Prinsjesdag 2025: dit zijn de plannen voor ondernemers in 2026
Op dinsdag 16 september 2025 was het Prinsjesdag en presenteerde het demissionaire kabinet het Belastingplan voor 2026. Benieuwd welke wijzigingen je kunt verwachten als ondernemer? Lees snel verder.
Let op: veel van deze plannen moeten nog worden goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer.
PERSONEEL
Het minimumjeugdloon gaat waarschijnlijk flink omhoog. Voor een 20-jarige zou het stijgen van 80% naar 87,5% van het volwassen minimumloon, voor een 19-jarige van 60% naar 75%, en voor een 18-jarige van 50% naar 62,5%. Ook 16- en 17-jarigen zouden meer krijgen: respectievelijk 40% en 50% van het volwassen minimumloon. Deze stijgingen zouden ingaan per 1 januari 2027.
Studenten die een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) volgen op het mbo krijgen naar verwachting vanaf 2027 recht op het volledige minimumjeugdloon voor hun leeftijd. De speciale bbl-loonstaffel zou verdwijnen.
Het percentage dat werkgevers mogen inhouden op het minimumloon voor huisvestingskosten zou vanaf 2026 jaarlijks worden verlaagd met 5%.
Nog onduidelijk: werkgevingsvergunning voor arbeidsmigranten buiten EU: Werkgevers moeten mogelijk eerst een vergunning krijgen voordat ze arbeidsmigranten (geen kennismigranten) van buiten de Europese Unie kunnen aannemen. De maatregel zou bedoeld zijn om beter toezicht te houden op de instroom van arbeidsmigranten en ervoor te zorgen dat vacatures eerst worden aangeboden aan lokale of EU-werknemers. Kennismigranten zouden vrijgesteld blijven van deze verplichting.
Nog onduidelijk: werkgevers verantwoordelijk voor overlast arbeidsmigranten: Werkgevers van arbeidsmigranten zouden mogelijk verantwoordelijk worden voor overlast en kosten van arbeidsmigranten zonder reguliere huisvesting. Bij langdurig verblijf zouden werkgevers ook de verantwoordelijkheid krijgen voor het leren van de Nederlandse taal door deze werknemers.
LOONBELASTING
Vanaf 2027 zouden startups en scale-ups hun werknemers fiscaal aantrekkelijker aandelenopties kunnen aanbieden. De belasting wordt uitgesteld tot de verkoop van de opties, en het maximale tarief daalt van 49,5% naar 32,17%. Dit moet Nederland aantrekkelijker maken voor internationaal techtalent.
Als je werknemers een zakelijke fiets ter beschikking stelt die niet thuis wordt gestald – bijvoorbeeld bij een hub of werklocatie – hoeven ze daar geen bijtelling voor te betalen.
De zelfstandigenaftrek voor zzp’ers daalt naar verwachting van € 1.500 in 2025 naar € 1.200 in 2026. Het einddoel is € 900 in 2027. De extra aftrek voor startende ondernemers (startersaftrek) blijft € 2.123.
De Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet VBAR) zou de DBA vervangen. Er komt naar verwachting een arbeidsrechtelijk vermoeden van dienstbetrekking voor zelfstandigen die minder dan ongeveer € 33 per uur verdienen. Dit kan gevolgen hebben voor je beoordeling van zzp’ers.
Uitzendondernemingen moeten waarschijnlijk een officiële toelating krijgen op basis van de NEN-4400 norm. Als je met uitzendbureaus werkt, kun je mogelijk sneller aansprakelijk worden gesteld: er zou een standaardpercentage van 35% van het factuurbedrag gelden dat op een g-rekening moet worden gestort.
De vrijstelling voor de Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU) wordt naar verwachting verlengd met drie jaar en het drempelbedrag zou omhoog gaan. Tegelijkertijd zou het RVU-tarief in stappen stijgen naar 65% in 2028.
De Aof-premies worden aangepast: de lage premie zou dalen, de hoge premie stijgen. De geplande verhoging van de AWf-premie wordt naar verwachting een jaar uitgesteld.
Per 2027 volgt er voor auto’s op fossiele brandstof categorie M1 een eindheffing van 12% over de cataloguswaarde van de auto. Er is een overgangstermijn van toepassing. Vanaf 1 juli 2030 geldt de eindheffing voor alle fossiele personenauto’s
BELASTINGEN
Het heffingsvrije vermogen in box 3 daalt van € 57.684 naar € 51.396. Het forfaitair rendement voor overige inkomsten (zoals beleggingen) stijgt van 5,88% naar 7,78%. Dit betekent hogere belastingen voor vermogende ondernemers.
Belastingschijven en heffingskortingen worden naar verwachting maar voor 52,8% aangepast aan de inflatie. Dit betekent dat je relatief meer belasting betaalt.
Bij verhuurde woningen kun je waarschijnlijk de marktwaarde gebruiken als deze tenminste 10% lager is dan de leegwaarderatio. Bij verhuur tussen familie wordt de leegwaarderatio naar verwachting afgeschaft.
De fiscale regeling voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Nederland zijn, wordt versoberd. Twee kostenposten worden afgeschaft:
Extra kosten van levensonderhoud
Extra gesprekskosten voor privédoeleinden
BEDRIJFSOPVOLGING
Er zouden strengere regels komen tegen ‘rollatorinvesteringen’: wie na de AOW-leeftijd alsnog ondernemingsvermogen opbouwt, moet naar verwachting langer wachten voor de BOR. Ook wordt ‘dubbel-BOR’ aangepakt: als je een bedrijf terugkoopt, zou de BOR niet meer gelden.
Herstructureringen binnen de bezits- en voortzettingstermijn worden naar verwachting makkelijker. Er zou geen nieuwe termijn gaan lopen als je gerechtigdheid niet wijzigt.
De BOR en doorschuifregeling zouden alleen nog gelden voor gewone aandelen met minimaal 5% belang. Preferente aandelen behouden de faciliteit alleen bij gefaseerde bedrijfsopvolging.
VERVOER
Vanaf 2026 zou voor nieuwe elektrische auto’s dezelfde bijtelling (22%) gelden als voor benzineauto’s. Het verschil in bijtelling verdwijnt volledig.
De tariefkorting voor emissievrije auto’s wordt waarschijnlijk verhoogd van 25% naar 30% in de periode 2026-2028. Hierdoor worden grote fossiele en elektrische auto’s vrijwel gelijk belast.
Vanaf halverwege 2026 zouden eigenaren van vrachtwagens gemiddeld 18,6 cent per gereden kilometer betalen op snelwegen en bepaalde andere wegen. Dit zou gelden voor alle trucks vanaf 3,5 ton. Het Eurovignet vervalt.
Nog onduidelijk: vliegbelasting wordt aangepast vanaf 2027: De vliegbelasting wordt waarschijnlijk aangepast door verschillende tarieven in te voeren, afhankelijk van factoren zoals de afstand of milieubelasting van de vlucht.
OVERIG
Het btw-tarief voor hotels, pensions en vakantieaccommodaties zou stijgen van 9% naar 21% per 2026. Dit kan flinke prijsverhogingen betekenen in de toeristische sector.
De eerder voorgestelde btw-verhoging op cultuur, sport en media gaat naar verwachting niet door. Het verlaagde tarief van 9% blijft behouden.
Voor tweede woningen en beleggingswoningen zou vanaf 2026 een specifiek tarief van 8% gelden in plaats van het algemene tarief van 10,4%. Voor hoofdverblijven blijft het 2%.
De startersvrijstelling bij woningkoop stijgt naar verwachting naar € 555.000 voor kopers tussen 18 en 35 jaar die voor het eerst een woning kopen om zelf te bewonen.
De energiebelasting daalt waarschijnlijk met een vaste korting van € 524,95 in 2025 en € 529,10 vanaf 2026. Dit zou gelden ongeacht je verbruik. Verdere verhogingen volgen naar verwachting in 2027 en 2028.
Er komt naar verwachting een energiebelastingtarief voor waterstof vanaf 2026, gelijk aan het elektriciteitstarief in de vijfde schijf. Grijze, blauwe en groene waterstof worden gelijk belast.
Het tarief van de kansspelbelasting stijgt naar verwachting naar 37,8%.
Wat betekenen deze plannen voor jou?
Voor veel ondernemers wordt 2026 waarschijnlijk een duurder jaar. De belastingdruk neemt naar verwachting toe door de wijzigingen in box 3 en beperkte inflatiecorrectie. Ook de btw-verhoging op logies en strengere regels voor zzp’ers zorgen voor hogere kosten.
Tegelijkertijd zijn er ook kansen. De energiebelasting daalt mogelijk, startups krijgen naar verwachting fiscale voordelen en de overdrachtsbelasting voor woningbeleggingen wordt waarschijnlijk verlaagd. Bereid je goed voor en weet waar je recht op hebt.
Bron: MKB Servicedesk