Hogere bijtelling voor elektrische leaseauto’s in 2026: wat betekent dat voor werkgevers?
Vanaf 2026 vervalt de korting op de bijtelling van elektrische leaseauto’s. Dat betekent dat het standaardtarief van 22% gaat gelden over de hele cataloguswaarde. Voor werknemers wordt privégebruik van een elektrische leaseauto daardoor duurder. Vooral werknemers die uit oude leasecontracten komen (met 8% of 12% bijtelling) krijgen een forse verhoging te verwerken.
Toch blijven de prikkels om in te zetten op verduurzaming voor werkgevers onverminderd sterk. CHANGE INC. zette in dit artikel de voordelen op een rijtje:
- Rapportageplicht: bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten de CO2-uitstoot van zakelijke kilometers rapporteren. Op termijn kan dit leiden tot harde eisen aan uitstoot per kilometer.
- Toekomstige heffingen: vanaf 2027 dreigt extra belasting voor werkgevers die werknemers een fossiele of hybride leaseauto bieden.
- Prijsontwikkeling: elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren nauwelijks duurder geworden, terwijl benzineauto’s bijna 20% in prijs stegen. Ook de total cost of ownership van elektrisch rijden is vaak gunstiger.
Mogelijke spanningen
De hogere bijtelling kan het voor werknemers minder aantrekkelijk maken om voor elektrisch te kiezen, terwijl werkgevers juist willen vergroenen. Vooral kleinere bedrijven kunnen hierdoor in de knel komen bij het aantrekken van personeel. Alternatieven zoals een mobiliteitsbudget bieden vrijheid, maar geven werkgevers minder grip op duurzame keuzes.
Voor werkgevers blijft elektrificatie van het wagenpark de meest toekomstbestendige route. Het sluit aan bij wet- en regelgeving, maatschappelijke druk én de relatieve prijsvoordelen van elektrische auto’s. Wel vraagt het om zorgvuldige afstemming met werknemers, zodat de aantrekkelijkheid van secundaire arbeidsvoorwaarden behouden blijft.