16 juli 2024

Chatbot helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool ontwikkeld, de ‘Schoonmaak AI-ssistent’. De AI-ssistent is gevuld met informatie over het werk en over het schoonmaakbedrijf zelf, en werkt als een digitale vraagbaak die dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie gesproken woorden in vrijwel alle talen kan herkennen en vertalen. De Schoonmaak AI-ssistent is een innovatie in de schoonmaakbranche. Hij wordt als eerste gebruikt op Schiphol en maakt het werk van schoonmakers makkelijker en toegankelijker.

‘Schoonmaak AI-ssistent’ verhoogt inclusiviteit van personeel´

Om schoonmakers te helpen met hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool ontwikkeld, de ‘Schoonmaak AI-ssistent’

 

Er werken bij Vebego Cleaning Services ongeveer 8000 schoonmakers, met ruim negentig verschillende nationaliteiten. Een deel van deze medewerkers beheerst de Nederlandse taal niet voldoende of heeft door laaggeletterdheid moeite met het lezen van teksten. Voor deze groep biedt de Schoonmaak AI-ssistent uitkomst, zegt innovatiemanager Femy van de Wege. “Zulke nieuwe technologie zetten we in om collega’s snel antwoord te geven op vragen en iedereen het gevoel te geven erbij te horen. Kunstmatige intelligentie biedt enorm veel mogelijkheden en kansen. Voor ons is het belangrijkste dat we het gebruiken op een manier die het werk van onze schoonmakers makkelijker en toegankelijker maakt. Zo maken we meedoen mogelijk. Dat is gelukt met deze innovatie, die als het ware een zelfstandige assistent van de teamleider is.”

Snel antwoord op vragen

De Schoonmaak AI-ssistent is een mini-robot die eenvoudig op een schoonmaakkar kan worden bevestigd. Het apparaat herkent in welke taal een vraag wordt gesteld. Op basis van alle informatie en protocollen beschikbaar binnen Vebego Cleaning Services wordt in diezelfde taal antwoord gegeven aan de medewerker. “Teamleiders krijgen dagelijks veel vragen van schoonmakers, zoals welke kleding ze moeten dragen of hoe ze een vrije dag moeten aanvragen”, aldus Femy. “Soms komen teamleiders voor een heel simpele vraag als ‘Wat moet ik doen als mijn kar niet soepel loopt?’ van een andere locatie. Met dit hulpmiddel op de kar beantwoorden we veel van die vragen. Hierdoor zorgen we dat schoonmakers sneller antwoord hebben op hun vragen en dat ze zelfstandig hun werk kunnen doen. En we ontlasten de teamleiders, dus dat is voor iedereen een winst. ”

Collega Elena Rodriquez Sanchez is enthousiast over de informatie die de robot kan geven: “Het is fijn omdat hij dingen weet. Dingen die ik zelf niet weet.” De schoonmaakster heeft de robot getest door in haar moedertaal Spaans vragen te stellen. “Als ik wil weten wanneer ik mijn salaris ontvang, vertaalt hij het heel snel en hoef ik niet te wachten. Hij geeft meteen antwoord en het werk gaat daardoor veel sneller.”

Medewerkers van Vebego Cleaning Services krijgen met de Schoonmaak AI-ssistent sneller antwoord op vragen of over hun werk of over het bedrijf. De AI-tool is gevuld met informatie over het werk en over het schoonmaakbedrijf zelf, en werkt als een digitale vraagbaak. Bekijk het filmpje.

Vebego Cleaning Services heeft een pilot gedraaid op Schiphol. Op basis van de ervaringen daar wil het bedrijf het project verder uitrollen bij andere klanten waar collega’s van veel verschillende nationaliteiten aan de slag zijn. Femy: “Schiphol is de ideale locatie om te starten met de chatbot, omdat onze collega’s daar ook veel vragen van reizigers krijgen. De bot kan in de toekomst ook helpen deze vragen te beantwoorden.”

Gepersonaliseerd
De Schoonmaak AI-ssistent is een samenwerking van Vebego Service & Expertise en Young Digital Leaders. Bij de ontwikkeling van de Schoonmaak AI-ssistent is er veel aandacht geschonken aan het waarborgen van de privacy van de medewerkers. De gesprekken van schoonmakers met de chatbot worden niet opgeslagen en ChatGPT wordt niet getraind met de input van Vebego Cleaning Services. “We hebben ethische kaders bepaald, zodat het aan alle normen en waarden voldoet waar we als bedrijf voor staan. De bot is dus veilig om te gebruiken”, stelt Femy.

De Schoonmaak AI-ssistent wordt de komende periode op kleine schaal geïmplementeerd in het werk van de schoonmakers. Van de Wege ziet voor de toekomst nog veel meer mogelijkheden. “De basis is er. Hierop kunnen we voortbouwen. In een volgende fase zou je gepersonaliseerde chatbots voor klanten kunnen maken. Reizigers op Schiphol stellen andere vragen dan mensen op een vakantiepark. En hoe mooi zou het zijn als de Schoonmaak AI-ssistent straks bij het begin van een shift ook kan aangeven wat de beste plek is om te starten met schoonmaken? Gezien de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is dat zeker mogelijk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over...

12 juni 2023

Kiezen voor een keurmerk: de juiste!?

Het circus van keurmerken en certificaten bestaat nog steeds. In 2013 gaf ik al in mijn blog “Het circus van keurmerk en certificaten” aan dat er veel keurmerken waren,...

27 december 2024

Nieuwsgierig naar v𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗲𝗻? Luister deze podcast!

“Bijzondere voorbeelden uit de praktijk van het aanbesteden zijn er in ruime mate. We kunnen er meerdere podcasts mee vullen”, laat Octavia Siertsema weten. En dat deed ze. In...

18 december 2024

Update ZZP, ja of nee?

Ondernemend Nederland is druk met zich afvragen: kan het nu wel of nee met ZZP? De onduidelijkheid houdt aan. The Legal Company schetst de laatste ontwikkelingen. Het laatste nieuws...

19 november 2024

Wereldtoiletdag: waarom zijn toiletten belangrijk?

Op 19 november is het Wereldtoiletdag. Waarom deze dag jaarlijks wordt geinitieerd? Omdat iedereen toegang zou moeten hebben tot een toilet dat veilig, hygiënisch en privé is. Wereldwijd is...

03 mei 2024

Realtime inzicht met Tork Vision Schoonmaken

Tork Vision Schoonmaken maakt gebruik van realtime data om te bepalen waar en wanneer er servicebehoeften zijn. Hierdoor kan je slimmer en efficiënter werken en tegelijkertijd voldoen aan de...

10 augustus 2023

Stap nu over op uitstootvrije vracht- en bestelauto’s

Vanaf 1 januari 2025 voeren 29 grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s mogen dan alleen in die zones rijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten....

02 augustus 2023

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2023

De jury van de European Cleaning & Hygiene Awards hebben de finalisten voor de verkiezing van 2023 bekendgemaakt. Het zijn er 49 in 10 verschillende categorien. Wie de winnaars...

31 januari 2019

TenderApp maakt aanbestedingsland transparanter

Gaan we nu ook swipen voor Tenders? Wel als je als ondernemer succesvoller wil zijn bij aanbestedingen. Dat is het doel van het nieuwe tenderplatform van ondernemers Rodger van...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...