25 juli 2023

Blog: Zomers Schoon of niet?

Terwijl een groot deel van de Nederlanders geniet van een heerlijke vakantie, zijn veel schoonmaaktoppers hard aan het werk op scholen, in sportzalen en in andere gebouwen die tijdens deze vakantieperiode minder of niet gebruikt worden. De bekende, jaarlijks terugkerende, grootse schoonmaak. Op social media zie ik weer veel mooie foto’s en filmpjes voorbijkomen van het resultaat. Met recht trotse berichten met shiny vloeren en meer. Ik verwacht dat ook de klanten hiermee blij zullen zijn. Ik hoop dat ze de waardering zullen uiten. Eerlijk gezegd denk ik dat de vrolijke gezichten van de gebruikers, als ze na de vakantie de schone omgeving zien, al veel positiefs doet. Eigenlijk zou je op dat moment om een hoekje willen kijken.

Zomer vol schoonmaak
Al ga ik op vakantie, het schoonmaakvirus laat mij nooit los. Heb jij dat ook? Als ik op reis ga, blijft mijn kijk gericht op wie, waar en hoe wordt schoongemaakt. Bijvoorbeeld op het vliegveld, waar men veelal haast heeft, is een toiletschoonmaker een ‘ongeziene’ gast. Je krijgt een verbaasde blik en lach van de schoonmaker als je wel gedag zegt. Ik blijf mij overigens verbazen hoe snel een vliegtuig wordt schoongemaakt. Dat gebeurt achter de schermen en is echt topsport. In hotelkamers valt mij op dat de schoonmakers juist steeds meer in beeld worden gebracht. Ik heb meerdere kaartjes gezien waarop de namen staan vermeld van wie de kamer gereinigd heeft. Uiteraard schrijf ik er dan meteen een ‘dankjewel’ op en leg er een fooi bij.

 

 

 

 

 

 

Schoon of toch niet?
Onlangs was ik in Valencia en het viel mij op hoe schoon de stad is. De hele dag door zag ik, opvallend veel vrouwelijke, schoonmakers in de stad rondlopen. Waar we hier zelf met een ‘knijper’ zwerfafval opruimen, wordt daarin voorzien door de gemeente. Zichtbaar en vrolijk, ondanks de warmte. Een grote tegenstelling tot wat ik een jaar eerder in Italië zag. Enorme bergen plastic, in de steden, langs de wegen. Dan verbaas je je over wat de beweegredenen zijn van bewoners en autobezitters om hun troep maar gewoon te ‘dumpen’. Daar is nog een hoop te doen aan bewustwording en handhaving. Hier in Nederland gebeurt dat wel, ook steeds meer. Kijk maar naar het Cleanteam en de andere acties van Nederland Schoon, de grote strandschoonmaak en de heerlijke zomerverhalen van toiletdames/en -heren die zich helemaal op hun plek voelen met hun schone toiletten en vrolijke bezoekers. Een zomers schoon tafereel, met blije gezichten, zoals we ook graag zien in de reguliere schoonmaak.

Wat zie of ervaar jij in andere landen? Ik ben heel benieuwd naar jouw ‘vakantie-schoonmaak-verhalen’. Wat is jou opgevallen en wil je delen? Laat het mij weten via [email protected].

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 januari 2024

Impact van data voor schoonmaakbedrijven: samenwerking Nocore en i8

In de dynamische schoonmaakbranche is het essentieel voor bedrijven om op een efficiënte manier te opereren. Dit besef vormde zo’n 25 jaar geleden de drijvende kracht achter de samenwerking...

08 november 2023

FD: ‘Bedrijven zijn cruciaal bij aanpak van laaggeletterdheid’

In het Financieele Dagblad verscheen op 7 november een interview met Mariette Hamer, vertrekkend voorzitter Stichting Lezen en Schrijven en haar opvolger en voorzitter MKB-Nederland, Jacco Vonhof,  over het...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

13 november 2023

Han Strijbos is Head of Marketing ISS Facility Services

ISS Facility Services heeft Han Strijbos per 1 november benoemd als Head of Marketing. Han was eerder werkzaam in marketingfuncties bij onder andere Ericsson Telecommunicatie, Vodafone, Heyday en recentelijk...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

16 maart 2020

Op weg naar succesvolle 3e editie Schoonmaak Vakdagen: “Een heerlijk steile groeicurve”

Het is nog maar medio maart, maar de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen zit niet stil. “We kijken zeer positief terug op de vorige editie en zijn druk bezig...

30 januari 2025

Ondernemers vrezen mogelijke btw-verhoging

De mogelijke verhoging van het btw-tarief naar 21,4 procent baart ondernemers in Nederland grote zorgen. Dit blijkt uit navraag van kennisplatform Onderneming.nl bij branchevereniging Ondernemend Nederland (ONL). Het kabinet...

02 juni 2025

FMG-deelnemers stappen op circulaire waarde: de R-ladder

“Nature is speaking”, de natuur spreekt: als jij niet voor mij zorgt, zorg ik niet voor jou”; het startfilmpje van Gerdi Broers van Intrakoop na het welkomstwoord van Judit...

15 mei 2025

Wie volgt Niklaas Larkens op als de beste glazenwasser van Nederland?

Tijdens de Schoonmaak Vakdagen, op 18 en 19 november 2025,  barst de strijd weer los om de felbegeerde titel ‘Beste glazenwasser van Nederland’. De allerbeste vakmensen uit de branche...

03 mei 2024

#FilmFriday Uitzending Captains of Cleaning

Heb je de nieuwste aflevering van Captains of Cleaning al gezien? In deze uitzending gaat Rens de Jong in gesprek met Marco Gramser, Directeur Social & Public Affairs bij...