14 december 2023

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ons uitgangspunt is altijd een trotse en blije schoonmaker

“We willen dat de schoonmaker trots is, op zichzelf én het werk. Daar zetten wij ons al zo’n 10 jaar voor in.” Aan het woord is Pim Hilgerdenaar, directeur Crohill. De redactie blikt met hem terug op het succes van ruim 20% groei in 2023 en vooruit naar een duurzame toekomst door schoner en slimmer werken.

“Onze groei van meer dan 20% kent meerdere redenen.” Pim Hilgerdenaar steekt enthousiast van wal. “Eén daarvan is dat we sterk gegroeid zijn in de gezondheidszorg. De voornaamste reden is dat wij echt denken vanuit de schoonmaakpraktijk. Als de schoonmaker zijn/haar vak goed wil kunnen uitvoeren, moet je eerst heel gedetailleerd kijken naar wat er in bepaalde omgevingen nodig is, die kennis inzetten en daarmee het schoonmaakbedrijf of zorginstelling helpen. Een onderwijsinstelling maak je anders schoon dan een kinderdagverblijf of een trappenhuis. Daar bedenken we de juiste methodes voor, waarmee de kwaliteit omhoog en de werkdruk omlaag gaat. Gegarandeerd. Dat zeggen wij uit ervaring, dat verklaart ons succes.”

Schoner en slimmer werken maakt trots
“Samenwerken met Crohill betekent schoner, milieuvriendelijker en makkelijker werken, dat is ons onderscheidend vermogen. Onze jongens in de buitendienst zijn geen standaard verkopers, ze draaien de helft van de tijd mee in de praktijk om de klant te helpen en inzicht te geven in de methodes waardoor ze makkelijker kunnen werken. Op basis van die ervaringen maken wij de methodes. Zo hebben we er nu ook één ontwikkeld die de kwaliteit van schoonmaak in vakantiehuizen omhoog brengt. De schoonmaakkwaliteit verhogen is altijd ons uitgangspunt. Als de schoonmaker achterom kijkt moet hij/zij trots kunnen zijn op het werk, zonder dat er nog veel periodiek werk nodig is. Dat is anders dan wij regulier in de markt zien. Daar zien we veel vuil- en vetopbouw door het gebruik van niet efficiënte reinigingsmiddelen, of het gebruik van microvezeldoeken en moppen die eigenlijk voor de consumentenmarkt bedoeld zijn, die na 30 à 40 wasbeurten het vuil niet goed meer opnemen.”

Schoonmaken doe je samen
Door het ontwikkelen van schoonmaakmethoden vanaf de werkvloer kan Crohill garanderen dat het samenwerken met hen een schonere locatie oplevert en het werk makkelijker wordt. “Als we een methodiek uitrollen, nemen we de schoonmaker hierin mee. Met posters, instructie en filmpjes. Voor ons arbeidsintensief, maar je wil dat de mensen zien hoe het werkt. Zij zijn vaak al jaren gewend op een bepaalde manier te werken en moeten aan een nieuwe manier wennen. Daarna horen we vaak leuke reacties, ook van de klant en de eindgebruikers. En dat maakt de schoonmakers weer trots en gewaardeerd. Want hoe fijn is het als je zelf een kinderdagverblijf spik en span verlaat en je van de opdrachtgever en ouders hoort dat ze de kinderen fijn op de schone vloer kunnen laten spelen. Of dat er een positieve reviews van bezoekers van vakantiehuisjes komen dat het huisje zo fris en schoon was. Goud toch!”

Makkelijker werken geeft ruimte en tijd
Pim vertelt verder: “We ontvangen ook reacties dat de schoonmakers, doordat onze methoden hun werk makkelijker maakt en de werkdruk verlaagt, tijd over houden. Zij kunnen dan bijvoorbeeld in een zorginstelling een praatje houden met de bewoners. Dat geeft verbinding en ze krijgen er waardering voor terug. Bij één van onze klanten, een grote zorginstelling, daalt hierdoor ook het ziekteverzuim. Dat is wat betrokkenheid doet. Schoonmakers hebben liefde voor het vak en de mens. Dat hebben wij ook en daar dragen wij graag aan bij.”

Het belang van sociaal en ergonomisch werken
Dat Crohill socialer, slimmer en schoner werken stimuleert, was ook op de Schoonmaak Vakdagen te zien. Niet alleen in de vorm van koffiedates met hun klanten en andere relaties, maar vooral in het laten zien hoe je het werk voor de schoonmaker makkelijker kunt maken met goed werkmateriaal. “Als je als aannemer jouw timmermannen een goedkope hamer geeft, levert het minder goed resultaat op. Dus geef de mensen goede spullen die zijn afgestemd op het werk dat ze doen. Daar is wel kennis voor nodig en die delen wij graag. Schoonmaken is en blijft zwaar werk, dat kunnen we enigszins verlichten met de juiste middelen & materialen. Door hierin te investeren werk je aan het behoud van mensen. Niet alleen kun je ze aan je bedrijf binden, je biedt hun ook een toekomst doordat de juiste middelen & materialen bijdragen aan lijfbehoud en werkplezier. We nodigen schoonmaakbedrijven uit om in onze showroom samen te bespreken en te ervaren wat wij hierin voor hen kunnen betekenen. Laten zien werkt beter dan erover praten. De vervolgstap is het laten ervaren op een project zodat ze zelf merken dat het geen verkooppraatjes zijn.”

Bewust duurzaam werken
Bij het sociale aspect hoort ook oog hebben voor de omgeving. Dat doet Crohill onder meer door haar samenwerking met de Plastic Soup Foundation. “Plastic is gewoon een megaprobleem. Kijk naar de afvalberg. Plastic wordt wel gerecycled maar dat is wereldwijd maar zo’n 9%. In Nederland is dat ongeveer 15%. Veel plastic wordt verbrand, dat lijkt een goed initiatief, maar als je weet dat 100 gram plastic 20 gram chemisch afval oplevert, wat niet verdwijnt, dan zet dat je wel aan het denken. Het heeft ons in ieder geval doen beslissen om samen met Kleen een EU Ecolabel reinigingstablet te ontwikkelen die wij exclusief in de Benelux op de markt brengen. In prijs goed concurrerend met vloeibare middelen. Een goede kwaliteit want de tabletten bevatten geen alcohol en bouwen toch niet op en dat is uniek.”

 

Crohill en Plastic Soup Foundation behalen eerste mijlpaal: besparing van 35.000 flessen
Het gebruik van de Kleen tabletten vermindert het verbruik en bevordert hergebruik van de flacon. Dit levert tot nu toe een besparing op van zo’n 35.000 flessen. Eén kanttekening, het tablet bevat weinig parfum. Dat kan een nadeel zijn omdat mensen graag de frisheid willen ruiken. Pim zegt toe volgend jaar ook tabletten met geur, zonder Ecolabel, te kunnen leveren.

Op de Schoonmaak Vakdagen overhandigde Pim een ‘cheque’ aan Irene Dros en Jeroen Dagevos van de Plastic Soup Foundation om deze mijlpaal te vieren. Hij kijkt samen met zijn team al uit naar de volgende mijlpaal van 100.000 bespaarde plastic flessen, waarmee ze een groenere toekomst in de schoonmaakbranche willen stimuleren.

Transparantie biedt betrouwbaarheid
De plasticbesparing zet zich bij Crohill ook door via nieuwe moppen en doeken die nu 50% plasticvrij zijn en in Europa geproduceerd worden. Pim: “We blijven ontwikkelen en kijken alvast uit naar 100% plasticvrij. Om partner van de Plastic Soup Foundation te mogen worden onderzochten zij of ons verhaal koppend was. Hiervoor moesten onze partners in Duitsland en Engeland openheid geven.  We zijn hun dankbaar dat ze dezen transparantie hebben gegeven. Daarnaast zijn we ook partner geworden van Climate partners om de CO2 te reduceren. Wat het ons oplevert? Betrouwbaarheid en nieuwe partners die deze informatie kunnen benutten in hun tenders.”

Resumé
Pim Hilgerdenaar is een gedreven persoon die zich met zijn team inzet voor het schoonmaakvak én trotse schoonmakers. Aan de ene kant door na te denken over ‘hoe houd je de schoonmakers heel’. Via de groothandelkant levert Crohill voor de branche en de mensen die erin werken geschikte middelen & materialen. Daarbij bouwen zij eigen methodes, gebaseerd op milieuvriendelijk, slimmer en schoner werken.

Op de vraag wat 2024 gaat brengen, antwoordt Pim: “Onze wereld verandert, zo ook ons pand. We investeren in een nieuwe showroom waar we onze gasten een schoonmaakbeleving gaan geven op de problematieken die zij in hun branche tegenkomen. Belangstellenden zijn van harte welkom. Verder staat de productie van een dispenser voor de reinigingstabletten, het verder door ontwikkelen van de Crohill buddy en de Interclean op het programma. Al met al een jaar om nu al trots op te worden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 mei 2019

Hijman nodigt uit voor Glas-Geveldag en Vloerendag op 22 mei

Ieder jaar organiseert Hijman haar glas- en geveldag. Dit jaar breidt zij haar programma uit met vloeronderhoud. Belangstellenden kunnen op woensdag 22 mei tussen 10.00-17.00 uur rekenen op interactie met...

18 september 2024

Maak elke ruimte Crohill fris

Crohill wil de schoonmaakbranche verduurzamen. Met haar concepten Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon maakt het bedrijf het werk voor schoonmakers lichter, makkelijker en duurzamer. Nu ook met...

19 augustus 2022

Innovi zoekt commercieel medewerker

Ben jij energiek, enthousiast en ondernemend? Vind je het leuk om in een ambitieus en gezellig team te werken? Staat duurzaamheid bij jou voorop? Lees dan snel verder… Importeur...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

02 december 2022

ATARIMAE

Japanse voetbalfans die zelf het voetbalstadion schoonmaken na afloop van de voetbalwedstrijd. Afgelopen weken zagen we hiervan veel filmpjes. Ditmaal had het Japanse elftal de wedstrijd gewonnen. Maar ook...

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...

20 oktober 2023

#FOTOFRIDAY Bijzondere ‘kunstklus’

Schoonmaakorganisatie Wouters deelt hun verhaal over een bijzondere klus in het gemeente huis van Berg en Dal. In opdracht van de gemeente hebben zij daar een kleurrijk kunstwerk in...

10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan...

09 januari 2019

Wintergast (6) Madelon van Bemmelen (EW): “Inzet van social influencer per bedrijf’

Madelon van Bemmelen, recruiter van EW Facility Services, vertelt als zesde wintergast over haar ervaringen in 2018 en kijkt vooruit naar nieuwe ontwikkelingen in 2019. “Creating Hospitality is waar...