16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering en innovatie is verzwakt. Hoewel door de komst van het thuiswerken veel meer medewerkers gebruikmaken van digitale tools dan vóór de crisis, blijven investeringen in specifieke toepassingen als cashflow management en digitaal projectmanagement nog achter. Gebrek aan budget en hoge kosten zijn het grootste struikelblok, terwijl ook gebrek aan tijd en benodigde expertise worden genoemd als reden om niet te investeren in digitalisering. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de MKB Barometer van Teamleader, waarin ruim 300 Nederlandse mkb-ondernemers in zakelijke diensten hun visie geven over de status en toekomst van hun bedrijf.

Gebrek aan tijd en financiële middelen staat digitale transitie in de weg

Maar liefst 45% van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening besteedt minder tijd aan digitalisering dan zij zouden willen, terwijl 54% aangeeft dat dit wél belangrijk is voor hun bedrijf. Zo beschouwen zij het analyseren van hun bedrijfsdata als belangrijke voorwaarde voor groei. Aan de bereidheid om te digitaliseren ligt het vaak niet: de helft is actief met het verzamelen van kennis en 49% zegt wel degelijk geïnteresseerd zijn in de digitalisering van hun bedrijf. “Ondanks de bereidheid stappen vooruit te zetten in de digitale transformatie van hun onderneming heeft de coronacrisis een rem gezet op de innovatiekracht van veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening”, zegt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. “Zo zegt een meerderheid dat zij door de crisis minder tijd, focus en financiële middelen hebben om hun bedrijfsvoering te digitaliseren en zo de weg vrij te maken naar duurzame groei.”

Digitalisering schept voorwaarden voor groei en innovatie
Ruim de helft van bedrijven geeft aan dat zij op dit moment al bedrijfsdata analyseren om (interne) processen te optimaliseren. Data-analyse is voor 52% zelfs cruciaal voor het voortbestaan en het competitieve vermogen van hun bedrijf. Tegelijkertijd is maar liefst 53% terughoudend met investeringen in digitalisering en innovatie. De helft benadrukt dat zij hiervoor onvoldoende kennis in huis hebben en 43% komt hieraan door tijdgebrek niet toe. Voor veruit de meeste bedrijven geldt dat meer financiële armslag noodzakelijk is om de digitale transitie in gang te zetten.

“Maar liefst twee op de drie van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zegt in hun dagelijkse werkzaamheden nu andere prioriteiten te hebben dan digitalisering. Het gebrek aan tijd en geld lijkt echter op een ‘kip en ei’-probleem; het is namelijk de vraag wat nu precies oorzaak en gevolg is. Zo is digitalisering cruciaal om te kunnen groeien en de inkomsten te vergroten, terwijl omgekeerd investeringen een voorwaarde zijn om digitale transformaties in gang te zetten. Het verzamelen en analyseren van bedrijfsdata als basis voor adequate besluitvorming kan er uiteindelijk juist voor zorgen dat ondernemers tijd en geld overhouden”, benadrukt De Wit. “In een crisis is het vizier gericht op overleven en is het lastig te focussen op een strategie voor de lange termijn. Het is echter cruciaal dat het mkb blijft innoveren om groei te waarborgen. Dat is extra belangrijk nu de arbeidsproductiviteit als gevolg van groeiende personeelstekorten omhoog moet. Dit is al mogelijk door een relatief kleine investering te doen in bijvoorbeeld management software.”

Veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn zich wel degelijk bewust van het belang om te investeren in digitalisering. Het grootste voordeel hiervan is – volgens de mkb-ondernemers – dat zij hierdoor meer tijd overhouden voor belangrijkere zaken, zoals de focus op de bedrijfsstrategie. Hierna worden kostenbesparingen en omzetverhoging en het realiseren van groei genoemd als voornaamste redenen om wél te investeren in digitalisering. Ruim één op de vijf bedrijven denkt dat een partner die aangeeft hoe digitalisering gestalte kan krijgen hen hierbij zou kunnen helpen. Tegelijkertijd verwacht 19% meer informatie over de mogelijkheden nodig te hebben om concrete stappen te kunnen zetten.

Dit artikel betreft informatie over brede zakelijke dienstverlening in Nederland. Hoe is deze balans in de schoonmaakbranche? Welk bedrijf wil hierover meepraten? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 juni 2022

Innovi en Bo-Rent starten duurzame samenwerking

Innovi en BO-Rent starten een samenwerking om de markt te voorzien in de groeiende vraag naar duurzame stoomreinigingsoplossingen. “Wij zijn er bijzonder trots op om Bo-Rent te verwelkomen als...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

20 mei 2022

Jubileum voor Peter

Peter Gombert is 15 jaar in dienst bij Facility Trade Group. Gedurende deze jaren is hij actief geweest op de Finance afdeling, tegenwoordig als Senior Administrateur. Alle collega’s feliciteren...

04 januari 2022

Visschedijk gaat verder als ATALIAN

Met ingang van 3 januari gaat Visschedijk, in Nederland bekend op het gebied van schoonmaak, facilitaire services en catering, verder onder de naam ATALIAN. ATALIAN is een van oorsprong...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

29 oktober 2019

31 oktober: Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie in Store van de Toekomst

Op donderdagmiddag 31 oktober organiseert het team van Schoonmaakjournaal – Esther, Henk en Petra – in de Paardekooper Store 2.0 Rotterdam een PizzaMarketingSessie met een kleine club relaties met...

26 november 2024

Nieuwste releases van Nocore enthousiast ontvangen

Op 19 november organiseerde Nocore haar Nocore Release Event 2024. Meer dan 140 genodigden luisterden belangstellend naar het programma vol informatie én innovaties op softwaregebied. Medewerkers en partners van...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

12 april 2019

Automatiseringsman in hart en nieren Herman Schrijver neemt afscheid van Nocore

Van bouw naar melkboeren en uitzendwezen. Tijdens zijn werkleven maakte Herman Schrijver een omschakeling van leerlingprogrammeur in de betonsector, via servicebeheer automatisering SRV en oprichting eigen automatiseringsbedrijf Schrijver Automatisering...

28 februari 2019

Morgen: 9e Schoonmaaktourdag vanaf Toekomst Schoonmaakbedrijven Schijndel

Op vrijdag 14 juni wordt voor de 9e keer de Schoonmaaktourdag gereden. Een enthousiaste groep motorrijders, cabrio- en oldtimer-liefhebbers is weer van de partij om gezamenlijk een mooie route...