9 september 2025

Hogere bijtelling voor elektrische leaseauto’s in 2026: wat betekent dat voor werkgevers?

Vanaf 2026 vervalt de korting op de bijtelling van elektrische leaseauto’s. Dat betekent dat het standaardtarief van 22% gaat gelden over de hele cataloguswaarde. Voor werknemers wordt privégebruik van een elektrische leaseauto daardoor duurder. Vooral werknemers die uit oude leasecontracten komen (met 8% of 12% bijtelling) krijgen een forse verhoging te verwerken.

Toch blijven de prikkels om in te zetten op verduurzaming voor werkgevers onverminderd sterk. CHANGE INC. zette in dit artikel de voordelen op een rijtje:

  • Rapportageplicht: bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten de CO2-uitstoot van zakelijke kilometers rapporteren. Op termijn kan dit leiden tot harde eisen aan uitstoot per kilometer.
  • Toekomstige heffingen: vanaf 2027 dreigt extra belasting voor werkgevers die werknemers een fossiele of hybride leaseauto bieden.
  • Prijsontwikkeling: elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren nauwelijks duurder geworden, terwijl benzineauto’s bijna 20% in prijs stegen. Ook de total cost of ownership van elektrisch rijden is vaak gunstiger.

Mogelijke spanningen
De hogere bijtelling kan het voor werknemers minder aantrekkelijk maken om voor elektrisch te kiezen, terwijl werkgevers juist willen vergroenen. Vooral kleinere bedrijven kunnen hierdoor in de knel komen bij het aantrekken van personeel. Alternatieven zoals een mobiliteitsbudget bieden vrijheid, maar geven werkgevers minder grip op duurzame keuzes.

Voor werkgevers blijft elektrificatie van het wagenpark de meest toekomstbestendige route. Het sluit aan bij wet- en regelgeving, maatschappelijke druk én de relatieve prijsvoordelen van elektrische auto’s. Wel vraagt het om zorgvuldige afstemming met werknemers, zodat de aantrekkelijkheid van secundaire arbeidsvoorwaarden behouden blijft.

Lees het volledige artikel van CHANGE INC. hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2021

Poll: welke trends vind jij interessant?

We stellen jouw mening op prijs. Daarom vragen we je om jouw trends-top-5 aan te geven. Waarover lees jij graag op ons communityplatform? Wat wil je weten? Laat het...

17 juni 2019

Fotofilm terugblik 9e Schoonmaaktourdag

Ronkende motoren, stoere bikes, strakke pakken, open kapjes, wapperende haren, nostalgische bolides, zon en een spatje regen: ook de 9e Schoonmaaktourdag had het allemaal in zich. Een groep schoonmaakvakidioten die...

10 oktober 2025

OPROEP: Doe mee met de RAS fotoshoot!

RAS bouwt aan een nieuwe beeldbank met foto’s van schoonmaakbedrijven en schoonmakers in actie. Deze beelden gebruikt de organisatie voor haar website, social media en andere communicatiemiddelen. Bouw jij...

19 september 2023

Nieuwe loontabel per 1 november 2023

Naar aanleiding van de nieuw gemaakte afspraken over het loon is de cao 2022-2024 gewijzigd. De eerste wijziging gaat in per 1 november 2023; de basisuurlonen worden dan verhoogd...

30 november 2023

Vijfde generatie aan zet bij Bakker Schoonmaakbedrijf

Albert Bakker startte in 1928 een glazenwasserij. Zoon Jacobus nam het na de oorlog van hem over. Vanaf 1998 zwaaiden dochter Anneke en haar man Geert de scepter. Dochter...

19 januari 2022

Grootse schoonmaak kleine stad

“Geen stad is voor ons te groot of te klein!” Half januari is schoonmaakbedrijf Cleannovation gestart met de schoonmaak in een stad vol miniaturen, Madurodam. Voor de reiniging van...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...

09 januari 2025

#FAVORITES Filmtip ‘Too good to be true’

Rachel Connor is een alleenstaande moeder die keihard werkt als schoonmaakster. Haar leven verandert drastisch wanneer ze een lucratieve baan aangeboden krijgt: de exclusieve schoonmaak van een luxe villa,...

15 november 2018

NVZ schudt Nederland wakker voor verbeteren hygiëne in strijd tegen oprukkende antibioticaresistentie

Op 14 november publiceerde de branchevereniging voor de was- en reinigingsmiddelenindustrie in Nederland (NVZ) een persbericht met als titel ‘Alledaagse hygiëne moet beter in de strijd tegen de oprukkende...

19 december 2018

Wintergast (3) Myrte Ruymaekers (Seifar): “Strijd om eindklant tussen A-merken en private label reinigingsproducten”

“We zien een verschuiving bij onze klanten van A-merken naar private-label reinigingsmiddelen.” Myrte Ruymaekers, Research and Development Manager van het in Lokeren (België) gevestigde Seifar, vertelt als derde wintergast...