16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering en innovatie is verzwakt. Hoewel door de komst van het thuiswerken veel meer medewerkers gebruikmaken van digitale tools dan vóór de crisis, blijven investeringen in specifieke toepassingen als cashflow management en digitaal projectmanagement nog achter. Gebrek aan budget en hoge kosten zijn het grootste struikelblok, terwijl ook gebrek aan tijd en benodigde expertise worden genoemd als reden om niet te investeren in digitalisering. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de MKB Barometer van Teamleader, waarin ruim 300 Nederlandse mkb-ondernemers in zakelijke diensten hun visie geven over de status en toekomst van hun bedrijf.

Gebrek aan tijd en financiële middelen staat digitale transitie in de weg

Maar liefst 45% van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening besteedt minder tijd aan digitalisering dan zij zouden willen, terwijl 54% aangeeft dat dit wél belangrijk is voor hun bedrijf. Zo beschouwen zij het analyseren van hun bedrijfsdata als belangrijke voorwaarde voor groei. Aan de bereidheid om te digitaliseren ligt het vaak niet: de helft is actief met het verzamelen van kennis en 49% zegt wel degelijk geïnteresseerd zijn in de digitalisering van hun bedrijf. “Ondanks de bereidheid stappen vooruit te zetten in de digitale transformatie van hun onderneming heeft de coronacrisis een rem gezet op de innovatiekracht van veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening”, zegt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. “Zo zegt een meerderheid dat zij door de crisis minder tijd, focus en financiële middelen hebben om hun bedrijfsvoering te digitaliseren en zo de weg vrij te maken naar duurzame groei.”

Digitalisering schept voorwaarden voor groei en innovatie
Ruim de helft van bedrijven geeft aan dat zij op dit moment al bedrijfsdata analyseren om (interne) processen te optimaliseren. Data-analyse is voor 52% zelfs cruciaal voor het voortbestaan en het competitieve vermogen van hun bedrijf. Tegelijkertijd is maar liefst 53% terughoudend met investeringen in digitalisering en innovatie. De helft benadrukt dat zij hiervoor onvoldoende kennis in huis hebben en 43% komt hieraan door tijdgebrek niet toe. Voor veruit de meeste bedrijven geldt dat meer financiële armslag noodzakelijk is om de digitale transitie in gang te zetten.

“Maar liefst twee op de drie van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zegt in hun dagelijkse werkzaamheden nu andere prioriteiten te hebben dan digitalisering. Het gebrek aan tijd en geld lijkt echter op een ‘kip en ei’-probleem; het is namelijk de vraag wat nu precies oorzaak en gevolg is. Zo is digitalisering cruciaal om te kunnen groeien en de inkomsten te vergroten, terwijl omgekeerd investeringen een voorwaarde zijn om digitale transformaties in gang te zetten. Het verzamelen en analyseren van bedrijfsdata als basis voor adequate besluitvorming kan er uiteindelijk juist voor zorgen dat ondernemers tijd en geld overhouden”, benadrukt De Wit. “In een crisis is het vizier gericht op overleven en is het lastig te focussen op een strategie voor de lange termijn. Het is echter cruciaal dat het mkb blijft innoveren om groei te waarborgen. Dat is extra belangrijk nu de arbeidsproductiviteit als gevolg van groeiende personeelstekorten omhoog moet. Dit is al mogelijk door een relatief kleine investering te doen in bijvoorbeeld management software.”

Veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn zich wel degelijk bewust van het belang om te investeren in digitalisering. Het grootste voordeel hiervan is – volgens de mkb-ondernemers – dat zij hierdoor meer tijd overhouden voor belangrijkere zaken, zoals de focus op de bedrijfsstrategie. Hierna worden kostenbesparingen en omzetverhoging en het realiseren van groei genoemd als voornaamste redenen om wél te investeren in digitalisering. Ruim één op de vijf bedrijven denkt dat een partner die aangeeft hoe digitalisering gestalte kan krijgen hen hierbij zou kunnen helpen. Tegelijkertijd verwacht 19% meer informatie over de mogelijkheden nodig te hebben om concrete stappen te kunnen zetten.

Dit artikel betreft informatie over brede zakelijke dienstverlening in Nederland. Hoe is deze balans in de schoonmaakbranche? Welk bedrijf wil hierover meepraten? Stuur een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 november 2023

Uit de hand gelopen paintballfeestje…….

Nieuw Leven Facility Groep kreeg onlangs een melding dat een paintball-bedrijfsfeestje te enthousiast was uitgepakt. Met de vraag en of het mogelijk was dat hun specialistische reinigings-medewerkers het bedrijfspand...

08 februari 2022

Branchevereniging SieV viert met trots haar 2e lustrum!

TOEN: “Vast staat dat wij in 5 jaar tijd van ‘Sjors van de Rebellenclub’ naar een solide mkb-branchevereniging zijn gegroeid. Toen met meer dan 160 leden en groeiende is...

18 mei 2022

Kijktip: Captains of Cleaning Interclean Special

Donderdag 19 mei aanstaande van 10.00 tot 11.00 uur volgt een speciale uitzending van Captains of Cleaning InterClean. Vanaf de grootste schoonmaakbeurs van de wereld doet Captains of Cleaning...

27 december 2021

92% van Siev-leden juicht eerder stoppen met werken toe

De Cao voor het Schoonmaak- en Glasbewassingsbedrijf 2022-2024 bereikte op 10 december een principe-akkoord. Hoger uurloon, eerder stoppen met werken, duurzame inzetbaarheid voor het gezond houden van schoonmaakmedewerkers, introductie...

15 mei 2022

Inschrijving Boskalis Beach Cleanup Tour 2022 geopend

Schrijf je in voor de jaarlijkse Boskalis Beach Cleanup Tour en help mee om ons strand op te ruimen. In de periode van 1 tot en met 15 augustus...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

13 maart 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in februari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Blog Henk Cornelisse: ‘Huilie, huilie troef in de schoonmaak’ 2. Nieuws: CSU neemt...

04 maart 2022

SIEV blikt terug op bijzonder 2021

SIEV jaarverslag 2021: bijzondere terugblik op bijzonder jaar “2021 was een bijzonder jaar, dat weten we allemaal. Nog steeds overheerste corona, dat hebben we gevoeld als land, maatschappij, mens...

02 januari 2020

Schoonmaakjournaal Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is af! Zoooo trots op en dankbaar voor wat we hebben bereikt op onze nieuwe weg als inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Met deze film praten we...