16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering en innovatie is verzwakt. Hoewel door de komst van het thuiswerken veel meer medewerkers gebruikmaken van digitale tools dan vóór de crisis, blijven investeringen in specifieke toepassingen als cashflow management en digitaal projectmanagement nog achter. Gebrek aan budget en hoge kosten zijn het grootste struikelblok, terwijl ook gebrek aan tijd en benodigde expertise worden genoemd als reden om niet te investeren in digitalisering. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de MKB Barometer van Teamleader, waarin ruim 300 Nederlandse mkb-ondernemers in zakelijke diensten hun visie geven over de status en toekomst van hun bedrijf.

Gebrek aan tijd en financiële middelen staat digitale transitie in de weg

Maar liefst 45% van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening besteedt minder tijd aan digitalisering dan zij zouden willen, terwijl 54% aangeeft dat dit wél belangrijk is voor hun bedrijf. Zo beschouwen zij het analyseren van hun bedrijfsdata als belangrijke voorwaarde voor groei. Aan de bereidheid om te digitaliseren ligt het vaak niet: de helft is actief met het verzamelen van kennis en 49% zegt wel degelijk geïnteresseerd zijn in de digitalisering van hun bedrijf. “Ondanks de bereidheid stappen vooruit te zetten in de digitale transformatie van hun onderneming heeft de coronacrisis een rem gezet op de innovatiekracht van veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening”, zegt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. “Zo zegt een meerderheid dat zij door de crisis minder tijd, focus en financiële middelen hebben om hun bedrijfsvoering te digitaliseren en zo de weg vrij te maken naar duurzame groei.”

Digitalisering schept voorwaarden voor groei en innovatie
Ruim de helft van bedrijven geeft aan dat zij op dit moment al bedrijfsdata analyseren om (interne) processen te optimaliseren. Data-analyse is voor 52% zelfs cruciaal voor het voortbestaan en het competitieve vermogen van hun bedrijf. Tegelijkertijd is maar liefst 53% terughoudend met investeringen in digitalisering en innovatie. De helft benadrukt dat zij hiervoor onvoldoende kennis in huis hebben en 43% komt hieraan door tijdgebrek niet toe. Voor veruit de meeste bedrijven geldt dat meer financiële armslag noodzakelijk is om de digitale transitie in gang te zetten.

“Maar liefst twee op de drie van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zegt in hun dagelijkse werkzaamheden nu andere prioriteiten te hebben dan digitalisering. Het gebrek aan tijd en geld lijkt echter op een ‘kip en ei’-probleem; het is namelijk de vraag wat nu precies oorzaak en gevolg is. Zo is digitalisering cruciaal om te kunnen groeien en de inkomsten te vergroten, terwijl omgekeerd investeringen een voorwaarde zijn om digitale transformaties in gang te zetten. Het verzamelen en analyseren van bedrijfsdata als basis voor adequate besluitvorming kan er uiteindelijk juist voor zorgen dat ondernemers tijd en geld overhouden”, benadrukt De Wit. “In een crisis is het vizier gericht op overleven en is het lastig te focussen op een strategie voor de lange termijn. Het is echter cruciaal dat het mkb blijft innoveren om groei te waarborgen. Dat is extra belangrijk nu de arbeidsproductiviteit als gevolg van groeiende personeelstekorten omhoog moet. Dit is al mogelijk door een relatief kleine investering te doen in bijvoorbeeld management software.”

Veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn zich wel degelijk bewust van het belang om te investeren in digitalisering. Het grootste voordeel hiervan is – volgens de mkb-ondernemers – dat zij hierdoor meer tijd overhouden voor belangrijkere zaken, zoals de focus op de bedrijfsstrategie. Hierna worden kostenbesparingen en omzetverhoging en het realiseren van groei genoemd als voornaamste redenen om wél te investeren in digitalisering. Ruim één op de vijf bedrijven denkt dat een partner die aangeeft hoe digitalisering gestalte kan krijgen hen hierbij zou kunnen helpen. Tegelijkertijd verwacht 19% meer informatie over de mogelijkheden nodig te hebben om concrete stappen te kunnen zetten.

Dit artikel betreft informatie over brede zakelijke dienstverlening in Nederland. Hoe is deze balans in de schoonmaakbranche? Welk bedrijf wil hierover meepraten? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 oktober 2021

Mkb’ers welkom bij SIEV op Schoonmaak Vakdagen

Het bestuur van SieV nodigt iedereen uit voor een bezoek aan stand 7.8 op de Schoonmaak Vakdagen op 9 & 10 november in Expo Houten. “Onder het genot van...

05 februari 2019

Top 3 januari: EW Facility Services, Hago Next en Gamechanger

Januari was ons het maandje wel: Vakbeurs Facilitair beleefde haar 21e editie, de themaserie Wintergasten werd afgesloten, het roer ging om met een nieuwe insteek van schoonmaaknieuws, maar ook...

08 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen...

16 juni 2023

Op de hoogte van teamwork tussen mens en machines

Op 22 juni is het tijd voor een nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. In deze uitzending bespreken we de sociale kant van schoonmaken, het belang van innovatie en...

03 november 2021

Nieuwe ontwikkelingen FacilityApps leveren efficiency en tijdwinst op

FacilityApps is aanwezig op de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten. Je kunt het bedrijf vinden op stand 3.0 die ze deelt met partner Nocore. “Onze samenwerking werpt vruchten af,...

18 januari 2022

100% circulaire afvalbak maakt afval scheiden nog eenvoudiger

Het scheiden van afval is een belangrijke eerste stap richting de circulaire economie. Om bedrijven hierbij te helpen heeft Bonton de Bonton Circubin gelanceerd. Een nieuwe afvalmodule die het...

04 juni 2019

Top 5 meest populair in mei

Tussen de uitdagende blogging-aftrap Crazy about cleaning op 1 mei en de afsluitende Week van de Circulariteit van 27 tot en met 31 mei barstte de maand mei van...

23 februari 2024

Belinda Pepplinkhuizen schittert al 27 jaar als schoonmaakster

Al 27 jaar is Belinda Pepplinkhuizen één van de schoonmaaksterren van De Ster Bedrijfsdiensten. De wekker van Belinda gaat dagelijks om 04.00 uur. “Dan start ik rustig op en...

14 augustus 2023

Top 10 meest gelezen artikelen januari-juli 2023

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in de eerste helft van 2023 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers...

20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van...