhygiëne toepassen. Onderzoek laat echter zien dat sommige zorgverleners minder dan de helft van de aanbevolen tijd de juiste handhygiëne toepassen. Dit betekent dat ze gemiddeld 100 tot 150 keer hun handen zouden moeten desinfecteren tijdens een dienst van 12 uur, afhankelijk van het aantal patiënten en de intensiteit van de zorg.¹
In een dynamische, veeleisende omgeving zoals de gezondheidszorg kan het een uitdaging zijn om de handhygiëne op peil te houden. Volgens handhygiëne-expert Claire Kilpatrick is consistente en praktijkgerichte training van groot belang om de handhygiëne in dagelijkse werkprocessen te verbeteren. ‘’De ‘World Hand Hygiene Day’-activiteiten blijven waardevol om mensen bewuster te maken van goede handhygiëne – mensen worden gemotiveerd en eraan herinnerd dat handhygiëne nog steeds één van de meest effectieve manieren is om patiënten en zorgverleners te beschermen.’’
Goede handhygiëne begint met de juiste kennis
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) doet met World Hand Hygiene Day een jaarlijkse oproep om het belang van goede handhygiëne in de zorg aan te kaarten. Het thema van dit jaar richt zich specifiek op het bevorderen van kennis bij zorgprofessionals door innovatieve trainingen. Het belang hiervan wordt benadrukt door onderzoek van Tork, waaruit blijkt dat ongeveer 80% van de zorgprofessionals aangeeft hun handhygiëne op het werk te willen verbeteren.² Om deze behoefte te vervullen, zoeken zij naar boeiende en interactieve trainingsmogelijkheden om de kenniskloof te overbruggen en handhygiëne effectief te verbeteren.
Tork Schone Handen Training
Het thema van dit jaar sluit naadloos aan bij de Tork Schone Handen Training. De gratis Virtual Reality (VR) training bevat interactieve oefeningen en is speciaal ontworpen om trainingen over handhygiëne interessanter te maken. VR is niet alleen boeiend, maar ook een zeer effectieve manier om gedragsverandering te stimuleren en het leerproces te versnellen. Volgens onderzoek onthouden we slechts 10% van wat we lezen, 20% van wat we horen en 30% van wat we zien. Bij het simuleren of uitvoeren van een actie zoals bij VR het geval is, onthouden we tot wel 90%.³
De interactieve trainingen van Tork helpen zorgprofessionals om hygiënepraktijken effectief te implementeren en de naleving van de 5 momenten van handhygiëne van de WHO te verbeteren. Dit is een belangrijk onderdeel om de kenniskloof te overbruggen en duurzame handhygiëne en patiëntveiligheid te bevorderen.
Meer handhygiëne-oplossingen van Tork
Naast trainingen biedt Tork zorginstellingen diverse andere hygiëne-oplossingen, zoals Tork Alcohol Gel voor Handdesinfectie die geschikt is voor kritische en dynamische omgevingen. Daarnaast levert Tork handleidingen voor het plaatsen van dispensers, gebaseerd op de richtlijnen van de WHO. Onderzoek wijst uit dat het gebruik van zeep- en handdesinfectie-dispensers aanzienlijk bijdraagt aan de naleving van hygiëneregels.
Klik hier voor meer informatie over de Tork Schone Handen training.
¹Centers for Disease Prevention and Control, 2020-02-25 (link)
²Tork Gezondheidszorg Handhygiëne Enquête, 2018-12-14, (link)
³The Cone of Learning, 2005, (link)